Vergroot je kennis met de app Bakkersbrein

Maken jouw bakkerijmedewerkers al gebruik van de Bakkersbrein? Deze gratis quizapp is leuk en leerzaam om te spelen voor zowel verkoopmedewerkers als productiemedewerkers. Nederlands Bakkerij Centrum en Stichting Ambachtelijke Bakkerij hebben deze app samen ontwikkeld zodat bakkerijmedewerkers hun kennis over het werk in de bakkerij kunnen testen en vergroten. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Elke maand nieuwe vragen

Bakkersbrein voegt elke maand een maandcategorie met 10 vragen toe. Vragen die betrekking hebben op producten, feestdagen, grondstoffen of specifieke thema’s die (alleen) die maand relevant zijn. Iedere speler van Bakkersbrein krijgt op de 1e dag van de maand een pushbericht om hem of haar eraan te herinneren dat de nieuwe maandcategorie klaar staat om te spelen.

Bedrijfsspecifieke vragen
Ook vragen die alleen betrekking hebben op jouw bedrijf, een streekproduct of jouw huisregels hebben een plek in Bakkersbrein. Als bakkerij kun je dit soort bedrijfsspecifieke vragen aanleveren bij Bakkersbrein. Wij maken hier vervolgens een extra categorie van die alleen zichtbaar is voor de spelers uit jouw bedrijf.

Onderlinge competitie
Steeds meer bedrijven gebruiken Bakkersbrein om een kleine competitie tussen filialen en/of medewerkers te organiseren. Leren wordt op deze manier nog leuker. Wil jij dit ook? Laat het ons dan weten, wij ondersteunen bakkers graag bij de organisatie van een onderlinge competitie.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via:
- Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): 06-49390198 of info@ambachtelijkebakkerij.nu
 

Meer nieuws

Bakkerspedia: 963 kennisvragen en antwoorden

Kennisbank Bakkerspedia groeit gestaag door. Inmiddels staan er 963 kennisvragen en antwoorden opgeslagen in de interactieve databank van de bakkerij. Vaktechnische kennis wordt er in de vorm van vraag-en-antwoord-artikelen bewaard en gedeeld.

Net als het aantal antwoorden, groeit de bekendheid van Bakkerspedia ook aardig door. In september passeerde Bakkerspedia de grens van 1100 geregistreerde gebruikers. De kennisbank is slechts anderhalf jaar in gebruik, dat betekent dat er dagelijks gemiddeld twee gebruikers hun weg weten te vinden naar de website.

Gratis vaktechnische informatie
De vaktechnische informatie op Bakkerspedia.nl is gratis toegankelijk voor alle branchegenoten. Leerlingen kunnen er veel theoretische kennis opdoen. Bovendien staat de kennisbank barstensvol artikelen over bijvoorbeeld bakfouten en probleemoplossingen. Het is praktijkkennis die is vertaald naar theorie. Niet alleen leerlingen, maar ook reeds werkzame brood- en banketbakkers vinden er informatie over en oplossingen voor problemen in de praktijk.

Bakkerspedia blijft ontwikkelen
De schrijvers van de kennisartikelen op Bakkerspedia, Lotte Voesten en Suzanne de Heer, zoeken continu naar onderwerpen voor nieuwe artikelen en naar verdieping en verbetering van bestaande artikelen. Als gebruikers informatie over een bepaald onderwerp missen, kunnen zij dit aangeven via de “Verzoek nieuw artikel”- optie in het menu. Dan gaan de schrijvers met het onderwerp aan de gang en publiceren zo snel mogelijk een nieuw artikel. Op die manier groeit de kennisbank met de sector mee. Kennis is altijd in ontwikkeling, dus Bakkerspedia ook.

De digitale databank wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Bakkerspedia is kosteloos te raadplegen via www.bakkerspedia.nl.

Stuur jouw vraag in voor Bakkerspedia

Vakkennis is in de bakkerijbranche enorm belangrijk. Om te voorkomen dat deze kennis verdwijnt, is de databank Bakkerspedia in het leven geroepen. Hierin staan kennisartikelen die door tekstschrijvers zijn geschreven. Zij worden hierbij ondersteund door vakmensen met kennis van de bakkerij.

