Veiligheid van groot belang op de werkvloer

Werkgevers willen medewerkers een veilige werkplek bieden. Om die te kunnen garanderen, moeten medewerkers zich niet alleen bewust te zijn van de risico’s, maar ze ook kunnen herkennen en bespreken. Want iedereen wil aan het eind van de werkdag graag weer veilig naar huis. Daarom geeft FoodBase sinds kort de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Inmiddels is er in meerdere industriële bakkerijen de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ verzorgd. Dit is een praktische training voor medewerkers om zich bewust te worden van de risico’s op hun eigen werkplek en hier actief mee aan de slag te gaan. Tijdens de bijeenkomsten kijken medewerkers niet alleen naar de gevaren, maar ook naar hun eigen handelen en verantwoordelijkheid.

Risico’s per afdeling
Na de introductie over veilig werken, ongelukken, gevaren, verantwoordelijkheden, wetgeving en ervaringen gaan deelnemers in tweetallen de werkvloer op om de (potentiële) gevaren op hun werkplek te inventariseren. Ook hier geldt dat wanneer je met andere ogen kijkt, je andere dingen ziet. Alle mogelijke gevaren worden daarna beoordeeld en gewogen en krijgen een risicoscore. Zo worden de grootste risico’s onmiddellijk zichtbaar. De trainer stuurt na afloop van de training een verslag met een overzicht van alle risico’s per afdeling met de bijbehorende risicoscores naar de bakkerij. 

Kritische blik op eigen werkplek
Tijdens de training werken deelnemers aan verschillende opdrachten om zo heel bewust over veiligheid, gevaar en hun eigen rol hierin na te denken en praktische oplossingen te bedenken.

Deelnemers zijn enthousiast over deze aanpak. Ze hebben veiligheid weer bovenaan staan en kijken kritischer naar hun werkplek. Fijn, zeker omdat we allemaal weten dat een ongeluk in dat hele kleine hoekje kan zitten. 

Meer nieuws

Test en vergroot je kennis met de quizapp Bakkersbrein

Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) heeft samen met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij de app Bakkersbrein ontwikkeld, speciaal voor bakkerijmedewerkers. Met deze quizapp test en vergroot je je kennis over je werk in de bakkerij. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Bakkersbrein is er voor verkoopmedewerkers en productiemedewerkers. Verkoopmedewerkers beantwoorden vragen over producten, ingrediënten, allergenen, hygiëne en natuurlijk de klant. Productiemedewerkers hebben hun eigen level met allerlei vragen over de bakkerij en de productieruimte. Hoe is je kennis van processen? Wat weet je van apparatuur? En hoe bewaar je diverse ingrediënten? Test en vergroot je kennis met Bakkersbrein!

Elke maand nieuwe vragen
Naast de algemene vragen verschijnen er elke maand nieuwe vragen in de quizapp. Deze maandcategorie bestaat uit seizoensgebonden of op de actualiteit gebaseerde vragen. Heb jij de vragen van deze maand al beantwoord?

Voeg ook bedrijfsspecifieke vragen toe
Het leuke van Bakkersbrein is dat elk bedrijf ook zelf kosteloos een elfde categorie kan toevoegen. De tien vragen in deze categorie gaan specifiek over jullie eigen bedrijf. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan over hoe jullie omgaan met ziekmeldingen, wie je moet bellen als de NVWA ineens op de stoep staat of in welke verpakking jullie specialiteit moet worden verpakt.

Download Bakkersbrein en speel gratis mee
Wil jij ook met Bakkersbrein meespelen? Download de app, gebruik jullie eigen campagnecode en speel mee. We zijn benieuwd naar jouw resultaten! Zowel het gebruik van Bakkersbrein als het toevoegen van een extra, gepersonaliseerde categorie is geheel kosteloos.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Uitblinkers | Eline Hannen: “Ik kan nu eerlijke én winstgevende verkooprijzen bepalen”

Als winkel-accountmanager van Bakkerij Hannen in Herten doet Eline Hannen (24) van alles: helpen op de werkvloer, het team coachen, een webshop opzetten én de winkeleigenaar – tevens haar vader – helpen met het bepalen van de verkoopprijzen. Met dat laatste kon ze nog wel wat hulp gebruiken. Want hoe bedenk je eigenlijk een goede, eerlijke verkoopprijs die ook nog winst oplevert? Eline leerde het tijdens de training Bewust calculeren en margerijk verkopen bij FoodBase. In dit interview vertelt ze erover.

