NL Leert door

NL Leert door – gebruik maken van kosteloze trainingsmogelijkheden.

Ondernemers binnen de food, feed en agro-industrie staan door de COVID-19 crisis voor grote uitdagingen. FoodBase en 13 samenwerkende partners bestaande uit opleiders en brancheverenigingen hebben de handen ineengeslagen om bijna 3000 werknemers een (bijna) gratis opleiding aan te bieden. Daarmee stimuleren we de leercultuur binnen organisaties in deze sectoren gedurende de coronacrisis. Zo werken we gezamenlijk aan het versterken van de vaardigheden en wendbaarheid van medewerkers middels scholing, wat cruciaal is voor bedrijven om het hoofd boven water te houden in deze tijd. Dit doen we door middel van NL leert door.

Vanuit FoodBase zijn 2 trainingen opgenomen in het NL leert door aanbod:

  • Procesoperator basis
  • Procesoperator vervolg

Dit betekent dat bakkerijen, mits aan alle voorwaarden is voldaan, deze trainingen kosteloos aan hun medewerkers aan kunnen bieden.

Om voor de NL leert door subsidie in aanmerking te komen dient de training voor 31 december 2021 aanstaande uitgevoerd te zijn.

Bij het organiseren van een training op locatie van uw industriële bakkerij betaalt de bakkerij het standaardbedrag. Na het definitief toekenning van de subsidie (eind december 2021) ontvangt u het geheel bedrag terug.

https://training.foodbase.nl/opleidingen/operator-bakkerij-basis-285/

https://training.foodbase.nl/opleidingen/operator-bakkerij-vervolg-286

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Hester Braam.

H.Braam@foodbase.nl

Tel: 0682828012

Meer nieuws

Zo verbetert Hoogvliet communicatie en productkwaliteit

Foto van Hoogvliet: Gerald en Ron die met een collega een product keuren

In de hypermoderne bakkerij in Bleiswijk produceert en verwerkt Hoogvliet met vakmanschap en ambacht per uur ruim 24.000 broodjes en 7.000 broden. Om de productkwaliteit hoog te houden is er geïnvesteerd in trainingen. “Een belangrijk onderdeel van ons beleid is productkwaliteit en de trainingen Operator en Leiddinggeven paste bij onze bakkerij.” aldus Gerald bakkerij manager bij Hoogvliet.

Productkwaliteit verhogen en communicatie verbeteren

“Ik wilde dat er beter naar productkwaliteit werd gekeken door de bakkerij medewerkers. Ook was er veel onderlinge frustratie over communicatie. Het verbeteren van communicatie kwam er daarom al heel snel bij als subdoel. Als je 10 bakkers hebt, heb je 10 meningen en bij ons zat er ook verschil in opleidingsniveau. Mensen begrepen elkaar gewoon niet. We zochten naar een manier om bij een probleem samen tot een oplossing te komen. Waarin niemand de wijsheid in pacht heeft, maar je met elkaar de productkwaliteit bepaalt. Naar mijn mening begint dat met opleiden en trainen, want daarmee zet je de kaders en heeft iedereen hetzelfde basisniveau. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker.”, vertelt Gerald.

Afgestemd op onze wensen en behoeften

“Voorafgaand aan de training hebben we met de trainer gekeken wat voor Hoogvliet belangrijk was en daar de training op afgestemd. Ik raad ook iedereen aan om dit te doen, want als je kijkt naar de training Operator wordt er erg veel aangeboden. Ook na elke training had ik een korte evaluatie met de trainer.”, vertelt Gerald.

Gelijk toepassen op de werkvloer

De training Operator bestaat uit 10 dagdelen op het bedrijf en een online leeromgeving. Bij Hoogvliet werd de training op 10 dinsdagochtenden gepland van 8 tot 11. “Dit was een strakke planning, want om 11 uur moest de productie starten.”, zegt Gerald.

Ron van Dongen productontwikkelaar en oud teamleider in de bakkerij volgde zowel de training operator als leiddinggeven en deelt zijn ervaringen. “Het leuke was dat wat we ’s ochtends leerden gelijk later op de dag in de bakkerij zagen terugkeren.” Zelf volgde hij ook de training Leiddinggeven. Hierdoor ben ik ook echt op een andere manier gaan kijken naar de mensen op de vloer en vooral hoe je een gesprek aangaat met mensen op de vloer. Het is nu de uitdaging om dat vast te houden, maar gelukkig is er tijdens de training ook aandacht geweest voor hoe we na de training verder kunnen gaan”, vertelt Ron.

Betere samenwerking

“Ik merk dat iedereen door de training is gaan inzien dat je dingen samen moet doen. Terwijl eerst iedereen zijn eigen ding deed. We hopen dat vast te kunnen houden.”, vertelt Ron. Gerald zegt hierover “Het meest waardevol uit de training is toch wel de verbetering in communicatie en teambuilding. Het gevoel om samen een team sterker te maken.”

Een aanrader voor iedere industriële bakkerij?

“Kijk natuurlijk wel of trainen bij je bakkerij of bedrijfscultuur past! Dan zou ik ze zeker aanraden, aldus Gerald. De training heeft bij ons niet alleen gezorgd voor een gelijk kennisniveau, maar ook betere samenwerking”.