Inspiratie
Inmiddels zijn er al honderden artikelen geschreven, maar de tekstschrijvers kunnen wel wat inspiratie gebruiken. Heb jij een idee voor een nieuw artikel of ontbrak het antwoord op jouw vraag? Laat het ons weten!

Maak een gratis account aan!
Wil je ook toegang tot Bakkerspedia? Dat kan! Maak online een account aan op www.bakkerspedia.nl en krijg toegang tot meer dan 800 artikelen!

Trainster | Margret Grippeling: “Ik geef leidinggevenden in de bakkerij en winkels tips om hun medewerkers aan te sturen en te motiveren”

Wie de training Leidinggeven op de werkvloer of de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek volgt, maakt kennis met Margret Grippeling, één van de trainsters van FoodBase. Wat doet Margret precies als trainster? Wat zijn de belangrijkste vragen van leidinggevenden in de bakkerijbranche? En wat zijn de resultaten na het volgen van haar trainingen? Margret vertelt er alles over in dit interview.

Aan ervaring geen gebrek: Margret werkt al meer dan 25 jaar als trainster, waarvan inmiddels al 4 jaar voor de FoodBase. Met succes!

Leidinggeven op de werkvloer
Leidinggeven is een vak apart. “Daarom geef ik leidinggevenden meer inzicht in hoe zij hun medewerkers nog beter kunnen aansturen”, vertelt Margret. “Daarbij maak ik gebruik van de situaties en vragen van cursisten zelf om de training zo praktisch mogelijk te maken en persoonlijke vragen aan te laten sluiten. De meest voorkomende leervragen gaan over verantwoordelijkheid uit handen durven geven, het leren omgaan met telaatkomers, niet met maar over elkaar praten, medewerkers die niet lijken te horen wat de leidinggevende vraagt, onzekerheid over of ze hem/haar nog wel aardig vinden en hoe om te gaan met stress. Op die leervragen speel ik in.” De training duurt vier dagdelen en kan op open inschrijving of in-company gevolgd worden. En zowel medewerkers van de ambachtelijke als de industriële bakkerij kunnen hieraan deelnemen.

Oefenen met een acteur
Tijdens de training maakt Margret cursisten altijd bewust van hun eigen kwaliteiten en valkuilen. “Waar ben je goed in? Wat helpt je om een bepaalde eigenschap – zoals snel ongeduldig of gestrest zijn – te doorbreken? En hoe kun je je medewerkers op een andere manier aanspreken dan je nu doet? Om antwoord op deze vragen te krijgen, werk ik samen met een acteur. Die neemt de rol aan van een medewerker. Laatst was er een leidinggevende die niet begreep waarom haar medewerkers niet naar haar luisterden. De acteur verplaatste zich op dat moment in een van haar medewerkers. Door verschillende soorten vragen te stellen, samen te vatten wat de ander zegt en goed naar de ander te kijken, leerde de cursist hoe je zo’n gesprek ook kunt voeren en waar je invloed op kunt uitoefenen.”

Een goed gesprek
In de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek gaat Margret aan de slag met het voorbereiden en uitvoeren van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. “Hoe voer je gesprekken met je medewerkers? Op zo’n manier dat je oprechte interesse toont en gericht op hun ontwikkeling binnen de bakkerij? Hiermee gaan we aan de slag tijdens de één dagdeel durende workshop.”

Leuke reacties en goede resultaten
“De liefde voor het bakkersvak, dat vind ik het mooiste om te zien tijdens het geven van deze trainingen en workshops. En natuurlijk de reacties achteraf. Ik hoor vaak als ik leidinggevenden weer ontmoet of via de accountmanagers van FoodBase dat het leidinggeven of voeren van functioneringsgesprekken nu veel beter gaat. Dat ze met een andere bril naar zichzelf kijken en begrijpen waarom ze eerder tegen bepaalde dingen aanliepen en het met de tips en inzichten uit de training nu wel goed gaat. Dat is geweldig om te horen en geeft mij weer motivatie om voorlopig nog mooie trainingen en workshops voor FoodBase te blijven verzorgen.”

Volg FoodBase op Facebook