Hoe geeft jij je klanten het ‘wow’- gevoel als ze in de winkel komen? Hoe maak je van een klant een gast, een ambassadeur van je bedrijf? Wanneer heb je als verkoopmedewerker de ‘gunfactor’?
Inhoud
FoodBase biedt voor iedere ervaren verkoopmedewerker een waardevolle verdiepingstraining aan: de training ‘Gastvrijheid’. Kennis van verkoop, kennis van klanttypes en het beheersen van de juiste verkoopvaardigheden is een must om deze training te kunnen volgen. In twee losse dagdelen verken je het thema gastvrijheid en leer je hoe je daar zelf invulling aan kunt geven in het eigen bedrijf. Hoe zorg je voor een ‘wow’-gevoel bij de klanten? Hoe krijg je de gun-factor? Hoe zet je net dat stapje extra waardoor mensen positief verrast worden en terug blijven komen? Hoe maak je van een klant een gast? Moet je dan gratis producten weggeven? Of moet je met iedere bezoeker een praatje maken over het weer? Of gaat het daar nou juist net niet om?
Werkwijze
Dagdeel 1: We willen geen tevreden klanten maar razendenthousiaste!
‘Klant is koning’ Dat roept het gevoel op dat de klant leidend is. Wie betaalt, bepaalt’. We gaan ervan uit dat hij weet wat hij wil/ nodig heeft. Maar ís dat wel zo?
De meeste dingen die we doen, denken en voelen komen via onbewuste processen tot stand. En mensen weten vaak helemaal niet waarom ze dingen doen. Dat komt door de enorme capaciteit van ons onbewuste informatieverwerkingssysteem. De meeste dingen die we doen, denken en voelen komen via onbewuste processen tot stand. Dat gaat dus op de automatische piloot.
We doen of kijken naar het experiment ‘wat drinkt een koe?’
Na dit experiment is iedereen weer bewust van de automatische piloot die wij allen hebben, dus ook onze klanten en gaan we aan de slag. Je moet als medewerker dus wel de leiding nemen om de klant echt goed te kunnen helpen en de werkelijke behoefte naar boven te halen. Juist door deze uit die automatische piloot te halen ga je ervoor zorgen dat hij bewust wordt van zijn bezoek aan jou en de vragen die je stelt. Hij zal dan dus ook niet meer die standaard antwoorden geven en dus écht nadenken over zijn behoefte. Een deelnemer ervaart dat hij/ zij niet bemoeizuchtig of vervelend is maar een klant echt helpt! Beide worden hier blijer en beter van.
Dagdeel 2: Goede vragen en oprecht luisteren voor een gastvrij gesprek.
Het is echt een enorme kans om gastvrijheid en klantgerichtheid tot een hoger niveau te tillen. Verras de klant en stel nieuwsgierige vragen. Ook de klantreis is een onderdeel van dagdeel twee. Wanneer zeg je wat, wanneer stel je welke vraag en wat zijn nou eigenlijk goede, nieuwsgierige vragen waarmee je de klant een geweldige ervaring laat hebben?
Dit dagdeel kijken we ook terug naar de opdracht die de deelnemers na dagdeel 1 hebben gemaakt en we leren van onze ervaring op de werkvloer. We hebben hierbij verschillende werkvormen en een checklist voor deelnemers ontwikkeld.
Doelgroep
Medewerkers die te maken hebben met klanten en gasten of in er in de toekomst mee te maken krijgen.
Duur
De training bestaat uit twee dagdelen.
Uitvoering
Kosten incompany
Op deze training zit subsidie van het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf.
De training kost € 2.000,- per groep, na aftrek van de subsidie Sociaal Fonds Bakkersbedrijf betaal je € 1.300,- per groep, exclusief BTW.
Kosten open inschrijving
Op deze training zit subsidie van het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf.
De training kost € 395,- per deelnemer, na aftrek van de subsidie Sociaal Fonds Bakkersbedrijf betaal je € 256,75 per deelnemer, exclusief BTW.
Startdatum open inschrijving
Wordt verwacht
Certificaat
Aan het eind van de training ontvangt iedere deelnemer een door de branche erkend FoodBase certificaat.
Vragen
Voor vragen over deze training kun je contact opnemen met de afdeling sales support, 0317-471215.