Tweede NOW-regeling: om- en bijscholing verplicht

Bedrijven die gebruik maken van de tweede NOW-regeling zijn verplicht om zich in te spannen voor om- en bijscholing van hun werknemers. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat werknemers voldoende opgeleid zijn om hun huidige baan te behouden of om ander werk te vinden. Goed idee, maar hoe pak je dit als ondernemer aan? FoodBase helpt je graag.

Goed voor medewerkers en bedrijf

De verplichte om- en bijscholing is niet alleen goed voor je medewerkers, maar ook voor het bedrijf. Het is wel belangrijk om van tevoren goed na te denken over waar medewerkers zich in kunnen ontwikkelen en wat de bakkerij de komende jaren nodig heeft. En natuurlijk over hoe je dit organiseert nu de gevolgen de coronabeperkingen nog steeds voelbaar zijn.

FoodBase helpt ondernemers
Samen met bakkerijen die van de tweede NOW-regeling gebruikmaken, kijkt de FoodBase naar de mogelijkheden om medewerkers om- of bij te scholen. Dit kan met behulp van onze bestaande trainingen of workshops, maar we verzorgen ook trainingen op maat. Meer weten? We bespreken graag de mogelijkheden. Neem contact met ons op!

Meer nieuws

Bakkersbrein al bijna 25.000 keer gespeeld

Bakkersbrein is dé app waarmee het kennisniveau van verkoop- en productiemedewerkers wordt getest en verbeterd. Dat Bakkersbrein populair is blijkt wel uit de speelcijfers: de app is sinds september 2018 alweer bijna 25.000 keer gespeeld.

Bakkersbrein is een quiz waarbij in 10 categorieën steeds 10 vragen in zo kort mogelijke tijd beantwoord moeten worden. Het gaat om vragen over brood, banket, chocolade, maar ook onderwerpen als hygiëne en allergenen komen aan bod.

Unieke code per bedrijf
Elke bedrijf krijgt een eigen code waardoor ondernemers geïnformeerd kunnen worden over de onderwerpen die bij hun medewerkers goed gaan en welke onderwerpen nog extra aandacht verdienen.

Eigen categorieën
Naast de 10 bestaande categorieën kunnen bedrijven ook een bedrijfsspecifieke categorie aan Bakkersbrein toevoegen met zelfbedachte vragen. Denk dan aan vragen over bijvoorbeeld huisregels, specifieke producten en werkwijzen in het bedrijf.

Bakkersbrein downloaden
De app is gratis te downloaden in zowel de App Store (IOS) als in de Google Play Store (Android). Heb je geen campagnecode ontvangen of ben je de campagnecode kwijt? Vraag deze dan op bij Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via info@ambachtelijkebakkerij.nu

Vragen?
Ook voor meer informatie of vragen over het aanmaken van een bedrijfsspecifieke pagina kun je terecht bij de SAB via bovenstaande mailadressen.

Word beter in je vak met de training Toppraktijk

Ben je ondernemer of broodbakker en wil je meer weten over grondstoffen, kneden, rijzen, bakken, structuur en smaak? Wil je jezelf ontwikkelen en kennis opdoen over de productie van grootbrood? Dan is de training Toppraktijk van FoodBase iets voor jou.

Een training voor ondernemers en broodbakkers uit het ambacht én de industrie. Kwaliteit en verdieping vormen de rode draad in deze training, want er is altijd mogelijkheid tot verbetering.

Meester Boulanger Peter Bienefelt
Meester Boulanger Peter Bienefelt is vier trainingsdagen gastheer en verzorgt tevens twee dagdelen training. Naast training over de werking van grondstoffen delen verschillende toppers - Kees Goos, Hans Som, Peter Bienefelt en Ivo Vliegendehond – hun ervaring, kennis en kunde en passie tijdens deze trainingen.

Praktijkgerichte trainingen
Alle trainingssessies staan in het teken van de praktijk. Zowel tijdens het bakken ter plekke als op basis van vooraf gedane bakproeven wordt er gekeken naar waar het in de praktijk in het proces fout kan gaan en hoe je dit kunt oplossen.

