Uitblinkers | Johan Jan Vliegendehond: “Dankzij het ondernemerstraject kan ik straks de bakkerij van mijn vader overnemen”

Johan Jan Vliegendehond (23) werkt sinds 3 jaar bij Bakkerij Vliegendehond in Wolvega, de bakkerij van zijn vader. Eerst als manusje van alles, maar sinds 2 jaar als broodbakker. Ooit hoopt hij de bakkerij van zijn vader over te nemen. Om dat succesvol te kunnen doen, volgt Johan het ondernemerstraject voor jonge ondernemers bij FoodBase. “Als ik straks overleg heb met boekhouders, is het wel handig dat ik weet waar ik het over heb.” Naast financiën gaat Johan tijdens dit traject nog veel meer leren. Hij vertelt erover in dit interview.

Van marketing tot leidinggeven

Het anderhalf jaar durende ondernemerstraject bestaat uit 31 bijeenkomsten waarin de volgende onderdelen worden behandeld: promotie en social media, marketing, financieel management, personeelsmanagement en leidinggeven. “Ik heb nu 5 bijeenkomsten gehad die allemaal over promotie en marketing gingen”, vertelt Johan Jan. “Vragen over hoe je je vestiging goed onder de aandacht kunt brengen en hoe je jouw klanten het best kunt benaderen - bijvoorbeeld via social media - kwamen hierin aan bod. Heel interessant!”

Op bezoek bij andere bakkerijen
De trainingsbijeenkomsten vinden steeds in een andere bakkerij van een andere cursist plaats. “Het is erg leuk om al die bakkerijen te zien en te kijken hoe het er daar aan toegaat. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Online leeromgeving en huiswerk
Naast de bijeenkomsten hebben alle cursisten toegang tot de online leeromgeving van FoodBase. Hierin staan video’s, foto’s, extra info, voorbeelden en opdrachten. “We krijgen ook altijd een thuiswerkopdracht mee voor de volgende les. Dit zijn leuke opdrachten die aansluiten op de leerstof, maar ze zijn soms ook best pittig. Gelukkig wordt alles goed uitgelegd. Ik ben er thuis gemiddeld zo’n half uur à drie kwartier per keer mee bezig.”

Beter in financiën
Wat Johan Jan nog hoopt te leren tijdens dit traject? “Ik hoop dat ik meer te weten kom over het financiële management van het bedrijf, zoals het opstellen van kostprijsberekeningen, een balans, winst- en verliesrekening en exploitatiebegrotingen. Dat is voor mij het belangrijkste. Maar ook bij het onderdeel leidinggeven en personeelsmanagement hoop ik wat extra handvatten te krijgen. Eén ding weet ik zeker: na het volgen van dit ondernemerstraject ben ik goed voorbereid op het ondernemerschap en kan ik de bakkerij van mijn vader overnemen.”

Meer nieuws

Uitblinkers | Anouk Terpstra: “Onze broden worden met de week mooier en lekkerder”

Anouk Terpstra (34) is de trotse eigenaresse van Bakkerij Terpstra in Gorssel. Van banket en chocolade weet ze alles, maar Anouks broodbak-skills waren nog wel aan wat verbetering toe. Daarom meldde ze zich samen met haar broodbakker bij FoodBase waar ze de training Toppraktijk volgden. Hoe dat ging? Anouk vertelt erover in dit interview.

Bij Bakkerij Terpstra werken 14 medewerkers waarvan twee banketbakkers en een broodbakker. Anouk houdt als eigenaresse het overzicht, maar is ook echt onderdeel van het team. “Naast het maken van gebak en chocolade, ben ik om de week een dag verantwoordelijk voor het brood. Erg leuk, maar mijn broodbakker Bram en ik waren al een tijdje niet tevreden over hoe ons brood eruitzag. We konden er de vinger niet op leggen hoe dat nou kwam. Toen ik de training Toppraktijk bij FoodBase voorbij zag komen, heb ik ons gelijk aangemeld.”

Van theorie naar praktijk
De bijeenkomsten van de training Toppraktijk waren alle vier in Wageningen. “Tijdens de eerste bijeenkomst kregen we veel theorie over de ingrediënten en enzymen in brood”, vertelt Anouk. “De tweede, derde en vierde dag gingen we echt aan de slag en hebben we veel proefjes gedaan. Wat gebeurt er als je te veel water in brooddeeg doet? En wat als je brooddeeg veel te kort of lang draait? In groepjes van twee kreeg iedereen een ‘gek’ broodrecept waar we brood mee moesten bakken. Daar kwamen natuurlijk allerlei verschillende broden uit die we vervolgens mochten bekijken, voelen, proeven en keuren.”

Persoonlijk advies van Peter Bienefelt
“Na elke bijeenkomst deden we de broden in de vriezer. De laatste dag hebben we die er weer bij gepakt om te kijken wat voor broden we allemaal hadden gebakken en wat we inmiddels hadden geleerd. Een hoop! We gingen die laatste dag ook aan de slag met ons eigen meel. Op advies van Meester Boulanger Peter Bienefelt hebben we de vochtigheid van onze bollenkas en de temperatuur aangepast én gebruiken we nu een ander broodverbetermiddel.”

