De Stapsubsidie komt eraan

Met  de STAP-subsidie krijgen particulieren de mogelijkheid om gratis een opleiding of training tot € 1000 te volgen. Er is geen drempelbedrag meer en deelnemers hoeven het bedrag ook niet meer voor te schieten.

Meer kansen op de arbeidsmarkt door opleiding

STAP staat voor ‘Stimulering Arbeidsmarkt Positie’ en is een subsidieregeling. Nederlanders tussen de 18 en 67 jaar die een band hebben met de arbeidsmarkt, kunnen gebruikmaken van de subsidie. Daarbij gelden de volgende regels:

  • Je kunt de subsidie hooguit een keer per jaar aanvragen.
  • Je kunt hooguit € 1.000 per keer aanvragen.

Aanvraag periodes

De aanvraag periodes van de STAP-subsidie in 2022 zijn als volgt:

  • van 1 mei tot en met 30 juni          
  • van 1 juli tot en met 31 augustus
  • van 1 september tot en met 31 oktober
  • van 1 november tot en met 31 december

De training moet starten binnen 3 maanden na afloop van het aanvraagtijdvak waarin de werknemer de aanvraag heeft gedaan. En niet eerder dan 4 weken na de subsidieaanvraag.

Het UWV opent vanaf maart het STAP-portaal. Via www.uwv.nl/stap wordt de deelnemer verder gewezen.

Meer nieuws

Test en vergroot je kennis met de quizapp Bakkersbrein

Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) heeft samen met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij de app Bakkersbrein ontwikkeld, speciaal voor bakkerijmedewerkers. Met deze quizapp test en vergroot je je kennis over je werk in de bakkerij. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Bakkersbrein is er voor verkoopmedewerkers en productiemedewerkers. Verkoopmedewerkers beantwoorden vragen over producten, ingrediënten, allergenen, hygiëne en natuurlijk de klant. Productiemedewerkers hebben hun eigen level met allerlei vragen over de bakkerij en de productieruimte. Hoe is je kennis van processen? Wat weet je van apparatuur? En hoe bewaar je diverse ingrediënten? Test en vergroot je kennis met Bakkersbrein!

Elke maand nieuwe vragen
Naast de algemene vragen verschijnen er elke maand nieuwe vragen in de quizapp. Deze maandcategorie bestaat uit seizoensgebonden of op de actualiteit gebaseerde vragen. Heb jij de vragen van deze maand al beantwoord?

Voeg ook bedrijfsspecifieke vragen toe
Het leuke van Bakkersbrein is dat elk bedrijf ook zelf kosteloos een elfde categorie kan toevoegen. De tien vragen in deze categorie gaan specifiek over jullie eigen bedrijf. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan over hoe jullie omgaan met ziekmeldingen, wie je moet bellen als de NVWA ineens op de stoep staat of in welke verpakking jullie specialiteit moet worden verpakt.

Download Bakkersbrein en speel gratis mee
Wil jij ook met Bakkersbrein meespelen? Download de app, gebruik jullie eigen campagnecode en speel mee. We zijn benieuwd naar jouw resultaten! Zowel het gebruik van Bakkersbrein als het toevoegen van een extra, gepersonaliseerde categorie is geheel kosteloos.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Veiligheid van groot belang op de werkvloer

Werkgevers willen medewerkers een veilige werkplek bieden. Om die te kunnen garanderen, moeten medewerkers zich niet alleen bewust te zijn van de risico’s, maar ze ook kunnen herkennen en bespreken. Want iedereen wil aan het eind van de werkdag graag weer veilig naar huis. Daarom geeft FoodBase sinds kort de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Inmiddels is er in meerdere industriële bakkerijen de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ verzorgd. Dit is een praktische training voor medewerkers om zich bewust te worden van de risico’s op hun eigen werkplek en hier actief mee aan de slag te gaan. Tijdens de bijeenkomsten kijken medewerkers niet alleen naar de gevaren, maar ook naar hun eigen handelen en verantwoordelijkheid.