De trainingen Operator en Leiddinggeven

Neem voor meer informatie over de bovenstaande trainingen vrijblijvend contact op met Hester Braam Accountmanager bij FoodBase. Mail h.braam@foodBase.nl of bel 06-82828012. Of kijk op onze website www.training.foodbase.nl

De trainingen Operator en Leiddinggeven bij Hoogvliet zijn verzorgt door FoodBase, onderdeel van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. Met ingang van 1 september a.s. gaat NBA verder onder de naam FoodBase, dochteronderneming van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. De trainingen, trainers, contactpersonen en subsidiemogelijkheden blijven vooralsnog hetzelfde als voorheen. Vragen over deze naamsverandering? Mail trainingen@foodbase.nl.

Bakkersbrein nu voor verkoopmedewerkers én productiemedewerkers

In september 2016 is de quiz-app Bakkersbrein gelanceerd. Met succes, want de app is al 25.000 keer door verkoopmedewerkers gespeeld. Daarom is de quiz uitgebreid met een versie voor productiemedewerkers in de bakkerijbranche. Voor verkoopmedewerkers is er naast level 1 een level 2 toegevoegd.

Bakkersbrein is een quiz die gratis en op elke (smart)telefoon gespeeld kan worden, waarmee het kennisniveau van medewerkers uit de bakkerijbranche wordt getest en vergroot en waarmee gebruikers leuke prijzen kunnen winnen.

Bakkersbrein
De app bestaat uit 10 thema’s met elk 10 vragen die door gebruikers beantwoord moeten worden. De vragen gaan over brood, banket, chocolade, maar ook over hygiëne, voedselveiligheid, productafwijkingen, allergenen en hoe om te gaan met klanten. De app is er niet alleen om het kennisniveau van medewerkers in de bakkerij te meten, maar ook om hun kennis te vergroten.

Voor verkoop- én productiemedewerkers
Na het succes van Bakkersbrein voor verkoopmedewerkers is er nu ook een versie van Bakkersbrein voor productiemedewerkers gelanceerd. Ook zij kunnen hun kennis nu met de app meten en vergroten. Voor verkoopmedewerkers is er naast level 1 een level 2 toegevoegd om de kennis nog verder uit te breiden.

Speel mee!
Speel je nog niet mee? Download de app dan gratis in de AppStore (IOS) of Play Store (Android). Tot 1 december 2017 zijn er leuke prijzen te winnen per categorie, maar ook voor het best scorende bedrijf. Heeft jouw bedrijf nog geen code voor Bakkersbrein? Vraag deze dan snel aan bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu 

Uitblinkers | Micha Gesing: “Ik kan nu écht mooie foto’s maken van onze bakkerijproducten!”

Aantrekkelijke – en uiteraard lekkere – bakkerijproducten maken is één ding, maar hoe breng je ze mooi in beeld? Om dit te leren, volgde Micha Gesing (37) – productieleider banket van Bakkerij Nollen in Hengevelde – de training Productfotografie bij FoodBase. Met succes!

Productfotografie een vak apart
Micha vertelt hoe hij voor de training foto’s maakte van banketproducten in de bakkerij: “Voorheen maakte ik foto’s voor Facebook en Instagram met mijn mobiele telefoon, maar het resultaat was niet altijd je-van-het. De foto’s waren vaak donker, onscherp of niet sfeervol. Toen de aankondiging van de training voorbij kwam, heb ik me dus meteen ingeschreven. Productfotografie is een vak apart en ik wilde graag leren hoe ik onze producten goed tot hun recht kan laten komen. Om betere foto’s te maken, had ik wel al een nieuwe camera gekocht, maar ik gebruikte alleen de automatische stand. Zonde natuurlijk, want er is veel meer uit te halen. De training kwam precies op het goede moment.”

Camera instellen en sfeer creëren
“De training duurde een dagdeel en er deden zo’n twaalf deelnemers mee. Er was genoeg tijd en ruimte voor individuele vragen en de juiste begeleiding, dat was prettig. Ik heb er veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe ik mijn camera moet instellen en welke opties er allemaal op zitten. Maar ook hoe je het beste kunt fotograferen bij verschillende lichtinvallen en hoe je sfeer creëert door accessoires bij producten te plaatsen. Als de sfeer en het licht goed zijn, kun je eigenlijk met elke camera een goede foto maken. Mijn foto’s zijn nu mooier, scherper en lichter. De training heeft echt effect gehad. Ik krijg veel complimenten op mijn foto’s en de likes op Facebook stromen binnen.”

Les van een beroepsfotografe
“Je kunt via Facebook en e-mail in contact blijven met de trainers. Als je nog iets wilt weten, kun je dus heel makkelijk een vraag stellen. Ideaal!” Of Micha de training aan anderen zou aanraden? “Absoluut! Inhoudelijk zat alles goed in elkaar en de leerstof was goed afgestemd op de doelgroep. De training werd gegeven door een beroepsfotografe en een styliste. Beiden hadden duidelijk verstand van zaken en wisten de materie goed over te brengen, op een manier waar je echt wat aan hebt.”

Volg FoodBase op Facebook