Vergroot je kennis met de app Bakkersbrein

Maken jouw bakkerijmedewerkers al gebruik van de Bakkersbrein? Deze gratis quizapp is leuk en leerzaam om te spelen voor zowel verkoopmedewerkers als productiemedewerkers. Nederlands Bakkerij Centrum en Stichting Ambachtelijke Bakkerij hebben deze app samen ontwikkeld zodat bakkerijmedewerkers hun kennis over het werk in de bakkerij kunnen testen en vergroten. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Elke maand nieuwe vragen

Bakkersbrein voegt elke maand een maandcategorie met 10 vragen toe. Vragen die betrekking hebben op producten, feestdagen, grondstoffen of specifieke thema’s die (alleen) die maand relevant zijn. Iedere speler van Bakkersbrein krijgt op de 1e dag van de maand een pushbericht om hem of haar eraan te herinneren dat de nieuwe maandcategorie klaar staat om te spelen.

Bedrijfsspecifieke vragen
Ook vragen die alleen betrekking hebben op jouw bedrijf, een streekproduct of jouw huisregels hebben een plek in Bakkersbrein. Als bakkerij kun je dit soort bedrijfsspecifieke vragen aanleveren bij Bakkersbrein. Wij maken hier vervolgens een extra categorie van die alleen zichtbaar is voor de spelers uit jouw bedrijf.

Onderlinge competitie
Steeds meer bedrijven gebruiken Bakkersbrein om een kleine competitie tussen filialen en/of medewerkers te organiseren. Leren wordt op deze manier nog leuker. Wil jij dit ook? Laat het ons dan weten, wij ondersteunen bakkers graag bij de organisatie van een onderlinge competitie.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via:
- Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): 06-49390198 of info@ambachtelijkebakkerij.nu
 

Meer nieuws

Trainer | Pieter de Haas: “Wie herkent de meeste gevaren op de werkvloer?”

FoodBase is een nieuwe trainer rijker: Pieter de Haas verzorgt sinds een paar maanden de training ‘Veiligheidsbewustzijn’. “In deze training brengen we op een leuke en competitieve manier de risico’s in kaart die bakkers en bakkerijmedewerkers tijdens hun werk lopen.” Een praktijkgerichte training waar zij én het management direct mee aan de slag kunnen. Hoe een training bij Pieter eruitziet? Hij vertelt erover in dit interview.

Veiligheidsbewustzijn

Veiligheid is het grootste belang op de werkvloer. “Daarom verzorg ik de training ‘Veiligheidsbewustzijn’”, vertelt Pieter. “In de bakkerij gaat het om veiligheid, productie en kwaliteit. In de dagelijkse gang van zaken staat productie doorgaans op nummer 1, maar we moeten toe naar een situatie waarin veiligheid op nummer 1 staat. Met deze training hoop ik dat te realiseren.”

Welke risico’s?
Deze tijd - waarin alles groter en sneller moet en waarin bakkerijmedewerkers met veel nieuwe apparatuur werken - brengt nieuwe risico’s met zich mee. “Denk aan snijwonden, valpartijen, brandwonden en uitglijdgevaren, maar ook aan een stapel kratten die bovenop iemand valt of een aanrijding met een heftruck. Bakkerijmedewerkers hebben een hoog plichtsgevoel. ‘De productie moet door.’ Maar ondertussen rennen ze soms letterlijk over de werkvloer omdat machines bijvoorbeeld te snel draaien. Dan bestaat het risico dat ze een keer vallen en uit de running zijn. Erg vervelend en bovendien onnodig.”

Niet voor je werkgever, maar voor jezelf
“Daarom kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van gevaren op de werkvloer. Je doet de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ dan ook niet alleen voor je werkgever, maar voor jezelf en voor je partner en/of familie. Zodat jij elke dag weer zonder verwondingen thuiskomt. Zodra cursisten dit beseffen, zijn ze gelijk heel gemotiveerd.”