Topbrood
Wat er veranderd is bij bakkerij Terpstra na het volgen van de training? “Onze broden zijn echt anders. Het is een proces, een perfect brood maak je niet 1, 2, 3. Maar we zijn hard op weg. Onze broden worden nu met de week mooier en lekkerder. Omdat dit in kleine stapjes gaat, zal het de meeste klanten niet opvallen. Maar vorige week kwam er wel iemand naar me toe om te zeggen dat ons brood tegenwoordig veel verser uit de vriezer komt. Heel leuk, daar doen we het voor!”

Nieuw: training voor praktijkbegeleiders van Boulanger-studenten (niveau 4)

FoodBase heeft een driedaagse training ontwikkeld om praktijkbegeleiders in leerbedrijven te ondersteunen. Op deze manier wil de FoodBase zorgen voor een goede aansluiting tussen praktijk en opleiding, nu vijf mbo-opleidingen dit najaar beginnen met de specialistenopleiding MBO Boulanger niveau 4.

Vijf mbo-scholen starten in het schooljaar 2020/2021 met de nieuwe opleiding MBO Boulanger niveau 4. Dat betekent dat studenten van deze opleidingen een leerbedrijf nodig hebben om het specialisme in de praktijk te ontwikkelen en toe te passen. Een supermooie kans voor leerbedrijven en hun praktijkbegeleiders.

Driedaagse training met Peter Bienefelt
Om praktijkbegeleiders hierbij te ondersteunen heeft de FoodBase een driedaagse training ontwikkeld in samenwerking met trainer en Meester Boulanger Peter Bienefelt. De training is een combinatie van theorie en veel praktijk.

Meerwaarde voor jouw bedrijf
Bakkersbedrijven kunnen profiteren van de kennisontwikkeling die deze opleiding met zich meebrengt en de uitstroom van studenten op een hoger niveau met een duidelijk specialisme.
Deze studenten kunnen met hun nieuwe ideeën veel waarde hebben voor een leerbedrijf, maar zij vragen natuurlijk ook iets van de bedrijven. Een leerplek waar ze worden uitgedaagd om hun kennis creatief in te zetten en verder te ontwikkelen, innovaties toe te passen en een eigen visie te vormen op hun vak.

Verrijking van kennis en inzichten
Tijdens deze training kijk je op een andere manier naar het broodbakproces. De training biedt ruimte voor nieuwe ideeën en inzichten. Er wordt dieper ingegaan op de werking van grondstoffen en de manier waarop je hiermee kunt sturen, het bakken met desem, viennoiserie en de innovaties in binnen- en buitenland. Een mooie ondersteuning bij het begeleiden van de niveau 4 Boulanger-student, maar ook zeker een verrijking van eigen kennis en inzichten.

Data en inschrijven
De training ‘Praktijkbegeleiders MBO niveau 4 Boulanger’ staat op 24, 31 augustus en 1 september gepland in Wageningen. De training wordt geheel gesubsidieerd vanuit het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Het leerbedrijf ontvangt alleen een btw-factuur.

Valt er nog wat te leren? Jazeker!

Resultaten online onderzoek ‘Investeren in leren’

De ontwikkelingen in de bakkerijbranche gaan razendsnel. Wat doen ondernemers en medewerkers eigenlijk om op de hoogte te blijven? Investeren zij juist wel of niet in ontwikkeling? Om dit te onderzoeken voerden de ‘sociale partners van de bakkerijsector’ eind 2018 een online onderzoek uit, in samenwerking met Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Bakery Institute.

In totaal vulden 195 werknemers en 77 werkgevers uit de ambachtelijke en de industriële bakkerij het online onderzoek in.

De bakkerijbranche wil zich ontwikkelen!
- 2 op de 3 werkgevers wil méér doen aan personeelsontwikkeling
- 90% van de werknemers vindt het belangrijk om zich in hun vak te ontwikkelen
- 47% maakt zelf ontwikkelingsplannen

Leren van collega’s is belangrijk
- 70% leert van collega’s, 31% bezoekt een ander bakkersbedrijf en 22% bekijkt inspiratie/instructievideo's

Training? Graag direct toepasbaar en inspirerend!
In de keuze voor een training vinden werknemers verschillende kenmerken belangrijk:
- ⅔ werknemers wil trainingen die direct toepasbaar zijn en die inspireren door nieuwe kennis en methoden
- 39% wil graag dat training is toegespitst op het eigen bedrijf
- 41% wil graag een aanbieder met een frisse blik

Werknemers motiveren? Graag trainen onder werktijd en meer waardering en persoonlijke aandacht.
- 47% wil trainingen graag onder werktijd
- 34% wil graag meer persoonlijke aandacht
- 31% wil meer studiemateriaal aangeboden krijgen

De 3 grootste problemen voor personeelsontwikkeling volgens werkgevers:
1. Krappe arbeidsmarkt, het is moeilijk om goed personeel te vinden
2. Te laag niveau bakkerijopleidingen
3. Lange termijn planning komt er niet van

Uit het onderzoek zijn nog veel meer interessante resultaten gekomen. Deze gaan de sociale partners van de bakkerijsector inzetten om ontwikkeling van de sector te stimuleren. De bakkerij hoeft daar natuurlijk niet op te wachten, de resultaten zijn hopelijk concreet en prikkelend genoeg om er zelf in het eigen bedrijf mee aan de slag te gaan.

Volg FoodBase op Facebook