De NBA blijft (ook) online trainingen geven

Omdat trainingen op locatie vanwege de coronamaatregelen niet meer mogelijk waren, heeft de Nationale Bakkerij Academie de afgelopen maanden een deel van haar bestaande trainingen online gegeven en nieuwe trainingen online ontwikkeld. Met succes! Inmiddels hebben meer dan 350 deelnemers een online training gevolgd. Vanwege de grote belangstelling heeft de NBA besloten om de korte trainingen ook na 1 september 2020 online te blijven verzorgen.

Natuurlijk waren de gevolgen van Corona voor iedereen vervelend en in sommige gevallen meer dan vervelend. Maar er komen ook goede dingen uit voort. Zo blijkt dat er online veel meer mogelijk is dan wij voorheen dachten en dat bakkers, ondernemers en verkoopmedewerkers ook zeker openstaan voor het volgen van online trainingen. Dat is de reden dat wij korte online trainingen permanent in ons aanbod zullen opnemen, dus ook na 1 september. Informatie hierover volgt op onze website en via onze socialmediakanalen.

Grote belangstelling voor online trainingen
Om iedereen in de bakkerijbranche in de coronaperiode toch de mogelijkheid te geven om te leren en ontwikkelen, maakten we een nieuw online aanbod voor verkoopmedewerkers, banketbakkers, broodbakkers en operators. Dit bestaat uit online trainingen van 1½ uur waarin we steeds één thema behandelen. We vinden het geweldig om te zien dat er zo veel belangstelling is voor deze online trainingen. Inmiddels hebben al meer dan 350 deelnemers een online training gevolgd.

Subsidie
De korte online trainingen worden gesubsidieerd vanuit het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf en kunnen kosteloos gevolgd worden tot 1 september 2020. Wil jij dit ook? Kijk hier voor meer informatie en data.

Meer nieuws

Trainer | André Wijnveld: “Doorbreek het bekende riedeltje”

‘Goedendag, kan ik u ergens mee helpen?’, is algauw het begin van een verkoopgesprek. De klant zegt wat hij nodig heeft, betaalt en verlaat na een vriendelijk ‘gedag’ weer de winkel, merkt André Wijnveld (54), trainer ‘Actief verkopen’ en ‘Verkopen met succes’. “Als je dat bekende riedeltje doorbreekt, heb je interessantere gesprekken met je klanten”, vertelt hij. “En dat leidt uiteindelijk tot een hogere omzet.”

Persoonlijk contact

Producten kun je overal kopen, maar klanten komen pas bij je terug als ze goed zijn geholpen, een leuk gesprek hebben gehad of de medewerkers van een winkel heel leuk vinden. “Daarom is de binding en het contact met je klanten ongelofelijk belangrijk”, vertelt André. “Gesprekken tussen klant en verkoopmedewerker bereiken een hoger niveau zodra die gesprekken persoonlijk worden. Wees oprecht geïnteresseerd en zoek aanknopingspunten. Laat het merken als je een klant herkent van een eerder bezoek. Zo zorg je dat er een klik ontstaat en dat je een bepaalde gunfactor krijgt. Heb je die gunfactor? Dan is een klant eerder geneigd iets van je aan te nemen. Bijvoorbeeld om eens een luxer soort brood uit te proberen of om eens een pak koekjes extra mee te nemen.”

Verkoopskills en productpresentatie
Dat soort tips krijgen cursisten tijdens de trainingen ‘Actief verkopen’ en ‘Verkopen met succes’. André: “Bij ‘Actief verkopen’ leren cursisten binnen twee dagdelen allerlei verkoopskills; het verkoopgesprek, klantbenadering enzovoorts. ‘Verkopen met succes’ draait om het complete plaatje en duurt vier dagdelen. We gaan dan naast de verkoopskills ook in op hoe klanten de winkel ervaren zodra ze binnenkomen en hoe de producten worden gepresenteerd. In beide gevallen is het natuurlijk een kunst om er na de training voor te zorgen dat iedereen enthousiast blijft en de verkooptechnieken ook écht toepast in de praktijk. Een bakkerij in Rotterdam pakt dat op een leuke manier op. Het team daar volgde de training ‘Actief verkopen’. Medewerkers geven elkaar nu feedback op dat gebied. Vervalt iemand in het ouderwetse ‘kan-ik-u-ergens-mee-helpen-riedeltje’ en merkt een collega dat op? Dan geeft die collega de ander een klopje op zijn schouder. Zo hou je elkaar op een leuke manier scherp.”