Rondje over de werkvloer
Pieter gaat voor de training altijd naar de betreffende bakkerij toe. “Daar vraag ik medewerkers om tweetallen te maken - bijvoorbeeld iemand van de ovenafdeling en iemand van de inpakafdeling - die vervolgens bij elkaars afdeling op bezoek gaan. We maken er dan een soort wedstrijd van: wie kan de meeste gevaren herkennen? Dat werkt goed. Behalve een betere gevaarherkenning hoor ik achteraf ook vaak dat medewerkers na de training makkelijker met elkaar samenwerken.”

Van de werkvloer naar het management
De klachten en risico’s die cursisten opsporen zet Pieter na de training in een handig overzicht voor het management - dat doorgaans niet elke dag op de werkvloer aanwezig is. “Bij de bakkerijen waar ik tot nu toe ben geweest, is het management direct aan de slag gegaan met de verbeterpunten die we rapporteerden.”

Over Pieter de Haas
Pieter is van oorsprong docent ‘Sport en Bewegen’ en heeft een achtergrond in veiligheid. Zo volgde hij de opleiding ‘Werken en redden op hoogte’, heeft hij veel ervaring met de gevaren van (berg)beklimmen, turnen en judo en heeft hij 20 jaar bij de vrijwillige brandweer gewerkt. Deze ervaringen gebruikt hij nu o.a. bij het geven van de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Deelnemers aan het woord over FoodBase trainingen en workshops

FoodBase wil met haar trainingen en workshops zoveel mogelijk bijdragen aan het kennisniveau van de versbranche. Wat vinden deelnemers van FoodBase trainingen? Hoe is de begeleiding? Is de lesstof te moeilijk of te makkelijk? En merken deelnemers verschil in hun werk na het volgen van een training? Deelnemers vertellen over hun ervaringen met FoodBase trainingen en workshops.

“Aan het eind van de eerste avond kreeg iedereen een verkooptarget mee voor de week erna. Zo’n target wil je dan ook echt halen. Tussen de collega’s onderling ontstond er een soort wedstrijd. Als een collega de target al had gehaald, ging je zelf nóg wat harder lopen om het ook te halen. Hartstikke leuk! Ik kan de training Actief verkopen echt aanraden. Je leert wat jíj wilt en je werkt aan je persoonlijke groei. Ik was eerder best onzeker, maar sta nu met veel meer zelfvertrouwen in de winkel.”
Trainging Actief verkopen - Manon Dekkers, Chocolaterie Pierre, Hillegom

“De workshop duurde een dag en er deden zo’n twaalf deelnemers mee. Er was genoeg tijd en ruimte voor individuele vragen en de juiste begeleiding, dat was prettig. Ik heb er veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe ik mijn camera moet instellen en welke opties er allemaal op zitten. Maar ook hoe je het beste kunt fotograferen bij verschillende lichtinvallen en hoe je sfeer creëert door accessoires bij producten te plaatsen. Mijn foto’s zijn nu mooier, scherper en lichter. De training heeft echt effect gehad. Ik krijg veel complimenten op mijn foto’s en de likes op Facebook stromen binnen.”
Workshop Productfotografie - Micha Gesing, Bakkerij Nollen, Hengeveld

“Ik merkte dat mijn team nog beter, effectiever en efficiënter kon werken. Daarom heb ik contact gezocht met FoodBase. Tijdens de branchegerichte training Kwaliteitsmanagement heeft het team erg veel aandacht gekregen en hebben we gekeken naar de samenwerking en communicatie onderling. Onze trainer heeft ons daar enorm bij geholpen en inzichtelijk gemaakt wat iedereens rol precies is. We werkten met een verbeterbord waar iedereen iets op kon zetten. Mede daardoor is iedereen nu meer betrokken. Ik merk, en zie het ook terug in de cijfers, dat er echt efficiënter gewerkt wordt na het volgen van de training. Deze training gaat in op jouw bedrijf en is vooral effectief op de lange termijn. Het draagt nu zeker positief bij aan een beter rendement.”
Training Kwaliteitsmanagement – Geert Broekmans, Bakkerij Broekmans, Venlo

