Uitblinkers | Anouk Terpstra: “Onze broden worden met de week mooier en lekkerder”

Anouk Terpstra (34) is de trotse eigenaresse van Bakkerij Terpstra in Gorssel. Van banket en chocolade weet ze alles, maar Anouks broodbak-skills waren nog wel aan wat verbetering toe. Daarom meldde ze zich samen met haar broodbakker bij FoodBase waar ze de training Toppraktijk volgden. Hoe dat ging? Anouk vertelt erover in dit interview.

Bij Bakkerij Terpstra werken 14 medewerkers waarvan twee banketbakkers en een broodbakker. Anouk houdt als eigenaresse het overzicht, maar is ook echt onderdeel van het team. “Naast het maken van gebak en chocolade, ben ik om de week een dag verantwoordelijk voor het brood. Erg leuk, maar mijn broodbakker Bram en ik waren al een tijdje niet tevreden over hoe ons brood eruitzag. We konden er de vinger niet op leggen hoe dat nou kwam. Toen ik de training Toppraktijk bij FoodBase voorbij zag komen, heb ik ons gelijk aangemeld.”

Van theorie naar praktijk
De bijeenkomsten van de training Toppraktijk waren alle vier in Wageningen. “Tijdens de eerste bijeenkomst kregen we veel theorie over de ingrediënten en enzymen in brood”, vertelt Anouk. “De tweede, derde en vierde dag gingen we echt aan de slag en hebben we veel proefjes gedaan. Wat gebeurt er als je te veel water in brooddeeg doet? En wat als je brooddeeg veel te kort of lang draait? In groepjes van twee kreeg iedereen een ‘gek’ broodrecept waar we brood mee moesten bakken. Daar kwamen natuurlijk allerlei verschillende broden uit die we vervolgens mochten bekijken, voelen, proeven en keuren.”

Persoonlijk advies van Peter Bienefelt
“Na elke bijeenkomst deden we de broden in de vriezer. De laatste dag hebben we die er weer bij gepakt om te kijken wat voor broden we allemaal hadden gebakken en wat we inmiddels hadden geleerd. Een hoop! We gingen die laatste dag ook aan de slag met ons eigen meel. Op advies van Meester Boulanger Peter Bienefelt hebben we de vochtigheid van onze bollenkas en de temperatuur aangepast én gebruiken we nu een ander broodverbetermiddel.”

Topbrood
Wat er veranderd is bij bakkerij Terpstra na het volgen van de training? “Onze broden zijn echt anders. Het is een proces, een perfect brood maak je niet 1, 2, 3. Maar we zijn hard op weg. Onze broden worden nu met de week mooier en lekkerder. Omdat dit in kleine stapjes gaat, zal het de meeste klanten niet opvallen. Maar vorige week kwam er wel iemand naar me toe om te zeggen dat ons brood tegenwoordig veel verser uit de vriezer komt. Heel leuk, daar doen we het voor!”

Meer nieuws

Deelnemers aan het woord over FoodBase trainingen en workshops

FoodBase wil met haar trainingen en workshops zoveel mogelijk bijdragen aan het kennisniveau van de versbranche. Wat vinden deelnemers van FoodBase trainingen? Hoe is de begeleiding? Is de lesstof te moeilijk of te makkelijk? En merken deelnemers verschil in hun werk na het volgen van een training? Deelnemers vertellen over hun ervaringen met FoodBase trainingen en workshops.