Bakkerij Hannen is niet alleen een bakkerij, maar ook een mooie winkel met brood, banket, chocolade, vleeswaren en salades. Er werkt 40 man personeel: van bakkers, inpakkers en broodsnijders tot bezorgers en verkoopmedewerkers. “Omdat onze winkel naast een grote supermarkt zit, die vers en kwalitatief goed brood en vleeswaren steeds goedkoper aanbiedt, wilde ik me eens goed verdiepen in verkoopprijzen. Daarom volg ik nu samen met mijn vader de training Bewust calculeren en margerijk verkopen.

Kostprijs berekenen
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, waarvan Eline er nu 2 heeft gehad. “De eerste training gingen we in op het berekenen van de kostprijs”, vertelt Eline. “In het begin vond ik het best lastig, al die cijfertjes. Maar na veel oefenen, ook thuis na de training, had ik het ineens onder de knie!”

Verkopen
“De tweede bijeenkomst ging over verkopen. Hoe maak je iets aantrekkelijk voor de consument? En wat is jouw rol daarin? Zo leerde ik dat je in plaats van ‘6 witte bollen voor 2 euro’ beter kunt zeggen: ‘6 witte bollen halen, 4 betalen’. En dat je voor een kerststol beter € 9,99 kan vragen dan € 10,50. Dat klinkt aantrekkelijker, waardoor je er waarschijnlijk meer van verkoopt en je winst onder aan de streep hoger is.”

Challenge
Om erachter te komen of bovengenoemde tactiek echt werkt, gingen de cursisten een challenge met elkaar aan. “We moesten allemaal een actie bedenken die we ook echt tijdelijk in de winkel zouden doorvoeren. Wij besloten om 2 zakken witte bolletjes – 20 bolletjes – voor 5 euro te verkopen. Als klanten dan met 1 zak bij de kassa kwamen, probeerde ik er nog een zak bij te verkopen. En vaak lukte dat dan ook, dat is zo leuk! Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we de resultaten bespreken, ik ben benieuwd of het bij anderen ook zo goed is gegaan.”

Van theorie naar praktijk
Naast de challenge hebben Eline en haar vader ook al echte prijswijzigingen bij bakkerij Hannen doorgevoerd. Ze vertelt: “We hebben nu onze boerencake van iets meer dan € 7 naar € 6,99 aangepast. Of we daardoor ook echt meer boerencakes gaan verkopen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik heb er alle vertrouwen in!”

Bakkerspedia: 963 kennisvragen en antwoorden

Kennisbank Bakkerspedia groeit gestaag door. Inmiddels staan er 963 kennisvragen en antwoorden opgeslagen in de interactieve databank van de bakkerij. Vaktechnische kennis wordt er in de vorm van vraag-en-antwoord-artikelen bewaard en gedeeld.

Net als het aantal antwoorden, groeit de bekendheid van Bakkerspedia ook aardig door. In september passeerde Bakkerspedia de grens van 1100 geregistreerde gebruikers. De kennisbank is slechts anderhalf jaar in gebruik, dat betekent dat er dagelijks gemiddeld twee gebruikers hun weg weten te vinden naar de website.

Gratis vaktechnische informatie
De vaktechnische informatie op Bakkerspedia.nl is gratis toegankelijk voor alle branchegenoten. Leerlingen kunnen er veel theoretische kennis opdoen. Bovendien staat de kennisbank barstensvol artikelen over bijvoorbeeld bakfouten en probleemoplossingen. Het is praktijkkennis die is vertaald naar theorie. Niet alleen leerlingen, maar ook reeds werkzame brood- en banketbakkers vinden er informatie over en oplossingen voor problemen in de praktijk.

Bakkerspedia blijft ontwikkelen
De schrijvers van de kennisartikelen op Bakkerspedia, Lotte Voesten en Suzanne de Heer, zoeken continu naar onderwerpen voor nieuwe artikelen en naar verdieping en verbetering van bestaande artikelen. Als gebruikers informatie over een bepaald onderwerp missen, kunnen zij dit aangeven via de “Verzoek nieuw artikel”- optie in het menu. Dan gaan de schrijvers met het onderwerp aan de gang en publiceren zo snel mogelijk een nieuw artikel. Op die manier groeit de kennisbank met de sector mee. Kennis is altijd in ontwikkeling, dus Bakkerspedia ook.

De digitale databank wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Bakkerspedia is kosteloos te raadplegen via www.bakkerspedia.nl.

Volg FoodBase op Facebook