“Blij dat ik deze training heb gevolgd. Ik heb veel nieuwe dingen gezien en geleerd. Hier kan ik echt iets mee in mijn werk.”
Training Toppraktijk, Ismael Cay, Bakkerij Schat, Soest

“De training was erg leerzaam. En les krijgen van mensen uit het bakkersvak in plaats van een gewone leraar was ook super. Je hoort dat ze passie hebben voor hun vak, daardoor kon ik de lesstof ook heel goed volgen.”
Training Jonge ondernemers – Michiel Officier, Bakkerij Tamminga en Verweij, Nieuwegein

“Wat een enthousiasme van de trainster. Ze wist alle deelnemers goed te betrekken en schakelde ook goed tussen de verschillende niveaus. Er werden situaties belicht die dagelijks in de praktijk voorkomen, dat werkte erg herkenbaar voor de dames. De aandacht die de dames kregen in deze training gaf ze een enorme boost. Ze voelden zich gehoord en kregen veel info die ze direct konden gebruiken. Na twee van de vier dagdelen was er echt al een verandering waar te nemen bij de deelnemers. Ze waren nog enthousiaster dan ze al waren, zien het effect in de winkel en presteren daardoor beter. Het was voor ons erg prettig dat de training in onze eigen winkel werd gegeven. In zowel houding en gedrag van de mensen als in de omzet zien wij nu een positieve verandering.”
Training Verkopen met succes - Floris en Maaike van Lieshout, Bakkerij Floor van Lieshout, Tilburg

“Ook deze training was goed verzorgd, werkte motiverend en werd op een leuke, actieve manier gebracht. Zoals we gewend zijn van FoodBase.”
Training Praktijkbegeleider - Douwe Jan Lenes, Echte Bakker Lenes, Heerenveen

“Wat een complete training was dit, gegeven door heel fijne mensen. Wat ik ervan heb opgestoken? Veel, heel veel. Vooral de training van Margareth en Noor hebben mij enorm veel geholpen in de praktijk. Met goede gesprekken en een fantastische winkelbeleving als gevolg. Een eyeopener! Deze training geeft je een nieuwe kijk op je werk en werkt omzetverhogend.”
Training Winkelbegeleider – Debbie Peereboom, Bakkerij Botman, Bovenkarspel

“Tijdens de training kwam ik erachter dat het erg inspirerend en motiverend is. Dat maakt het stukken leuker en beter!”
Training Jonge ondernemers – Douwe Jan Lenes, Echte Bakker Lenes, Heerenveen

Bakkersbrein al bijna 25.000 keer gespeeld

Bakkersbrein is dé app waarmee het kennisniveau van verkoop- en productiemedewerkers wordt getest en verbeterd. Dat Bakkersbrein populair is blijkt wel uit de speelcijfers: de app is sinds september 2018 alweer bijna 25.000 keer gespeeld.

Bakkersbrein is een quiz waarbij in 10 categorieën steeds 10 vragen in zo kort mogelijke tijd beantwoord moeten worden. Het gaat om vragen over brood, banket, chocolade, maar ook onderwerpen als hygiëne en allergenen komen aan bod.

Unieke code per bedrijf
Elke bedrijf krijgt een eigen code waardoor ondernemers geïnformeerd kunnen worden over de onderwerpen die bij hun medewerkers goed gaan en welke onderwerpen nog extra aandacht verdienen.

Eigen categorieën
Naast de 10 bestaande categorieën kunnen bedrijven ook een bedrijfsspecifieke categorie aan Bakkersbrein toevoegen met zelfbedachte vragen. Denk dan aan vragen over bijvoorbeeld huisregels, specifieke producten en werkwijzen in het bedrijf.

Bakkersbrein downloaden
De app is gratis te downloaden in zowel de App Store (IOS) als in de Google Play Store (Android). Heb je geen campagnecode ontvangen of ben je de campagnecode kwijt? Vraag deze dan op bij Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via info@ambachtelijkebakkerij.nu

Vragen?
Ook voor meer informatie of vragen over het aanmaken van een bedrijfsspecifieke pagina kun je terecht bij de SAB via bovenstaande mailadressen.

Volg FoodBase op Facebook