Ook die norse klant positief benaderen
Tijdens de trainingen werkt André met rollenspellen. Hij vraagt de cursisten naar situaties die zij vaak tegenkomen en lastig vinden. “Een acteur speelt de klant en de cursisten passen de geleerde technieken toe. Zo kom je wel eens norse klanten tegen. Hoe ga je met zo iemand om? Vaak spiegelen medewerkers dat gedrag. Je kunt je voorstellen dat daar geen leuk gesprek van komt. Daar probeer ik mijn cursisten bewust van te maken. Als zij hun non-verbale communicatie aanpassen en een open uitstraling aannemen, is het contact vaak vele malen leuker en is de beleving van de klant positiever. Zo proberen we echt alle klanten met een goed gevoel de winkel uit te laten lopen.”

Uitblinkers | Anouk Terpstra: “Onze broden worden met de week mooier en lekkerder”

Anouk Terpstra (34) is de trotse eigenaresse van Bakkerij Terpstra in Gorssel. Van banket en chocolade weet ze alles, maar Anouks broodbak-skills waren nog wel aan wat verbetering toe. Daarom meldde ze zich samen met haar broodbakker bij FoodBase waar ze de training Toppraktijk volgden. Hoe dat ging? Anouk vertelt erover in dit interview.

Bij Bakkerij Terpstra werken 14 medewerkers waarvan twee banketbakkers en een broodbakker. Anouk houdt als eigenaresse het overzicht, maar is ook echt onderdeel van het team. “Naast het maken van gebak en chocolade, ben ik om de week een dag verantwoordelijk voor het brood. Erg leuk, maar mijn broodbakker Bram en ik waren al een tijdje niet tevreden over hoe ons brood eruitzag. We konden er de vinger niet op leggen hoe dat nou kwam. Toen ik de training Toppraktijk bij FoodBase voorbij zag komen, heb ik ons gelijk aangemeld.”

Van theorie naar praktijk
De bijeenkomsten van de training Toppraktijk waren alle vier in Wageningen. “Tijdens de eerste bijeenkomst kregen we veel theorie over de ingrediënten en enzymen in brood”, vertelt Anouk. “De tweede, derde en vierde dag gingen we echt aan de slag en hebben we veel proefjes gedaan. Wat gebeurt er als je te veel water in brooddeeg doet? En wat als je brooddeeg veel te kort of lang draait? In groepjes van twee kreeg iedereen een ‘gek’ broodrecept waar we brood mee moesten bakken. Daar kwamen natuurlijk allerlei verschillende broden uit die we vervolgens mochten bekijken, voelen, proeven en keuren.”

Persoonlijk advies van Peter Bienefelt
“Na elke bijeenkomst deden we de broden in de vriezer. De laatste dag hebben we die er weer bij gepakt om te kijken wat voor broden we allemaal hadden gebakken en wat we inmiddels hadden geleerd. Een hoop! We gingen die laatste dag ook aan de slag met ons eigen meel. Op advies van Meester Boulanger Peter Bienefelt hebben we de vochtigheid van onze bollenkas en de temperatuur aangepast én gebruiken we nu een ander broodverbetermiddel.”

Topbrood
Wat er veranderd is bij bakkerij Terpstra na het volgen van de training? “Onze broden zijn echt anders. Het is een proces, een perfect brood maak je niet 1, 2, 3. Maar we zijn hard op weg. Onze broden worden nu met de week mooier en lekkerder. Omdat dit in kleine stapjes gaat, zal het de meeste klanten niet opvallen. Maar vorige week kwam er wel iemand naar me toe om te zeggen dat ons brood tegenwoordig veel verser uit de vriezer komt. Heel leuk, daar doen we het voor!”

Heb je een vraag? Vind het antwoord op Bakkerspedia.nl!

Wil je weten hoe marsepein volgens de Lübecker methode wordt bereid? Wat het verschil is tussen pepernoten en kruidnoten? Of misschien hoe je bier verwerkt in brood? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je op Bakkerspedia.nl.

Wat is Bakkerspedia?
Bakkerspedia is dé eigentijdse, interactieve databank van de bakkerij waar begrijpelijke en actuele vakkennis kan worden gehaald, gebracht, gedeeld en ontwikkeld. De databank levert een bijdrage aan het behoud en de kennisontwikkeling van theoretische vaktechniek. Bakkerspedia maakt het voor zowel vakvolwassen beroepsbeoefenaren als voor leerlingen in de bakkerijsector mogelijk gedurende hun carrière relevante vaktechnische kennisbronnen te raadplegen.

Al 1.370 bakkerijmedewerkers gingen je voor
Op dit moment maken al 1.370 bakkers, leerlingen en andere geïnteresseerden gebruik van Bakkerspedia. In de meer dan 1.200 artikelen vind je een schat aan informatie. Log gratis in op www.bakkerspedia.nl en kijk welke kennis voor jou interessant is.

Stel je eigen vragen in Bakkerspedia
Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stel jouw vraag of vragen dan in Bakkerspedia. Dan schrijven wij zo snel mogelijk een nieuw artikel waarin we natuurlijk antwoord geven op jouw vraag.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Bakkerspedia is te raadplegen via www.bakkerspedia.nl.

Volg FoodBase op Facebook