“Aan het eind van de eerste avond kreeg iedereen een verkooptarget mee voor de week erna. Zo’n target wil je dan ook echt halen. Tussen de collega’s onderling ontstond er een soort wedstrijd. Als een collega de target al had gehaald, ging je zelf nóg wat harder lopen om het ook te halen. Hartstikke leuk! Ik kan de training Actief verkopen echt aanraden. Je leert wat jíj wilt en je werkt aan je persoonlijke groei. Ik was eerder best onzeker, maar sta nu met veel meer zelfvertrouwen in de winkel.”
Trainging Actief verkopen - Manon Dekkers, Chocolaterie Pierre, Hillegom

“De workshop duurde een dag en er deden zo’n twaalf deelnemers mee. Er was genoeg tijd en ruimte voor individuele vragen en de juiste begeleiding, dat was prettig. Ik heb er veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe ik mijn camera moet instellen en welke opties er allemaal op zitten. Maar ook hoe je het beste kunt fotograferen bij verschillende lichtinvallen en hoe je sfeer creëert door accessoires bij producten te plaatsen. Mijn foto’s zijn nu mooier, scherper en lichter. De training heeft echt effect gehad. Ik krijg veel complimenten op mijn foto’s en de likes op Facebook stromen binnen.”
Workshop Productfotografie - Micha Gesing, Bakkerij Nollen, Hengeveld

“Ik merkte dat mijn team nog beter, effectiever en efficiënter kon werken. Daarom heb ik contact gezocht met FoodBase. Tijdens de branchegerichte training Kwaliteitsmanagement heeft het team erg veel aandacht gekregen en hebben we gekeken naar de samenwerking en communicatie onderling. Onze trainer heeft ons daar enorm bij geholpen en inzichtelijk gemaakt wat iedereens rol precies is. We werkten met een verbeterbord waar iedereen iets op kon zetten. Mede daardoor is iedereen nu meer betrokken. Ik merk, en zie het ook terug in de cijfers, dat er echt efficiënter gewerkt wordt na het volgen van de training. Deze training gaat in op jouw bedrijf en is vooral effectief op de lange termijn. Het draagt nu zeker positief bij aan een beter rendement.”
Training Kwaliteitsmanagement – Geert Broekmans, Bakkerij Broekmans, Venlo

“Blij dat ik deze training heb gevolgd. Ik heb veel nieuwe dingen gezien en geleerd. Hier kan ik echt iets mee in mijn werk.”
Training Toppraktijk, Ismael Cay, Bakkerij Schat, Soest

“De training was erg leerzaam. En les krijgen van mensen uit het bakkersvak in plaats van een gewone leraar was ook super. Je hoort dat ze passie hebben voor hun vak, daardoor kon ik de lesstof ook heel goed volgen.”
Training Jonge ondernemers – Michiel Officier, Bakkerij Tamminga en Verweij, Nieuwegein

“Wat een enthousiasme van de trainster. Ze wist alle deelnemers goed te betrekken en schakelde ook goed tussen de verschillende niveaus. Er werden situaties belicht die dagelijks in de praktijk voorkomen, dat werkte erg herkenbaar voor de dames. De aandacht die de dames kregen in deze training gaf ze een enorme boost. Ze voelden zich gehoord en kregen veel info die ze direct konden gebruiken. Na twee van de vier dagdelen was er echt al een verandering waar te nemen bij de deelnemers. Ze waren nog enthousiaster dan ze al waren, zien het effect in de winkel en presteren daardoor beter. Het was voor ons erg prettig dat de training in onze eigen winkel werd gegeven. In zowel houding en gedrag van de mensen als in de omzet zien wij nu een positieve verandering.”
Training Verkopen met succes - Floris en Maaike van Lieshout, Bakkerij Floor van Lieshout, Tilburg

“Ook deze training was goed verzorgd, werkte motiverend en werd op een leuke, actieve manier gebracht. Zoals we gewend zijn van FoodBase.”
Training Praktijkbegeleider - Douwe Jan Lenes, Echte Bakker Lenes, Heerenveen

“Wat een complete training was dit, gegeven door heel fijne mensen. Wat ik ervan heb opgestoken? Veel, heel veel. Vooral de training van Margareth en Noor hebben mij enorm veel geholpen in de praktijk. Met goede gesprekken en een fantastische winkelbeleving als gevolg. Een eyeopener! Deze training geeft je een nieuwe kijk op je werk en werkt omzetverhogend.”
Training Winkelbegeleider – Debbie Peereboom, Bakkerij Botman, Bovenkarspel

