Onboardingprogramma voor nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij

Als er nieuwe medewerkers aan de slag gaan in de bakkerij is het belangrijk dat ze dit goed voorbereid en veilig doen. Daarom bieden wij de online introductietraining voor nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij aan. Het uitgangspunt bij deze training? We doen het veilig of we doen het niet!

De training ‘Nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij’ wordt aangeboden als een combinatie van online leren en een dagdeel training op de werkvloer óf compleet als online training. Een laagdrempelige manier om goed voorbereid de werkvloer op te gaan.

Hygiëne en veiligheid
Tijdens de training leren nieuwe bakkerijmedewerkers wat ze wel en niet moeten doen en waar ze op moeten letten tijdens hun werk in de industriële bakkerij. De focus ligt hierbij op hygiëne, voedselveiligheid, machineveiligheid en persoonlijke veiligheid.

Eerste werkdag in de bakkerij
De deelnemers worden meegenomen in een eerste werkdag in de industriële bakkerij. Vanaf het moment van binnenkomst tot het moment van vertrek zien en horen deelnemers wat ze wel en niet moeten doen en worden ze zich bewust van hun rol en verantwoordelijkheid naar de consument, de collega’s en het bedrijf. Maar zeker ook de verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid en gezondheid.

Meer nieuws

Download Bakkersbrein!

Bakkersbrein is dé kennis- en spel-app voor verkoop- en productiemedewerkers uit de bakkerijbranche. Ieder level in de app bestaat uit 10 categorieën met elk 10 vragen. Naast de bestaande categorieën is het mogelijk om een elfde categorie toe te voegen. Hierin kun je vragen over jouw eigen bedrijf toevoegen. Huisreglementen zijn vaak net zo belangrijk als andere theorievragen. Zo kun je dus op een leuke manier ook die kennis vergroten.

Bakkersbrein is gratis te downloaden in de AppStore (iOS) en de Google Playstore (Android).

Vragen?
Heb je vragen, opmerkingen of wil je je ideeën met ons delen? Neem dan contact met ons op via info@ambachtelijkebakkerij.nu

Veiligheid van groot belang op de werkvloer

Werkgevers willen medewerkers een veilige werkplek bieden. Om die te kunnen garanderen, moeten medewerkers zich niet alleen bewust te zijn van de risico’s, maar ze ook kunnen herkennen en bespreken. Want iedereen wil aan het eind van de werkdag graag weer veilig naar huis. Daarom geeft FoodBase sinds kort de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Inmiddels is er in meerdere industriële bakkerijen de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ verzorgd. Dit is een praktische training voor medewerkers om zich bewust te worden van de risico’s op hun eigen werkplek en hier actief mee aan de slag te gaan. Tijdens de bijeenkomsten kijken medewerkers niet alleen naar de gevaren, maar ook naar hun eigen handelen en verantwoordelijkheid.

Risico’s per afdeling
Na de introductie over veilig werken, ongelukken, gevaren, verantwoordelijkheden, wetgeving en ervaringen gaan deelnemers in tweetallen de werkvloer op om de (potentiële) gevaren op hun werkplek te inventariseren. Ook hier geldt dat wanneer je met andere ogen kijkt, je andere dingen ziet. Alle mogelijke gevaren worden daarna beoordeeld en gewogen en krijgen een risicoscore. Zo worden de grootste risico’s onmiddellijk zichtbaar. De trainer stuurt na afloop van de training een verslag met een overzicht van alle risico’s per afdeling met de bijbehorende risicoscores naar de bakkerij. 

Kritische blik op eigen werkplek
Tijdens de training werken deelnemers aan verschillende opdrachten om zo heel bewust over veiligheid, gevaar en hun eigen rol hierin na te denken en praktische oplossingen te bedenken.

Deelnemers zijn enthousiast over deze aanpak. Ze hebben veiligheid weer bovenaan staan en kijken kritischer naar hun werkplek. Fijn, zeker omdat we allemaal weten dat een ongeluk in dat hele kleine hoekje kan zitten. 

