Heb je een vraag? Vind het antwoord op Bakkerspedia.nl!

Wil je weten hoe marsepein volgens de Lübecker methode wordt bereid? Wat het verschil is tussen pepernoten en kruidnoten? Of misschien hoe je bier verwerkt in brood? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je op Bakkerspedia.nl.

Wat is Bakkerspedia?
Bakkerspedia is dé eigentijdse, interactieve databank van de bakkerij waar begrijpelijke en actuele vakkennis kan worden gehaald, gebracht, gedeeld en ontwikkeld. De databank levert een bijdrage aan het behoud en de kennisontwikkeling van theoretische vaktechniek. Bakkerspedia maakt het voor zowel vakvolwassen beroepsbeoefenaren als voor leerlingen in de bakkerijsector mogelijk gedurende hun carrière relevante vaktechnische kennisbronnen te raadplegen.

Al 1.370 bakkerijmedewerkers gingen je voor
Op dit moment maken al 1.370 bakkers, leerlingen en andere geïnteresseerden gebruik van Bakkerspedia. In de meer dan 1.200 artikelen vind je een schat aan informatie. Log gratis in op www.bakkerspedia.nl en kijk welke kennis voor jou interessant is.

Stel je eigen vragen in Bakkerspedia
Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stel jouw vraag of vragen dan in Bakkerspedia. Dan schrijven wij zo snel mogelijk een nieuw artikel waarin we natuurlijk antwoord geven op jouw vraag.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Bakkerspedia is te raadplegen via www.bakkerspedia.nl.

Meer nieuws

Trainingen op locatie: we mogen weer!

Vanaf 1 juni mag FoodBase weer trainingen op locatie verzorgen. Uiteraard nemen we de nodige maatregelen om te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM, maar wat zijn onze trainers én cursisten blij dat het weer kan: trainingen geven en volgen op locatie of in de bedrijven.

Echt contact verademing

De eerste trainingen hebben weer plaatsgevonden en hoewel we al redelijk gewend waren aan contact en trainingen via een beeldscherm, was het echt een verademing om weer live trainingen te kunnen verzorgen. Eindelijk weer echt contact, ook al is dit op anderhalve meter afstand.

Nieuwe planning
We zijn druk bezig om alle trainingen die vanwege de coronamaatregelen niet door konden gaan opnieuw in te plannen. En daarnaast komen er ook weer nieuwe trainingen aan. Voorlopig bieden we onze trainingen nog zowel op locatie en in de bedrijven als online aan. Hou onze website goed in de gaten of neem contact met ons op als je vragen hebt.

Nieuw: introductietraining voor nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij

Als er nieuwe medewerkers aan de slag gaan in de bakkerij is het belangrijk dat ze dit goed voorbereid en veilig doen. Daar bieden wij sinds kort de (online) introductietraining voor nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij aan. Het uitgangspunt bij deze training? We doen het veilig of we doen het niet!

Hygiëne en veiligheid

In de online training voor nieuwe medewerkers leren zij wat ze wel en niet moeten doen en waar ze op moeten letten tijdens hun werk in de industriële bakkerij. De focus ligt hierbij op hygiëne, voedselveiligheid, machineveiligheid en persoonlijke veiligheid. De training wordt aangeboden als online training of als combinatie van online leren en 1 dagdeel training (incompany) op de werkvloer.

Eerste dag in de bakkerij
In het online programma worden deelnemers meegenomen in een eerste dag in de industriële bakkerij. Vanaf het moment van binnenkomst tot het moment van vertrek zien en horen deelnemers wat ze wel en niet moeten doen. Zo worden ze zich bewust van hun rol en de verantwoordelijkheid naar de consument, de collega’s en het bedrijf. Maar zeker ook van de verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid en gezondheid. Het online programma is een laagdrempelige manier om goed voorbereid de werkvloer op te gaan en wordt afgesloten met een test.

Training op de werkvloer
Het dagdeel training op de werkvloer zorgt ervoor dat de onderdelen uit de online leeromgeving op de eigen werkplek nogmaals benadrukt worden. Daarnaast lopen de deelnemers met de trainer de processtappen langs van binnenkomst en grondstoffen tot het eindproduct.

Valt er nog wat te leren? Jazeker!

Resultaten online onderzoek ‘Investeren in leren’

De ontwikkelingen in de bakkerijbranche gaan razendsnel. Wat doen ondernemers en medewerkers eigenlijk om op de hoogte te blijven? Investeren zij juist wel of niet in ontwikkeling? Om dit te onderzoeken voerden de ‘sociale partners van de bakkerijsector’ eind 2018 een online onderzoek uit, in samenwerking met Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Bakery Institute.

In totaal vulden 195 werknemers en 77 werkgevers uit de ambachtelijke en de industriële bakkerij het online onderzoek in.

De bakkerijbranche wil zich ontwikkelen!
- 2 op de 3 werkgevers wil méér doen aan personeelsontwikkeling
- 90% van de werknemers vindt het belangrijk om zich in hun vak te ontwikkelen
- 47% maakt zelf ontwikkelingsplannen

Leren van collega’s is belangrijk
- 70% leert van collega’s, 31% bezoekt een ander bakkersbedrijf en 22% bekijkt inspiratie/instructievideo's

Training? Graag direct toepasbaar en inspirerend!
In de keuze voor een training vinden werknemers verschillende kenmerken belangrijk:
- ⅔ werknemers wil trainingen die direct toepasbaar zijn en die inspireren door nieuwe kennis en methoden
- 39% wil graag dat training is toegespitst op het eigen bedrijf
- 41% wil graag een aanbieder met een frisse blik

Werknemers motiveren? Graag trainen onder werktijd en meer waardering en persoonlijke aandacht.
- 47% wil trainingen graag onder werktijd
- 34% wil graag meer persoonlijke aandacht
- 31% wil meer studiemateriaal aangeboden krijgen

De 3 grootste problemen voor personeelsontwikkeling volgens werkgevers:
1. Krappe arbeidsmarkt, het is moeilijk om goed personeel te vinden
2. Te laag niveau bakkerijopleidingen
3. Lange termijn planning komt er niet van

Uit het onderzoek zijn nog veel meer interessante resultaten gekomen. Deze gaan de sociale partners van de bakkerijsector inzetten om ontwikkeling van de sector te stimuleren. De bakkerij hoeft daar natuurlijk niet op te wachten, de resultaten zijn hopelijk concreet en prikkelend genoeg om er zelf in het eigen bedrijf mee aan de slag te gaan.

Volg FoodBase op Facebook