“Tijdens de training kwam ik erachter dat het erg inspirerend en motiverend is. Dat maakt het stukken leuker en beter!”
Training Jonge ondernemers – Douwe Jan Lenes, Echte Bakker Lenes, Heerenveen

Uitblinkers | Annelies Bothof- van Neerbos: “Ik maak nu voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan”

Annelies Bothof- van Neerbos werkt sinds een jaar bij Bakkerij Jan Pieter Duin in Tiel. Daarvoor werkte ze in de zorg. “Dat is wel heel iets anders”, vertelt ze. Het werk veranderde al helemaal toen Annelies doorgroeide en leidinggevende werd van de bakkerij. “Ik miste vooral iets in mijn communicatie naar mijn collega’s.” Daarom begon ze de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’.

Juiste communicatie

“Als je leidinggeeft, is het belangrijk om duidelijk te zijn”, ervaart Annelies. “Je moet helder kunnen aangeven hoe je wilt dat iets gebeurt. En als iemand zijn werk niet goed uitvoert, moet je dat op een juiste manier communiceren. Bij mij gebeurde het nogal eens dat als het druk was en ik wat stress had, een opmerking of vraag er wat botter uitkwam dan bedoeld.”

De training
In de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ gaat Annelies daarmee aan de slag. “Je spreekt veel met andere cursisten en alleen al het feit dat je niet de enige bent die tegen bepaalde dingen aanloopt in het leidinggeven, is heel fijn. Maar je merkt ook dat iedereen andere valkuilen heeft. Tijdens de training hebben we bijvoorbeeld geleerd dat als je boos of teleurgesteld bent omdat een medewerker iets verkeerd doet, je dat niet moet weglachen en niet bang moet zijn om je echte emoties te tonen. We kregen handvatten om medewerkers serieus te nemen en ongemakkelijke situaties in de winkel te voorkomen. Handig!”

Ontwikkeling van medewerkers
In Bakkerij Jan Pieter Duin is het op het moment wat hectisch, omdat er een kracht te weinig is. “Daardoor is het lastig om nu actief aan de slag te gaan met wat ik geleerd heb. Maar volgende week krijgen we een nieuwe medewerker en dan heb ik daar meer ruimte voor. In het nieuwe jaar wil ik gesprekken met medewerkers inplannen, om te praten over hun kennis, vaardigheden en houding. Maar ook over wat hun leerdoelen en ambities zijn. Aan de hand daarvan maak ik voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan.”

Tweede NOW-regeling: om- en bijscholing verplicht

Bedrijven die gebruik maken van de tweede NOW-regeling zijn verplicht om zich in te spannen voor om- en bijscholing van hun werknemers. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat werknemers voldoende opgeleid zijn om hun huidige baan te behouden of om ander werk te vinden. Goed idee, maar hoe pak je dit als ondernemer aan? FoodBase helpt je graag.

Goed voor medewerkers en bedrijf

De verplichte om- en bijscholing is niet alleen goed voor je medewerkers, maar ook voor het bedrijf. Het is wel belangrijk om van tevoren goed na te denken over waar medewerkers zich in kunnen ontwikkelen en wat de bakkerij de komende jaren nodig heeft. En natuurlijk over hoe je dit organiseert nu de gevolgen de coronabeperkingen nog steeds voelbaar zijn.

FoodBase helpt ondernemers
Samen met bakkerijen die van de tweede NOW-regeling gebruikmaken, kijkt de FoodBase naar de mogelijkheden om medewerkers om- of bij te scholen. Dit kan met behulp van onze bestaande trainingen of workshops, maar we verzorgen ook trainingen op maat. Meer weten? We bespreken graag de mogelijkheden. Neem contact met ons op!

Volg FoodBase op Facebook