Zo maak je nóg mooiere productfoto’s!

Jij bent waarschijnlijk al druk bezig met jullie social media kanalen, de kwaliteit van jullie foto’s en de styling van jullie website. Het ziet er steeds beter uit, maar het kan natuurlijk altijd nóg mooier.

De belichting van jullie foto’s kan bijvoorbeeld beter en eigenlijk wil je ook dat alle foto’s in lijn zijn met de visie van de bakkerij. Maar hoe doe je dat?

Workshop Productfotografie
In de workshop Productfotografie verdieping leer je een herkenbaar beeld van de bakkerij neer te zetten in alle foto’s die je maakt. Eén beeld dat in lijn is met de visie van jouw bakkerij. Daarnaast komt de techniek van het fotograferen met een spiegelreflexcamera en het fotograferen met kunstlicht ruim aan bod.

Stijl en sfeer
Je krijgt advies van een styliste over de styling van producten in lijn met de uitstraling van jouw bedrijf. Samen kijken jullie naar sfeer en zetten jullie een stijl uit voor alle uitingen op social media, de website en advertenties. Zo zijn jouw foto’s niet alleen om je vingers bij af te likken, maar is er voor de klant ook overal herkenbaar beeld.

Fotograferen met kunstlicht
De mogelijkheden van een spiegelreflexcamera voor het fotograferen van brood- en banketproducten worden van alle kanten belicht en in de praktijk gebracht. Daarbij is specifiek veel aandacht voor fotograferen van producten met kunstlicht, omdat de meeste productfoto’s met kunstlicht gemaakt worden in de bakkerij of winkel.

Nóg mooiere foto’s leren maken?
Meld je aan voor de workshop Productfotografie verdieping!

Meer nieuws

Trainer | Peter Bienefelt: “Om het beste brood te bakken, bakken we eerst het slechtste brood”

Peter Bienefelt is behalve World Master Baker en Meester Boulanger ook trainer bij FoodBase. Tijdens de trainingen ‘Toppraktijk’ en ‘Broodkeuren’ leert hij bakkers en bakkerijmedewerkers met liefde de fijne kneepjes van het vak. “In de wereld van veel aanbod, retailers en lagere prijsgroepen, moeten bakkers echt het verschil maken.” Hoe? In dit interview vertelt de meesterboulanger hoe de trainingen die hij geeft daarbij kunnen helpen.

Broodkeuren

Om bakkers voor te bereiden op de broodbeoordeling van FoodBase is de training ‘Broodkeuren’ in het leven geroepen. “We kijken hier heel goed naar het broodproduct”, vertelt Peter. “Van het kneden en het rijzen tot de korstkleur en bakgeur. Daarnaast bereid ik bakkers voor op hoe het NBC te werk gaat. Wat keuren ze? Hoe keuren ze? Waarom keuren ze zo? En nog belangrijker: als er problemen zijn (kwaliteitsissues), hoe kun je die dan oplossen? Het doel is om bij een volgende keuring van een 7 een 8 te maken.”

Toppraktijk
“Niemand kan zeggen wat het beste brood is”, zegt Peter. “Dat is voor iedereen anders. Wat we wel kunnen doen, is alles op het gebied van receptuur, werkwijze en bakken eerst eens flink fout doen om te zien hoe je in elk geval níet het beste brood bakt. Daar word je scherp van en zo leer je snel welke ingrediënten je juist wel en niet moet gebruiken.” Tijdens de training 'Toppraktijk' gaat Peter verder in op de verschillende broodverbetermiddelen, bloem- en meelsoorten, processen, het oplossen van fouten en de juiste balans in het proces. “Het belangrijkste is dat we balans in het geheel brengen.”

Theorie gelijk in de praktijk brengen
De trainingen van FoodBase zijn altijd een combinatie van theorie en praktijk. “Bij ‘Toppraktijk’ krijgen cursisten vooral de eerste dag veel theorie, maar daarna gaan we aan de slag. Dan word ik ook ondersteund door Ivo Vliegendehond, een bakker die al veel mooie prijzen heeft gewonnen, en andere senior ambachtelijke en industriële bakker: Hans Som en Kees Goos. Op-en-top vakmannen die de cursisten laten zien en ervaren hoe ze met het juiste proces, de juiste grondstoffen en werkwijze het beste brood kunnen bakken.”

Training op maat
Peter heeft de trainingen samen met de FoodBase en andere experts ontwikkeld. “Maar hoe ik een training geef, verschilt per groep. Soms heb ik een heel enthousiaste groep, maar soms ook een wat rustigere. Dan moet ik de cursisten iets meer prikkelen en wakker schudden, maar dat vind ik juist leuk en uitdagend om te doen. Wat alle cursisten wel gemeen hebben, is dat ze enorm groeien in kennis en echt beter worden in hun vak. En dat blijft toch het allermooist om te zien.”

