Trainer | Pieter de Haas: “Wie herkent de meeste gevaren op de werkvloer?”

FoodBase is een nieuwe trainer rijker: Pieter de Haas verzorgt sinds een paar maanden de training ‘Veiligheidsbewustzijn’. “In deze training brengen we op een leuke en competitieve manier de risico’s in kaart die bakkers en bakkerijmedewerkers tijdens hun werk lopen.” Een praktijkgerichte training waar zij én het management direct mee aan de slag kunnen. Hoe een training bij Pieter eruitziet? Hij vertelt erover in dit interview.

Veiligheidsbewustzijn

Veiligheid is het grootste belang op de werkvloer. “Daarom verzorg ik de training ‘Veiligheidsbewustzijn’”, vertelt Pieter. “In de bakkerij gaat het om veiligheid, productie en kwaliteit. In de dagelijkse gang van zaken staat productie doorgaans op nummer 1, maar we moeten toe naar een situatie waarin veiligheid op nummer 1 staat. Met deze training hoop ik dat te realiseren.”

Welke risico’s?
Deze tijd - waarin alles groter en sneller moet en waarin bakkerijmedewerkers met veel nieuwe apparatuur werken - brengt nieuwe risico’s met zich mee. “Denk aan snijwonden, valpartijen, brandwonden en uitglijdgevaren, maar ook aan een stapel kratten die bovenop iemand valt of een aanrijding met een heftruck. Bakkerijmedewerkers hebben een hoog plichtsgevoel. ‘De productie moet door.’ Maar ondertussen rennen ze soms letterlijk over de werkvloer omdat machines bijvoorbeeld te snel draaien. Dan bestaat het risico dat ze een keer vallen en uit de running zijn. Erg vervelend en bovendien onnodig.”

Niet voor je werkgever, maar voor jezelf
“Daarom kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van gevaren op de werkvloer. Je doet de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ dan ook niet alleen voor je werkgever, maar voor jezelf en voor je partner en/of familie. Zodat jij elke dag weer zonder verwondingen thuiskomt. Zodra cursisten dit beseffen, zijn ze gelijk heel gemotiveerd.”

Rondje over de werkvloer
Pieter gaat voor de training altijd naar de betreffende bakkerij toe. “Daar vraag ik medewerkers om tweetallen te maken - bijvoorbeeld iemand van de ovenafdeling en iemand van de inpakafdeling - die vervolgens bij elkaars afdeling op bezoek gaan. We maken er dan een soort wedstrijd van: wie kan de meeste gevaren herkennen? Dat werkt goed. Behalve een betere gevaarherkenning hoor ik achteraf ook vaak dat medewerkers na de training makkelijker met elkaar samenwerken.”

Van de werkvloer naar het management
De klachten en risico’s die cursisten opsporen zet Pieter na de training in een handig overzicht voor het management - dat doorgaans niet elke dag op de werkvloer aanwezig is. “Bij de bakkerijen waar ik tot nu toe ben geweest, is het management direct aan de slag gegaan met de verbeterpunten die we rapporteerden.”

Over Pieter de Haas
Pieter is van oorsprong docent ‘Sport en Bewegen’ en heeft een achtergrond in veiligheid. Zo volgde hij de opleiding ‘Werken en redden op hoogte’, heeft hij veel ervaring met de gevaren van (berg)beklimmen, turnen en judo en heeft hij 20 jaar bij de vrijwillige brandweer gewerkt. Deze ervaringen gebruikt hij nu o.a. bij het geven van de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Meer nieuws

Vergroot je vakkennis met Bakkerspedia

Heb je altijd al willen weten wat de functie van een kookstuk in deeg is? Waar Red Velvet cake vandaan komt? Wat je aan een te zuur desem kunt doen? Wat kenmerkend is voor panna cotta? Wat de basis van roggebrood zonder gist is? Hoe je beschuitdeeg maakt? Wat een granité is? Of hoe je cake kunt invriezen? Zoek dit dan op in Bakkerspedia!

Wat is Bakkerspedia?

Bakkerspedia is een eigentijdse en interactieve databank van de bakkerij waar vaktechnische kennis in de vorm van vraag-en-antwoord-artikelen kan worden gelezen en gedeeld. Iedereen in de bakkerijbranche kan zich kosteloos aanmelden en op zoek gaan naar informatie die hij of zij nodig heeft.

Mis je een vraag?
In Bakkerspedia staan nu al meer dan 1.150 artikelen, maar de databank moet natuurlijk blijven groeien. Dus mis je een vraag? Vraag dan via Bakkerspedia om antwoord. Met jouw feedback op bestaande artikelen en verzoeken om nieuwe artikelen gaat het team achter Bakkerspedia aan de slag. Al bijna 1.250 bakkerijmedewerkers, ondernemers, docenten en leerlingen gingen je voor.

Winactie!
Als we 1.750 deelnemers op Bakkerspedia hebben, verloten we een leuke prijs onder de deelnemers.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Bakkerspedia is te raadplegen via www.bakkerspedia.nl.

Valt er nog wat te leren? Jazeker!