Risico’s per afdeling
Na de introductie over veilig werken, ongelukken, gevaren, verantwoordelijkheden, wetgeving en ervaringen gaan deelnemers in tweetallen de werkvloer op om de (potentiële) gevaren op hun werkplek te inventariseren. Ook hier geldt dat wanneer je met andere ogen kijkt, je andere dingen ziet. Alle mogelijke gevaren worden daarna beoordeeld en gewogen en krijgen een risicoscore. Zo worden de grootste risico’s onmiddellijk zichtbaar. De trainer stuurt na afloop van de training een verslag met een overzicht van alle risico’s per afdeling met de bijbehorende risicoscores naar de bakkerij. 

Kritische blik op eigen werkplek
Tijdens de training werken deelnemers aan verschillende opdrachten om zo heel bewust over veiligheid, gevaar en hun eigen rol hierin na te denken en praktische oplossingen te bedenken.

Deelnemers zijn enthousiast over deze aanpak. Ze hebben veiligheid weer bovenaan staan en kijken kritischer naar hun werkplek. Fijn, zeker omdat we allemaal weten dat een ongeluk in dat hele kleine hoekje kan zitten. 

Trainer | Andre Wijnveld: “Doorbreek het bekende riedeltje”

‘Goedendag, kan ik u ergens mee helpen?’, is algauw het begin van een verkoopgesprek. De klant zegt wat hij nodig heeft, betaalt en verlaat na een vriendelijk ‘gedag’ weer de winkel, merkt André Wijnveld (54), trainer ‘Actief verkopen’ en ‘Verkopen met succes’. “Als je dat bekende riedeltje doorbreekt, heb je interessantere gesprekken met je klanten”, vertelt hij. “En dat leidt uiteindelijk tot een hogere omzet.”

Persoonlijk contact

Producten kun je overal kopen, maar klanten komen pas bij je terug als ze goed zijn geholpen, een leuk gesprek hebben gehad of de medewerkers van een winkel heel leuk vinden. “Daarom is de binding en het contact met je klanten ongelofelijk belangrijk”, vertelt André. “Gesprekken tussen klant en verkoopmedewerker bereiken een hoger niveau zodra die gesprekken persoonlijk worden. Wees oprecht geïnteresseerd en zoek aanknopingspunten. Laat het merken als je een klant herkent van een eerder bezoek. Zo zorg je dat er een klik ontstaat en dat je een bepaalde gunfactor krijgt. Heb je die gunfactor? Dan is een klant eerder geneigd iets van je aan te nemen. Bijvoorbeeld om eens een luxer soort brood uit te proberen of om eens een pak koekjes extra mee te nemen.”

Verkoopskills en productpresentatie
Dat soort tips krijgen cursisten tijdens de trainingen ‘Actief verkopen’ en ‘Verkopen met succes’. André: “Bij ‘Actief verkopen’ leren cursisten binnen twee dagdelen allerlei verkoopskills; het verkoopgesprek, klantbenadering enzovoorts. ‘Verkopen met succes’ draait om het complete plaatje en duurt vier dagdelen. We gaan dan naast de verkoopskills ook in op hoe klanten de winkel ervaren zodra ze binnenkomen en hoe de producten worden gepresenteerd. In beide gevallen is het natuurlijk een kunst om er na de training voor te zorgen dat iedereen enthousiast blijft en de verkooptechnieken ook écht toepast in de praktijk. Een bakkerij in Rotterdam pakt dat op een leuke manier op. Het team daar volgde de training ‘Actief verkopen’. Medewerkers geven elkaar nu feedback op dat gebied. Vervalt iemand in het ouderwetse ‘kan-ik-u-ergens-mee-helpen-riedeltje’ en merkt een collega dat op? Dan geeft die collega de ander een klopje op zijn schouder. Zo hou je elkaar op een leuke manier scherp.”

Ook die norse klant positief benaderen
Tijdens de trainingen werkt André met rollenspellen. Hij vraagt de cursisten naar situaties die zij vaak tegenkomen en lastig vinden. “Een acteur speelt de klant en de cursisten passen de geleerde technieken toe. Zo kom je wel eens norse klanten tegen. Hoe ga je met zo iemand om? Vaak spiegelen medewerkers dat gedrag. Je kunt je voorstellen dat daar geen leuk gesprek van komt. Daar probeer ik mijn cursisten bewust van te maken. Als zij hun non-verbale communicatie aanpassen en een open uitstraling aannemen, is het contact vaak vele malen leuker en is de beleving van de klant positiever. Zo proberen we echt alle klanten met een goed gevoel de winkel uit te laten lopen.”

Volg FoodBase op Facebook