Vergroot je kennis met de app Bakkersbrein

Maken jouw bakkerijmedewerkers al gebruik van de Bakkersbrein? Deze gratis quizapp is leuk en leerzaam om te spelen voor zowel verkoopmedewerkers als productiemedewerkers. Nederlands Bakkerij Centrum en Stichting Ambachtelijke Bakkerij hebben deze app samen ontwikkeld zodat bakkerijmedewerkers hun kennis over het werk in de bakkerij kunnen testen en vergroten. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Elke maand nieuwe vragen

Bakkersbrein voegt elke maand een maandcategorie met 10 vragen toe. Vragen die betrekking hebben op producten, feestdagen, grondstoffen of specifieke thema’s die (alleen) die maand relevant zijn. Iedere speler van Bakkersbrein krijgt op de 1e dag van de maand een pushbericht om hem of haar eraan te herinneren dat de nieuwe maandcategorie klaar staat om te spelen.

Bedrijfsspecifieke vragen
Ook vragen die alleen betrekking hebben op jouw bedrijf, een streekproduct of jouw huisregels hebben een plek in Bakkersbrein. Als bakkerij kun je dit soort bedrijfsspecifieke vragen aanleveren bij Bakkersbrein. Wij maken hier vervolgens een extra categorie van die alleen zichtbaar is voor de spelers uit jouw bedrijf.

Onderlinge competitie
Steeds meer bedrijven gebruiken Bakkersbrein om een kleine competitie tussen filialen en/of medewerkers te organiseren. Leren wordt op deze manier nog leuker. Wil jij dit ook? Laat het ons dan weten, wij ondersteunen bakkers graag bij de organisatie van een onderlinge competitie.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via:
- Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): 06-49390198 of info@ambachtelijkebakkerij.nu
 

Uitblinkers | Johan Jan Vliegendehond: “Dankzij het ondernemerstraject kan ik straks de bakkerij van mijn vader overnemen”

Johan Jan Vliegendehond (23) werkt sinds 3 jaar bij Bakkerij Vliegendehond in Wolvega, de bakkerij van zijn vader. Eerst als manusje van alles, maar sinds 2 jaar als broodbakker. Ooit hoopt hij de bakkerij van zijn vader over te nemen. Om dat succesvol te kunnen doen, volgt Johan het ondernemerstraject voor jonge ondernemers bij FoodBase. “Als ik straks overleg heb met boekhouders, is het wel handig dat ik weet waar ik het over heb.” Naast financiën gaat Johan tijdens dit traject nog veel meer leren. Hij vertelt erover in dit interview.

Van marketing tot leidinggeven

Het anderhalf jaar durende ondernemerstraject bestaat uit 31 bijeenkomsten waarin de volgende onderdelen worden behandeld: promotie en social media, marketing, financieel management, personeelsmanagement en leidinggeven. “Ik heb nu 5 bijeenkomsten gehad die allemaal over promotie en marketing gingen”, vertelt Johan Jan. “Vragen over hoe je je vestiging goed onder de aandacht kunt brengen en hoe je jouw klanten het best kunt benaderen - bijvoorbeeld via social media - kwamen hierin aan bod. Heel interessant!”

Op bezoek bij andere bakkerijen
De trainingsbijeenkomsten vinden steeds in een andere bakkerij van een andere cursist plaats. “Het is erg leuk om al die bakkerijen te zien en te kijken hoe het er daar aan toegaat. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Online leeromgeving en huiswerk
Naast de bijeenkomsten hebben alle cursisten toegang tot de online leeromgeving van FoodBase. Hierin staan video’s, foto’s, extra info, voorbeelden en opdrachten. “We krijgen ook altijd een thuiswerkopdracht mee voor de volgende les. Dit zijn leuke opdrachten die aansluiten op de leerstof, maar ze zijn soms ook best pittig. Gelukkig wordt alles goed uitgelegd. Ik ben er thuis gemiddeld zo’n half uur à drie kwartier per keer mee bezig.”

Beter in financiën
Wat Johan Jan nog hoopt te leren tijdens dit traject? “Ik hoop dat ik meer te weten kom over het financiële management van het bedrijf, zoals het opstellen van kostprijsberekeningen, een balans, winst- en verliesrekening en exploitatiebegrotingen. Dat is voor mij het belangrijkste. Maar ook bij het onderdeel leidinggeven en personeelsmanagement hoop ik wat extra handvatten te krijgen. Eén ding weet ik zeker: na het volgen van dit ondernemerstraject ben ik goed voorbereid op het ondernemerschap en kan ik de bakkerij van mijn vader overnemen.”

Volg FoodBase op Facebook