Uitblinkers | Anne van Gerwen: “De rollenspellen waren soms best spannend, maar vooral super leerzaam”

Anne van Gerwen (39) heeft Bakker Meelmuts in Eindhoven 8 jaar geleden overgenomen van haar ouders. Ondanks haar jarenlange ervaring - eerst als winkeldame, nu als eigenaresse - is Anne nog altijd leergierig en gemotiveerd om nieuwe dingen te leren, zodat ze nóg beter wordt in haar vak. Daarom volgt ze op dit moment de training Winkelbegeleider bij FoodBase.

“Eigenlijk zou één van onze winkeldames de training gaan volgen”, vertelt Anne. “Maar zij ging onverwachts naar de buitendienst, waardoor haar plekje vrijkwam. Dan ga ik de training volgen, dacht ik. Nieuwe dingen leren kan nooit kwaad. Ik was vooral benieuwd naar hoe ik onze winkelbeleving en mijn communicatie richting medewerkers kon verbeteren.”

Rollenspel met acteur
En dat is precies één van de dingen waar de training Winkelbegeleider om draait: communiceren. “Tijdens de bijeenkomsten kregen we praktische tips over wat je in verschillende situaties het beste kunt zeggen. Bijvoorbeeld als een medewerker zich vervelend gedraagt of steeds te laat komt. Hoe breng je dan helder over dat dat echt niet kan, zonder boos te worden of iemand te kwetsen? Aan de hand van rollenspellen met een acteur oefenden we verschillende situaties. Dit was soms best spannend en emotioneel, maar vooral super leerzaam!”

Op de werkvloer
Heel handig natuurlijk, zo’n acteur om mee te oefenen, maar hoe gaat dat nu op de werkvloer? “Goed”, vertelt Anne. “Ik kon in de bakkerij gelijk met de tips aan de slag. Zo denk ik nu langer na voordat ik op iemand reageer, durf ik vaker ‘nee’ te zeggen en spreek ik medewerkers anders aan dan voorheen. Tactischer, maar wel to the point.”

Kijkje bij verschillende bakkerijen
De training Winkelbegeleider bestaat uit 12 bijeenkomsten (waarvan Anne er nu 5 heeft gehad), die steeds in een andere bakkerij plaatsvinden. “Het is leuk om andere bakkerijen te zien en andere winkelbegeleiders te spreken. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Betere winkelbeleving
Wat Anne in de laatste bijeenkomsten hoopt te leren? “De laatste bijeenkomsten staan in het teken van winkelbeleving. Ik vind het interessant om te horen wat voor kleine dingen ik in onze winkel kan veranderen om tot een betere beleving en tot een beter resultaat te komen. Ik ben benieuwd!”

Meer nieuws

Uitblinkers | Eline Hannen: “Ik kan nu eerlijke en winstgevende verkooprijzen bepalen”

Als winkel-accountmanager van Bakkerij Hannen in Herten doet Eline Hannen (24) van alles: helpen op de werkvloer, het team coachen, een webshop opzetten én de winkeleigenaar – tevens haar vader – helpen met het bepalen van de verkoopprijzen. Met dat laatste kon ze nog wel wat hulp gebruiken. Want hoe bedenk je eigenlijk een goede, eerlijke verkoopprijs die ook nog winst oplevert? Eline leerde het tijdens de training Bewust calculeren en margerijk verkopen bij FoodBase. In dit interview vertelt ze erover.

Bakkerij Hannen is niet alleen een bakkerij, maar ook een mooie winkel met brood, banket, chocolade, vleeswaren en salades. Er werkt 40 man personeel: van bakkers, inpakkers en broodsnijders tot bezorgers en verkoopmedewerkers. “Omdat onze winkel naast een grote supermarkt zit, die vers en kwalitatief goed brood en vleeswaren steeds goedkoper aanbiedt, wilde ik me eens goed verdiepen in verkoopprijzen. Daarom volg ik nu samen met mijn vader de training Bewust calculeren en margerijk verkopen.

Kostprijs berekenen
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, waarvan Eline er nu 2 heeft gehad. “De eerste training gingen we in op het berekenen van de kostprijs”, vertelt Eline. “In het begin vond ik het best lastig, al die cijfertjes. Maar na veel oefenen, ook thuis na de training, had ik het ineens onder de knie!”

Verkopen
“De tweede bijeenkomst ging over verkopen. Hoe maak je iets aantrekkelijk voor de consument? En wat is jouw rol daarin? Zo leerde ik dat je in plaats van ‘6 witte bollen voor 2 euro’ beter kunt zeggen: ‘6 witte bollen halen, 4 betalen’. En dat je voor een kerststol beter € 9,99 kan vragen dan € 10,50. Dat klinkt aantrekkelijker, waardoor je er waarschijnlijk meer van verkoopt en je winst onder aan de streep hoger is.”

