Uitblinkers | Anouk Terpstra: “Onze broden worden met de week mooier en lekkerder”

Anouk Terpstra (34) is de trotse eigenaresse van Bakkerij Terpstra in Gorssel. Van banket en chocolade weet ze alles, maar Anouks broodbak-skills waren nog wel aan wat verbetering toe. Daarom meldde ze zich samen met haar broodbakker bij FoodBase waar ze de training Toppraktijk volgden. Hoe dat ging? Anouk vertelt erover in dit interview.

Bij Bakkerij Terpstra werken 14 medewerkers waarvan twee banketbakkers en een broodbakker. Anouk houdt als eigenaresse het overzicht, maar is ook echt onderdeel van het team. “Naast het maken van gebak en chocolade, ben ik om de week een dag verantwoordelijk voor het brood. Erg leuk, maar mijn broodbakker Bram en ik waren al een tijdje niet tevreden over hoe ons brood eruitzag. We konden er de vinger niet op leggen hoe dat nou kwam. Toen ik de training Toppraktijk bij FoodBase voorbij zag komen, heb ik ons gelijk aangemeld.”

Van theorie naar praktijk
De bijeenkomsten van de training Toppraktijk waren alle vier in Wageningen. “Tijdens de eerste bijeenkomst kregen we veel theorie over de ingrediënten en enzymen in brood”, vertelt Anouk. “De tweede, derde en vierde dag gingen we echt aan de slag en hebben we veel proefjes gedaan. Wat gebeurt er als je te veel water in brooddeeg doet? En wat als je brooddeeg veel te kort of lang draait? In groepjes van twee kreeg iedereen een ‘gek’ broodrecept waar we brood mee moesten bakken. Daar kwamen natuurlijk allerlei verschillende broden uit die we vervolgens mochten bekijken, voelen, proeven en keuren.”

Persoonlijk advies van Peter Bienefelt
“Na elke bijeenkomst deden we de broden in de vriezer. De laatste dag hebben we die er weer bij gepakt om te kijken wat voor broden we allemaal hadden gebakken en wat we inmiddels hadden geleerd. Een hoop! We gingen die laatste dag ook aan de slag met ons eigen meel. Op advies van Meester Boulanger Peter Bienefelt hebben we de vochtigheid van onze bollenkas en de temperatuur aangepast én gebruiken we nu een ander broodverbetermiddel.”

Topbrood
Wat er veranderd is bij bakkerij Terpstra na het volgen van de training? “Onze broden zijn echt anders. Het is een proces, een perfect brood maak je niet 1, 2, 3. Maar we zijn hard op weg. Onze broden worden nu met de week mooier en lekkerder. Omdat dit in kleine stapjes gaat, zal het de meeste klanten niet opvallen. Maar vorige week kwam er wel iemand naar me toe om te zeggen dat ons brood tegenwoordig veel verser uit de vriezer komt. Heel leuk, daar doen we het voor!”

Meer nieuws

Bakkersbrein nu voor verkoopmedewerkers én productiemedewerkers

In september 2016 is de quiz-app Bakkersbrein gelanceerd. Met succes, want de app is al 25.000 keer door verkoopmedewerkers gespeeld. Daarom is de quiz uitgebreid met een versie voor productiemedewerkers in de bakkerijbranche. Voor verkoopmedewerkers is er naast level 1 een level 2 toegevoegd.

Bakkersbrein is een quiz die gratis en op elke (smart)telefoon gespeeld kan worden, waarmee het kennisniveau van medewerkers uit de bakkerijbranche wordt getest en vergroot en waarmee gebruikers leuke prijzen kunnen winnen.

Bakkersbrein
De app bestaat uit 10 thema’s met elk 10 vragen die door gebruikers beantwoord moeten worden. De vragen gaan over brood, banket, chocolade, maar ook over hygiëne, voedselveiligheid, productafwijkingen, allergenen en hoe om te gaan met klanten. De app is er niet alleen om het kennisniveau van medewerkers in de bakkerij te meten, maar ook om hun kennis te vergroten.

