Training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het creëren van een respectvolle cultuur in het bedrijf door alert te zijn op signalen die kunnen wijzen naar conflicten over ongewenst gedrag en het bespreken van de situatie met betrokkenen en het management. Dit klinkt mooi, maar is zeker niet altijd eenvoudig. Hoe herken je ongewenst gedrag? Hoe spreek je medewerkers hierop aan? En vooral, hoe zorg je er met elkaar voor dat werk een prettige en veilige plek is voor iedereen?

Tijdens de training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’ krijgen leidinggevenden handvaten voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen, wat zij kunnen doen om medewerkers hier zo goed mogelijk tegen te beschermen en welk beleid van de eigen organisatie ze hierbij kunnen gebruiken. Ook komt aan de orde welk beleid de overheid minimaal verwacht.

Bewustwording en herkenning
De teamleiders en productiemanagers van Bakkerij Goedhart in Kerkrade hebben de training al gevolgd. In het ochtendprogramma zijn de vormen en gevolgen van ongewenste omgangsvormen besproken. Vooral de effecten die deze op een individuele medewerker kunnen hebben, worden nog wel eens onderschat. In dit deel van het programma was er ook aandacht voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen – zoals pesten, discriminatie en seksuele intimidatie – en het aanspreken van medewerkers op hun gedrag. Bij dat laatste gaat het vooral over luisteren, het in kaart brengen van het probleem en het zoeken naar een oplossing. Feedback geven en grenzen stellen waren ook onderdeel hiervan.

Gespreksvormen oefenen
‘s Middags was er een acteur aanwezig voor het oefenen en analyseren van verschillende vormen van gesprekken. Een mooie manier om te kijken naar het effect van de aanpak van het gesprek en elkaar daarbij te adviseren. De acteur zat geweldig in zijn rol en was dus een prima “medewerker” om mee te oefenen.

Jef Clement, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Winst van vandaag is de bewustwording; wat is pestgedrag en hoe ga je ermee om?”

Peter Rosenboom, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Dit was een leerzame trainingsdag. Je kijkt weer vanuit een breder perspectief. Het oefenen van de verschillende gesprekken komt zeker in meerdere situaties van pas.”

Meer nieuws

Veiligheid van groot belang op de werkvloer

Werkgevers willen medewerkers een veilige werkplek bieden. Om die te kunnen garanderen, moeten medewerkers zich niet alleen bewust te zijn van de risico’s, maar ze ook kunnen herkennen en bespreken. Want iedereen wil aan het eind van de werkdag graag weer veilig naar huis. Daarom geeft FoodBase sinds kort de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Inmiddels is er in meerdere industriële bakkerijen de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ verzorgd. Dit is een praktische training voor medewerkers om zich bewust te worden van de risico’s op hun eigen werkplek en hier actief mee aan de slag te gaan. Tijdens de bijeenkomsten kijken medewerkers niet alleen naar de gevaren, maar ook naar hun eigen handelen en verantwoordelijkheid.

Risico’s per afdeling
Na de introductie over veilig werken, ongelukken, gevaren, verantwoordelijkheden, wetgeving en ervaringen gaan deelnemers in tweetallen de werkvloer op om de (potentiële) gevaren op hun werkplek te inventariseren. Ook hier geldt dat wanneer je met andere ogen kijkt, je andere dingen ziet. Alle mogelijke gevaren worden daarna beoordeeld en gewogen en krijgen een risicoscore. Zo worden de grootste risico’s onmiddellijk zichtbaar. De trainer stuurt na afloop van de training een verslag met een overzicht van alle risico’s per afdeling met de bijbehorende risicoscores naar de bakkerij. 

Kritische blik op eigen werkplek
Tijdens de training werken deelnemers aan verschillende opdrachten om zo heel bewust over veiligheid, gevaar en hun eigen rol hierin na te denken en praktische oplossingen te bedenken.

Deelnemers zijn enthousiast over deze aanpak. Ze hebben veiligheid weer bovenaan staan en kijken kritischer naar hun werkplek. Fijn, zeker omdat we allemaal weten dat een ongeluk in dat hele kleine hoekje kan zitten. 

Test en vergroot je kennis met de quizapp Bakkersbrein

Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) heeft samen met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij de app Bakkersbrein ontwikkeld, speciaal voor bakkerijmedewerkers. Met deze quizapp test en vergroot je je kennis over je werk in de bakkerij. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Bakkersbrein is er voor verkoopmedewerkers en productiemedewerkers. Verkoopmedewerkers beantwoorden vragen over producten, ingrediënten, allergenen, hygiëne en natuurlijk de klant. Productiemedewerkers hebben hun eigen level met allerlei vragen over de bakkerij en de productieruimte. Hoe is je kennis van processen? Wat weet je van apparatuur? En hoe bewaar je diverse ingrediënten? Test en vergroot je kennis met Bakkersbrein!

Elke maand nieuwe vragen
Naast de algemene vragen verschijnen er elke maand nieuwe vragen in de quizapp. Deze maandcategorie bestaat uit seizoensgebonden of op de actualiteit gebaseerde vragen. Heb jij de vragen van deze maand al beantwoord?