Challenge
Om erachter te komen of bovengenoemde tactiek echt werkt, gingen de cursisten een challenge met elkaar aan. “We moesten allemaal een actie bedenken die we ook echt tijdelijk in de winkel zouden doorvoeren. Wij besloten om 2 zakken witte bolletjes – 20 bolletjes – voor 5 euro te verkopen. Als klanten dan met 1 zak bij de kassa kwamen, probeerde ik er nog een zak bij te verkopen. En vaak lukte dat dan ook, dat is zo leuk! Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we de resultaten bespreken, ik ben benieuwd of het bij anderen ook zo goed is gegaan.”

Van theorie naar praktijk
Naast de challenge hebben Eline en haar vader ook al echte prijswijzigingen bij bakkerij Hannen doorgevoerd. Ze vertelt: “We hebben nu onze boerencake van iets meer dan € 7 naar € 6,99 aangepast. Of we daardoor ook echt meer boerencakes gaan verkopen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik heb er alle vertrouwen in!”

Uitblinkers | Judith Barendse: “Onze klanten worden nu echt goed geinformeerd”

Judith Barendse (45) werkt al ruim 20 jaar als PR- en communicatiemedewerker bij Meesterbakker Roodenrijs. Ze zit op het hoofdkantoor in Rijswijk, maar weet wat er bij de winkelmedewerkers van de 19 Roodenrijs-winkels speelt. Daarom heeft ze voor ruim 80 winkeldames de training Productkennis voor verkoopmedewerkers bij FoodBase georganiseerd. Judith vertelt waarom die extra productkennis in de winkel zo belangrijk is.

Van welk graan wordt desembrood gemaakt? Kan ik dit gebakje eten met mijn glutenintolerantie? En hoeveel zout zit er in dit croissantje? De medewerkers van bakkerij Roodenrijs krijgen steeds specifiekere vragen van klanten. “Het idee om een training Productkennis te volgen kwam dan ook van onze medewerkers”, vertelt Judith. “Zij misten soms net even de kennis die nodig was om klanten écht goed te informeren en adviseren. Om die reden hebben we de FoodBase ingeschakeld.”

Praktische training met eigen producten
Bijna alle fulltimers, parttimers en weekendhulpen van Meesterbakker Roodenrijs hebben de training Productkennis voor verkoopmedewerkers gevolgd. “Deze bestond uit twee bijeenkomsten: eentje in de winkel zelf en eentje in onze bakkerij. Heel fijn dat dit gewoon bij ons op de vloer kon. Zo konden we gemakkelijk onze eigen brood- en banketproducten erbij pakken, zodat de trainer daar direct over kon vertellen.”

Voelen en proeven
“Onze medewerkers wisten natuurlijk wel dat gebak uit koek en vruchtjes bestaat, maar tijdens de training hebben ze ook echt gezien hoe en waarvan de bodem en vulling worden gemaakt. Om dat nog duidelijker te maken, mochten ze verschillende gebakjes en broden voelen en proeven. Voor de een was het allemaal nieuw, voor de ander was het herhaling, maar alle winkeldames vonden het twee leuke en leerzame bijeenkomsten.”

Online training
De FoodBase biedt naast twee bijeenkomsten ook een online trainingsprogramma aan én adviseert om de app Bakkersbrein te gebruiken. “De online trainingen sluiten aan op de bijeenkomsten en die hebben onze medewerkers goed afgerond. Bakkersbrein is een leuke quizapp die de winkeldames nu gebruiken om up-to-date te blijven. Echt een aanrader voor iedereen die in de bakkerijbranche werkzaam is.”

Kennis in de praktijk brengen
Na het afronden van de training is het bij Meesterbakker Roodenrijs feest als klanten een specifieke vraag over gluten, suikers, zout of granen stellen. “Iedereen heeft nu de kennis om vragen over ingrediënten, allergieën en voedselintoleranties te beantwoorden. Dat resulteert in vrolijke en zelfverzekerde winkeldames. En minstens zo belangrijk: klanten gaan tevreden, met een glimlach en vol vertrouwen de winkel weer uit.”

Persoonlijke opleidingsvoucher

Een leven lang leren loont! Daarom is er voor medewerkers in de bakkerijsector de persoonlijke opleidingsvoucher. De voucher biedt een vergoeding voor een opleiding, training of cursus. Meer informatie hierover vind je op de website van Bakbekwaam.

Volg FoodBase op Facebook