Resultaten online onderzoek ‘Investeren in leren’

De ontwikkelingen in de bakkerijbranche gaan razendsnel. Wat doen ondernemers en medewerkers eigenlijk om op de hoogte te blijven? Investeren zij juist wel of niet in ontwikkeling? Om dit te onderzoeken voerden de ‘sociale partners van de bakkerijsector’ eind 2018 een online onderzoek uit, in samenwerking met Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Bakery Institute.

In totaal vulden 195 werknemers en 77 werkgevers uit de ambachtelijke en de industriële bakkerij het online onderzoek in.

De bakkerijbranche wil zich ontwikkelen!
- 2 op de 3 werkgevers wil méér doen aan personeelsontwikkeling
- 90% van de werknemers vindt het belangrijk om zich in hun vak te ontwikkelen
- 47% maakt zelf ontwikkelingsplannen

Leren van collega’s is belangrijk
- 70% leert van collega’s, 31% bezoekt een ander bakkersbedrijf en 22% bekijkt inspiratie/instructievideo's

Training? Graag direct toepasbaar en inspirerend!
In de keuze voor een training vinden werknemers verschillende kenmerken belangrijk:
- ⅔ werknemers wil trainingen die direct toepasbaar zijn en die inspireren door nieuwe kennis en methoden
- 39% wil graag dat training is toegespitst op het eigen bedrijf
- 41% wil graag een aanbieder met een frisse blik

Werknemers motiveren? Graag trainen onder werktijd en meer waardering en persoonlijke aandacht.
- 47% wil trainingen graag onder werktijd
- 34% wil graag meer persoonlijke aandacht
- 31% wil meer studiemateriaal aangeboden krijgen

De 3 grootste problemen voor personeelsontwikkeling volgens werkgevers:
1. Krappe arbeidsmarkt, het is moeilijk om goed personeel te vinden
2. Te laag niveau bakkerijopleidingen
3. Lange termijn planning komt er niet van

Uit het onderzoek zijn nog veel meer interessante resultaten gekomen. Deze gaan de sociale partners van de bakkerijsector inzetten om ontwikkeling van de sector te stimuleren. De bakkerij hoeft daar natuurlijk niet op te wachten, de resultaten zijn hopelijk concreet en prikkelend genoeg om er zelf in het eigen bedrijf mee aan de slag te gaan.

Uitblinkers | Eline Hannen: “Ik kan nu eerlijke en winstgevende verkooprijzen bepalen”

Als winkel-accountmanager van Bakkerij Hannen in Herten doet Eline Hannen (24) van alles: helpen op de werkvloer, het team coachen, een webshop opzetten én de winkeleigenaar – tevens haar vader – helpen met het bepalen van de verkoopprijzen. Met dat laatste kon ze nog wel wat hulp gebruiken. Want hoe bedenk je eigenlijk een goede, eerlijke verkoopprijs die ook nog winst oplevert? Eline leerde het tijdens de training Bewust calculeren en margerijk verkopen bij FoodBase. In dit interview vertelt ze erover.

Bakkerij Hannen is niet alleen een bakkerij, maar ook een mooie winkel met brood, banket, chocolade, vleeswaren en salades. Er werkt 40 man personeel: van bakkers, inpakkers en broodsnijders tot bezorgers en verkoopmedewerkers. “Omdat onze winkel naast een grote supermarkt zit, die vers en kwalitatief goed brood en vleeswaren steeds goedkoper aanbiedt, wilde ik me eens goed verdiepen in verkoopprijzen. Daarom volg ik nu samen met mijn vader de training Bewust calculeren en margerijk verkopen.

Kostprijs berekenen
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, waarvan Eline er nu 2 heeft gehad. “De eerste training gingen we in op het berekenen van de kostprijs”, vertelt Eline. “In het begin vond ik het best lastig, al die cijfertjes. Maar na veel oefenen, ook thuis na de training, had ik het ineens onder de knie!”

Verkopen
“De tweede bijeenkomst ging over verkopen. Hoe maak je iets aantrekkelijk voor de consument? En wat is jouw rol daarin? Zo leerde ik dat je in plaats van ‘6 witte bollen voor 2 euro’ beter kunt zeggen: ‘6 witte bollen halen, 4 betalen’. En dat je voor een kerststol beter € 9,99 kan vragen dan € 10,50. Dat klinkt aantrekkelijker, waardoor je er waarschijnlijk meer van verkoopt en je winst onder aan de streep hoger is.”

Challenge
Om erachter te komen of bovengenoemde tactiek echt werkt, gingen de cursisten een challenge met elkaar aan. “We moesten allemaal een actie bedenken die we ook echt tijdelijk in de winkel zouden doorvoeren. Wij besloten om 2 zakken witte bolletjes – 20 bolletjes – voor 5 euro te verkopen. Als klanten dan met 1 zak bij de kassa kwamen, probeerde ik er nog een zak bij te verkopen. En vaak lukte dat dan ook, dat is zo leuk! Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we de resultaten bespreken, ik ben benieuwd of het bij anderen ook zo goed is gegaan.”

Van theorie naar praktijk
Naast de challenge hebben Eline en haar vader ook al echte prijswijzigingen bij bakkerij Hannen doorgevoerd. Ze vertelt: “We hebben nu onze boerencake van iets meer dan € 7 naar € 6,99 aangepast. Of we daardoor ook echt meer boerencakes gaan verkopen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik heb er alle vertrouwen in!”

Volg FoodBase op Facebook