Test en vergroot je kennis met de quizapp Bakkersbrein

Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) heeft samen met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij de app Bakkersbrein ontwikkeld, speciaal voor bakkerijmedewerkers. Met deze quizapp test en vergroot je je kennis over je werk in de bakkerij. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Bakkersbrein is er voor verkoopmedewerkers en productiemedewerkers. Verkoopmedewerkers beantwoorden vragen over producten, ingrediënten, allergenen, hygiëne en natuurlijk de klant. Productiemedewerkers hebben hun eigen level met allerlei vragen over de bakkerij en de productieruimte. Hoe is je kennis van processen? Wat weet je van apparatuur? En hoe bewaar je diverse ingrediënten? Test en vergroot je kennis met Bakkersbrein!

Elke maand nieuwe vragen
Naast de algemene vragen verschijnen er elke maand nieuwe vragen in de quizapp. Deze maandcategorie bestaat uit seizoensgebonden of op de actualiteit gebaseerde vragen. Heb jij de vragen van deze maand al beantwoord?

Voeg ook bedrijfsspecifieke vragen toe
Het leuke van Bakkersbrein is dat elk bedrijf ook zelf kosteloos een elfde categorie kan toevoegen. De tien vragen in deze categorie gaan specifiek over jullie eigen bedrijf. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan over hoe jullie omgaan met ziekmeldingen, wie je moet bellen als de NVWA ineens op de stoep staat of in welke verpakking jullie specialiteit moet worden verpakt.

Download Bakkersbrein en speel gratis mee
Wil jij ook met Bakkersbrein meespelen? Download de app, gebruik jullie eigen campagnecode en speel mee. We zijn benieuwd naar jouw resultaten! Zowel het gebruik van Bakkersbrein als het toevoegen van een extra, gepersonaliseerde categorie is geheel kosteloos.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Meer nieuws

Hoe zorg je voor betrokken medewerkers bij een verandertraject?

Voeding is meer dan ooit gelinkt aan een moderne en bewuste ‘lifestyle’, dat verder gaat dan alleen consumeren. Consumenten willen weten hoe voeding gemaakt wordt, wat het met ons lichaam doet en waar de grondstoffen vandaan komen die in onze producten zitten. “Dit vraagt om een andere aanpak dan, pak hem beet, 20 jaar terug”, volgens Carolien Hurkx, projectmanager trainingen. “Een verkoopmedewerker is nu ook naast verkoper, allergenenvoorlichter, praktijkopleider, enz. Dat roept de vraag op: hoe zorg ik dat medewerkers betrokken zijn bij de continue veranderingen binnen ons bedrijf? Een vraag waar je niet zomaar een antwoord op hebt. Want alleen je medewerker naar een training sturen is niet voldoende.” In dit artikel vertelt Carolien Hurkx wat wel werkt tijdens een verandertraject.

Het betrekken van medewerkers creëert draagvlak

Je vergroot betrokkenheid van medewerkers door iedereen mee te laten praten. Dit begint met het informeren van medewerkers. Informeren is voornamelijk eenrichtingsverkeer en daarom een voorwaarde om medewerkers mee te laten praten. Het doet niet direct een beroep op medewerkers en zorgt ook niet automatisch voor betrokkenheid. Daarvoor moet je medewerkers uitnodigen om vragen te stellen of te reageren. Doe dit op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een-op-eengesprek, teambijeenkomst of een enquête. Medewerkers kunnen op deze manier hun vragen en reactie kwijt, maar hebben ze nog geen daadwerkelijke invloed op de verandering. Wel is de betrokkenheid het hoogst als je zichtbaar wat doet met de inbreng van medewerkers. Bijvoorbeeld door deel te nemen in een projectgroep of een idee van iemand uit te werken in het verbeterplan.

Laat medewerkers zelf een voorstel maken

Het beste draagvlak voor een verandering heb je bij een voorstel wat je zelf bedenkt. Dat geldt dus ook voor medewerkers. Wanneer zij zelf een idee hebben, dit uitwerken en ook uitvoeren is er grote mate van betrokkenheid en eigenaarschap. Het grootste nadeel van dit initiëren is dat er maar een kleine groep medewerkers meedoet. De rest kan het gevoel krijgen dat het opgelegd is, dat werkt averechts op draagvlak en betrokkenheid. Bedenk dus goed of deze aanpak binnen jouw bedrijf past.

Training helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen

Training is een belangrijk onderdeel in een verandertraject en zorgt voor meer betrokkenheid. Met training zet je kaders en trek je het kennisniveau binnen je bedrijf recht te trekken, waardoor uiteindelijk de communicatie makkelijker verloopt en je team sterker is. In principe kan iedere training hieraan bijdragen. Bedenk daarom van tevoren wat de doelen van jouw bedrijf zijn en kijk op basis daarvan welke training hierbij past. Voor het ene bedrijf kan dit een training leidinggeven zijn en bij een ander bedrijf past een training gastvrijheid weer beter.

Hulp nodig?

Heb je advies nodig? Of wil je meer informatie over onze trainingen? Onze accountmanagers helpen je hier graag mee. Mail: info@foodbase.nl of bel: 0317-471234 voor een vrijblijvend gesprek.

Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste artikelen? Volg ons op LinkedIn of Facebook.

Uitblinkers | Gerben van den Hudding: “Ik kan mijn collega’s nu echt goed motiveren”

Gerben van den Hudding (27) werkt sinds een klein jaar als bedrijfsleider bij bakkerij Koot in Barneveld. Naast leidinggeven werkt hij ook veel mee in de productie. Gerben noemt zichzelf dan ook wel de ‘meebakkende bedrijfsleider’. Om nóg beter te worden in leidinggeven, volgde Gerben twee trainingen bij FoodBase: ‘Leidinggeven op de werkvloer’ en ‘Praktijkbegeleider’. “Daar merk ik nu veel van in de bakkerij.” Wat Gerben precies heeft geleerd? Lees het interview!

Leidinggeven op de werkvloer

De training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ is een combinatie van online leren en vier inspirerende trainingsbijeenkomsten. “We gingen na een voorstelronde direct aan de slag met de punten waar we op de werkvloer tegenaan liepen, zoals conflicten en het motiveren van medewerkers”, vertelt Gerben. “Die situaties gingen we vervolgens uitvergroten en oefenen. Met elkaar, maar ook met een acteur die tijdens de derde trainingsbijeenkomst langs kwam. Grappig om erachter te komen dat je dingen soms heel onbewust doet of zegt. Toen ik erover na ging denken, zei ik dingen ineens anders. Door veel te oefenen en dankzij de tips van onze trainster veranderde langzaam mijn manier van communiceren. Ik kan mijn collega’s nu écht goed motiveren.”

Praktijkbegeleider
Tegelijkertijd met de training ‘Leidinggeven’ volgde Gerben de training ‘Praktijkbegeleider’. “Om BBL- en BOL-leerlingen te mogen begeleiden, moet je het diploma ‘Praktijkbegeleider’ halen. Omdat wij met stagiaires werken, was het dus noodzakelijk dat ik deze training zou volgen. De training bestond voornamelijk uit theorie, maar ik heb er wel veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat het heel goed is om samen met een stagiair of BBL’er doelen op te stellen en bepaalde zaken regelmatig terug te koppelen.”

Van theorie naar praktijk
Die kennis past Gerben nu gelijk toe in de praktijk. “We hebben bij bakkerij Koot sinds kort een nieuwe collega die nog geen ervaring heeft met werken in de bakkerij. Ik ben eerst met haar gaan zitten om een aantal doelen op te stellen. Als ze die straks heeft behaald en die taken zelfstandig kan uitvoeren, ga ik weer met haar zitten om te evalueren en nieuwe doelen op te stellen.”

Meer FoodBase trainingen
Deze twee trainingen smaken Gerben naar meer. “Volgend jaar wil ik graag de training ‘Bewust calculeren en margerijk verkopen’ bij FoodBase volgen. Het is echt goed om af en toe wat nieuws te leren en mezelf te verbeteren in mijn werk.”

Training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het creëren van een respectvolle cultuur in het bedrijf door alert te zijn op signalen die kunnen wijzen naar conflicten over ongewenst gedrag en het bespreken van de situatie met betrokkenen en het management. Dit klinkt mooi, maar is zeker niet altijd eenvoudig. Hoe herken je ongewenst gedrag? Hoe spreek je medewerkers hierop aan? En vooral, hoe zorg je er met elkaar voor dat werk een prettige en veilige plek is voor iedereen?

Tijdens de training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’ krijgen leidinggevenden handvaten voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen, wat zij kunnen doen om medewerkers hier zo goed mogelijk tegen te beschermen en welk beleid van de eigen organisatie ze hierbij kunnen gebruiken. Ook komt aan de orde welk beleid de overheid minimaal verwacht.

Bewustwording en herkenning
De teamleiders en productiemanagers van Bakkerij Goedhart in Kerkrade hebben de training al gevolgd. In het ochtendprogramma zijn de vormen en gevolgen van ongewenste omgangsvormen besproken. Vooral de effecten die deze op een individuele medewerker kunnen hebben, worden nog wel eens onderschat. In dit deel van het programma was er ook aandacht voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen – zoals pesten, discriminatie en seksuele intimidatie – en het aanspreken van medewerkers op hun gedrag. Bij dat laatste gaat het vooral over luisteren, het in kaart brengen van het probleem en het zoeken naar een oplossing. Feedback geven en grenzen stellen waren ook onderdeel hiervan.

Gespreksvormen oefenen
‘s Middags was er een acteur aanwezig voor het oefenen en analyseren van verschillende vormen van gesprekken. Een mooie manier om te kijken naar het effect van de aanpak van het gesprek en elkaar daarbij te adviseren. De acteur zat geweldig in zijn rol en was dus een prima “medewerker” om mee te oefenen.

Jef Clement, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Winst van vandaag is de bewustwording; wat is pestgedrag en hoe ga je ermee om?”

Peter Rosenboom, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Dit was een leerzame trainingsdag. Je kijkt weer vanuit een breder perspectief. Het oefenen van de verschillende gesprekken komt zeker in meerdere situaties van pas.”

Volg FoodBase op Facebook