Zo verbetert Hoogvliet communicatie én productkwaliteit

Foto van Hoogvliet: Gerald en Ron die met een collega een product keuren

In de hypermoderne bakkerij in Bleiswijk produceert en verwerkt Hoogvliet met vakmanschap en ambacht per uur ruim 24.000 broodjes en 7.000 broden. Om de productkwaliteit hoog te houden is er geïnvesteerd in trainingen. “Een belangrijk onderdeel van ons beleid is productkwaliteit en de trainingen Operator en Leiddinggeven paste bij onze bakkerij.” aldus Gerald bakkerij manager bij Hoogvliet.

Productkwaliteit verhogen en communicatie verbeteren

“Ik wilde dat er beter naar productkwaliteit werd gekeken door de bakkerij medewerkers. Ook was er veel onderlinge frustratie over communicatie. Het verbeteren van communicatie kwam er daarom al heel snel bij als subdoel. Als je 10 bakkers hebt, heb je 10 meningen en bij ons zat er ook verschil in opleidingsniveau. Mensen begrepen elkaar gewoon niet. We zochten naar een manier om bij een probleem samen tot een oplossing te komen. Waarin niemand de wijsheid in pacht heeft, maar je met elkaar de productkwaliteit bepaalt. Naar mijn mening begint dat met opleiden en trainen, want daarmee zet je de kaders en heeft iedereen hetzelfde basisniveau. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker.”, vertelt Gerald.

Afgestemd op onze wensen en behoeften

“Voorafgaand aan de training hebben we met de trainer gekeken wat voor Hoogvliet belangrijk was en daar de training op afgestemd. Ik raad ook iedereen aan om dit te doen, want als je kijkt naar de training Operator wordt er erg veel aangeboden. Ook na elke training had ik een korte evaluatie met de trainer.”, vertelt Gerald.

Gelijk toepassen op de werkvloer

De training Operator bestaat uit 10 dagdelen op het bedrijf en een online leeromgeving. Bij Hoogvliet werd de training op 10 dinsdagochtenden gepland van 8 tot 11. “Dit was een strakke planning, want om 11 uur moest de productie starten.”, zegt Gerald.

Ron van Dongen productontwikkelaar en oud teamleider in de bakkerij volgde zowel de training operator als leiddinggeven en deelt zijn ervaringen. “Het leuke was dat wat we ’s ochtends leerden gelijk later op de dag in de bakkerij zagen terugkeren.” Zelf volgde hij ook de training Leiddinggeven. Hierdoor ben ik ook echt op een andere manier gaan kijken naar de mensen op de vloer en vooral hoe je een gesprek aangaat met mensen op de vloer. Het is nu de uitdaging om dat vast te houden, maar gelukkig is er tijdens de training ook aandacht geweest voor hoe we na de training verder kunnen gaan”, vertelt Ron.

Betere samenwerking

“Ik merk dat iedereen door de training is gaan inzien dat je dingen samen moet doen. Terwijl eerst iedereen zijn eigen ding deed. We hopen dat vast te kunnen houden.”, vertelt Ron. Gerald zegt hierover “Het meest waardevol uit de training is toch wel de verbetering in communicatie en teambuilding. Het gevoel om samen een team sterker te maken.”

Een aanrader voor iedere industriële bakkerij?

“Kijk natuurlijk wel of trainen bij je bakkerij of bedrijfscultuur past! Dan zou ik ze zeker aanraden, aldus Gerald. De training heeft bij ons niet alleen gezorgd voor een gelijk kennisniveau, maar ook betere samenwerking”.

De trainingen Operator en Leiddinggeven

Neem voor meer informatie over de bovenstaande trainingen vrijblijvend contact op met Hester Braam Accountmanager bij FoodBase. Mail h.braam@foodBase.nl of bel 06-82828012. Of kijk op onze website www.training.foodbase.nl

De trainingen Operator en Leiddinggeven bij Hoogvliet zijn verzorgt door FoodBase, onderdeel van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. Met ingang van 1 september a.s. gaat NBA verder onder de naam FoodBase, dochteronderneming van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. De trainingen, trainers, contactpersonen en subsidiemogelijkheden blijven vooralsnog hetzelfde als voorheen. Vragen over deze naamsverandering? Mail trainingen@foodbase.nl.

Volg FoodBase op Facebook