Voeg ook bedrijfsspecifieke vragen toe
Het leuke van Bakkersbrein is dat elk bedrijf ook zelf kosteloos een elfde categorie kan toevoegen. De tien vragen in deze categorie gaan specifiek over jullie eigen bedrijf. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan over hoe jullie omgaan met ziekmeldingen, wie je moet bellen als de NVWA ineens op de stoep staat of in welke verpakking jullie specialiteit moet worden verpakt.

Download Bakkersbrein en speel gratis mee
Wil jij ook met Bakkersbrein meespelen? Download de app, gebruik jullie eigen campagnecode en speel mee. We zijn benieuwd naar jouw resultaten! Zowel het gebruik van Bakkersbrein als het toevoegen van een extra, gepersonaliseerde categorie is geheel kosteloos.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Zo verbetert Hoogvliet communicatie én productkwaliteit

Foto van Hoogvliet: Gerald en Ron die met een collega een product keuren

In de hypermoderne bakkerij in Bleiswijk produceert en verwerkt Hoogvliet met vakmanschap en ambacht per uur ruim 24.000 broodjes en 7.000 broden. Om de productkwaliteit hoog te houden is er geïnvesteerd in trainingen. “Een belangrijk onderdeel van ons beleid is productkwaliteit en de trainingen Operator en Leiddinggeven paste bij onze bakkerij.” aldus Gerald bakkerij manager bij Hoogvliet.

Productkwaliteit verhogen en communicatie verbeteren

“Ik wilde dat er beter naar productkwaliteit werd gekeken door de bakkerij medewerkers. Ook was er veel onderlinge frustratie over communicatie. Het verbeteren van communicatie kwam er daarom al heel snel bij als subdoel. Als je 10 bakkers hebt, heb je 10 meningen en bij ons zat er ook verschil in opleidingsniveau. Mensen begrepen elkaar gewoon niet. We zochten naar een manier om bij een probleem samen tot een oplossing te komen. Waarin niemand de wijsheid in pacht heeft, maar je met elkaar de productkwaliteit bepaalt. Naar mijn mening begint dat met opleiden en trainen, want daarmee zet je de kaders en heeft iedereen hetzelfde basisniveau. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker.”, vertelt Gerald.

Afgestemd op onze wensen en behoeften

“Voorafgaand aan de training hebben we met de trainer gekeken wat voor Hoogvliet belangrijk was en daar de training op afgestemd. Ik raad ook iedereen aan om dit te doen, want als je kijkt naar de training Operator wordt er erg veel aangeboden. Ook na elke training had ik een korte evaluatie met de trainer.”, vertelt Gerald.

Gelijk toepassen op de werkvloer

De training Operator bestaat uit 10 dagdelen op het bedrijf en een online leeromgeving. Bij Hoogvliet werd de training op 10 dinsdagochtenden gepland van 8 tot 11. “Dit was een strakke planning, want om 11 uur moest de productie starten.”, zegt Gerald.

Ron van Dongen productontwikkelaar en oud teamleider in de bakkerij volgde zowel de training operator als leiddinggeven en deelt zijn ervaringen. “Het leuke was dat wat we ’s ochtends leerden gelijk later op de dag in de bakkerij zagen terugkeren.” Zelf volgde hij ook de training Leiddinggeven. Hierdoor ben ik ook echt op een andere manier gaan kijken naar de mensen op de vloer en vooral hoe je een gesprek aangaat met mensen op de vloer. Het is nu de uitdaging om dat vast te houden, maar gelukkig is er tijdens de training ook aandacht geweest voor hoe we na de training verder kunnen gaan”, vertelt Ron.

Betere samenwerking

“Ik merk dat iedereen door de training is gaan inzien dat je dingen samen moet doen. Terwijl eerst iedereen zijn eigen ding deed. We hopen dat vast te kunnen houden.”, vertelt Ron. Gerald zegt hierover “Het meest waardevol uit de training is toch wel de verbetering in communicatie en teambuilding. Het gevoel om samen een team sterker te maken.”

Een aanrader voor iedere industriële bakkerij?

“Kijk natuurlijk wel of trainen bij je bakkerij of bedrijfscultuur past! Dan zou ik ze zeker aanraden, aldus Gerald. De training heeft bij ons niet alleen gezorgd voor een gelijk kennisniveau, maar ook betere samenwerking”.

De trainingen Operator en Leiddinggeven

Neem voor meer informatie over de bovenstaande trainingen vrijblijvend contact op met Hester Braam Accountmanager bij FoodBase. Mail h.braam@foodBase.nl of bel 06-82828012. Of kijk op onze website www.training.foodbase.nl

De trainingen Operator en Leiddinggeven bij Hoogvliet zijn verzorgt door FoodBase, onderdeel van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. Met ingang van 1 september a.s. gaat NBA verder onder de naam FoodBase, dochteronderneming van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. De trainingen, trainers, contactpersonen en subsidiemogelijkheden blijven vooralsnog hetzelfde als voorheen. Vragen over deze naamsverandering? Mail trainingen@foodbase.nl.

Volg FoodBase op Facebook