Ruimte voor ontwikkeling
We werken in kleine groepen van maximaal 12 deelnemers, zodat er veel ruimte is voor vragen en eigen ontwikkeling. Alleen op die manier kun je je goed ontwikkelen en jouw kennis naar een hoger niveau tillen!

Meer weten?
Wil je meer weten over de training Toppraktijk of je direct inschrijven? Mail trainingen@foodbase.nl 

Trainster | Margret Grippeling: “Ik geef leidinggevenden in de bakkerij en winkels tips om hun medewerkers aan te sturen en te motiveren”

Wie de training Leidinggeven op de werkvloer of de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek volgt, maakt kennis met Margret Grippeling, één van de trainsters van FoodBase. Wat doet Margret precies als trainster? Wat zijn de belangrijkste vragen van leidinggevenden in de bakkerijbranche? En wat zijn de resultaten na het volgen van haar trainingen? Margret vertelt er alles over in dit interview.

Aan ervaring geen gebrek: Margret werkt al meer dan 25 jaar als trainster, waarvan inmiddels al 4 jaar voor de FoodBase. Met succes!

Leidinggeven op de werkvloer
Leidinggeven is een vak apart. “Daarom geef ik leidinggevenden meer inzicht in hoe zij hun medewerkers nog beter kunnen aansturen”, vertelt Margret. “Daarbij maak ik gebruik van de situaties en vragen van cursisten zelf om de training zo praktisch mogelijk te maken en persoonlijke vragen aan te laten sluiten. De meest voorkomende leervragen gaan over verantwoordelijkheid uit handen durven geven, het leren omgaan met telaatkomers, niet met maar over elkaar praten, medewerkers die niet lijken te horen wat de leidinggevende vraagt, onzekerheid over of ze hem/haar nog wel aardig vinden en hoe om te gaan met stress. Op die leervragen speel ik in.” De training duurt vier dagdelen en kan op open inschrijving of in-company gevolgd worden. En zowel medewerkers van de ambachtelijke als de industriële bakkerij kunnen hieraan deelnemen.

Oefenen met een acteur
Tijdens de training maakt Margret cursisten altijd bewust van hun eigen kwaliteiten en valkuilen. “Waar ben je goed in? Wat helpt je om een bepaalde eigenschap – zoals snel ongeduldig of gestrest zijn – te doorbreken? En hoe kun je je medewerkers op een andere manier aanspreken dan je nu doet? Om antwoord op deze vragen te krijgen, werk ik samen met een acteur. Die neemt de rol aan van een medewerker. Laatst was er een leidinggevende die niet begreep waarom haar medewerkers niet naar haar luisterden. De acteur verplaatste zich op dat moment in een van haar medewerkers. Door verschillende soorten vragen te stellen, samen te vatten wat de ander zegt en goed naar de ander te kijken, leerde de cursist hoe je zo’n gesprek ook kunt voeren en waar je invloed op kunt uitoefenen.”

Een goed gesprek
In de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek gaat Margret aan de slag met het voorbereiden en uitvoeren van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. “Hoe voer je gesprekken met je medewerkers? Op zo’n manier dat je oprechte interesse toont en gericht op hun ontwikkeling binnen de bakkerij? Hiermee gaan we aan de slag tijdens de één dagdeel durende workshop.”

Leuke reacties en goede resultaten
“De liefde voor het bakkersvak, dat vind ik het mooiste om te zien tijdens het geven van deze trainingen en workshops. En natuurlijk de reacties achteraf. Ik hoor vaak als ik leidinggevenden weer ontmoet of via de accountmanagers van FoodBase dat het leidinggeven of voeren van functioneringsgesprekken nu veel beter gaat. Dat ze met een andere bril naar zichzelf kijken en begrijpen waarom ze eerder tegen bepaalde dingen aanliepen en het met de tips en inzichten uit de training nu wel goed gaat. Dat is geweldig om te horen en geeft mij weer motivatie om voorlopig nog mooie trainingen en workshops voor FoodBase te blijven verzorgen.”

Volg FoodBase op Facebook