Voor verkoop- én productiemedewerkers
Na het succes van Bakkersbrein voor verkoopmedewerkers is er nu ook een versie van Bakkersbrein voor productiemedewerkers gelanceerd. Ook zij kunnen hun kennis nu met de app meten en vergroten. Voor verkoopmedewerkers is er naast level 1 een level 2 toegevoegd om de kennis nog verder uit te breiden.

Speel mee!
Speel je nog niet mee? Download de app dan gratis in de AppStore (IOS) of Play Store (Android). Tot 1 december 2017 zijn er leuke prijzen te winnen per categorie, maar ook voor het best scorende bedrijf. Heeft jouw bedrijf nog geen code voor Bakkersbrein? Vraag deze dan snel aan bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu 

Uitblinkers | Annelies Bothof- van Neerbos: “Ik maak nu voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan”

Annelies Bothof- van Neerbos werkt sinds een jaar bij Bakkerij Jan Pieter Duin in Tiel. Daarvoor werkte ze in de zorg. “Dat is wel heel iets anders”, vertelt ze. Het werk veranderde al helemaal toen Annelies doorgroeide en leidinggevende werd van de bakkerij. “Ik miste vooral iets in mijn communicatie naar mijn collega’s.” Daarom begon ze de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’.

Juiste communicatie

“Als je leidinggeeft, is het belangrijk om duidelijk te zijn”, ervaart Annelies. “Je moet helder kunnen aangeven hoe je wilt dat iets gebeurt. En als iemand zijn werk niet goed uitvoert, moet je dat op een juiste manier communiceren. Bij mij gebeurde het nogal eens dat als het druk was en ik wat stress had, een opmerking of vraag er wat botter uitkwam dan bedoeld.”

De training
In de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ gaat Annelies daarmee aan de slag. “Je spreekt veel met andere cursisten en alleen al het feit dat je niet de enige bent die tegen bepaalde dingen aanloopt in het leidinggeven, is heel fijn. Maar je merkt ook dat iedereen andere valkuilen heeft. Tijdens de training hebben we bijvoorbeeld geleerd dat als je boos of teleurgesteld bent omdat een medewerker iets verkeerd doet, je dat niet moet weglachen en niet bang moet zijn om je echte emoties te tonen. We kregen handvatten om medewerkers serieus te nemen en ongemakkelijke situaties in de winkel te voorkomen. Handig!”

Ontwikkeling van medewerkers
In Bakkerij Jan Pieter Duin is het op het moment wat hectisch, omdat er een kracht te weinig is. “Daardoor is het lastig om nu actief aan de slag te gaan met wat ik geleerd heb. Maar volgende week krijgen we een nieuwe medewerker en dan heb ik daar meer ruimte voor. In het nieuwe jaar wil ik gesprekken met medewerkers inplannen, om te praten over hun kennis, vaardigheden en houding. Maar ook over wat hun leerdoelen en ambities zijn. Aan de hand daarvan maak ik voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan.”

Trainingen op locatie: we mogen weer!

Vanaf 1 juni mag FoodBase weer trainingen op locatie verzorgen. Uiteraard nemen we de nodige maatregelen om te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM, maar wat zijn onze trainers én cursisten blij dat het weer kan: trainingen geven en volgen op locatie of in de bedrijven.

Echt contact verademing

De eerste trainingen hebben weer plaatsgevonden en hoewel we al redelijk gewend waren aan contact en trainingen via een beeldscherm, was het echt een verademing om weer live trainingen te kunnen verzorgen. Eindelijk weer echt contact, ook al is dit op anderhalve meter afstand.

Nieuwe planning
We zijn druk bezig om alle trainingen die vanwege de coronamaatregelen niet door konden gaan opnieuw in te plannen. En daarnaast komen er ook weer nieuwe trainingen aan. Voorlopig bieden we onze trainingen nog zowel op locatie en in de bedrijven als online aan. Hou onze website goed in de gaten of neem contact met ons op als je vragen hebt.

Volg FoodBase op Facebook