Bakkerspedia: 963 kennisvragen en antwoorden

Kennisbank Bakkerspedia groeit gestaag door. Inmiddels staan er 963 kennisvragen en antwoorden opgeslagen in de interactieve databank van de bakkerij. Vaktechnische kennis wordt er in de vorm van vraag-en-antwoord-artikelen bewaard en gedeeld.

Net als het aantal antwoorden, groeit de bekendheid van Bakkerspedia ook aardig door. In september passeerde Bakkerspedia de grens van 1100 geregistreerde gebruikers. De kennisbank is slechts anderhalf jaar in gebruik, dat betekent dat er dagelijks gemiddeld twee gebruikers hun weg weten te vinden naar de website.

Gratis vaktechnische informatie
De vaktechnische informatie op Bakkerspedia.nl is gratis toegankelijk voor alle branchegenoten. Leerlingen kunnen er veel theoretische kennis opdoen. Bovendien staat de kennisbank barstensvol artikelen over bijvoorbeeld bakfouten en probleemoplossingen. Het is praktijkkennis die is vertaald naar theorie. Niet alleen leerlingen, maar ook reeds werkzame brood- en banketbakkers vinden er informatie over en oplossingen voor problemen in de praktijk.

Bakkerspedia blijft ontwikkelen
De schrijvers van de kennisartikelen op Bakkerspedia, Lotte Voesten en Suzanne de Heer, zoeken continu naar onderwerpen voor nieuwe artikelen en naar verdieping en verbetering van bestaande artikelen. Als gebruikers informatie over een bepaald onderwerp missen, kunnen zij dit aangeven via de “Verzoek nieuw artikel”- optie in het menu. Dan gaan de schrijvers met het onderwerp aan de gang en publiceren zo snel mogelijk een nieuw artikel. Op die manier groeit de kennisbank met de sector mee. Kennis is altijd in ontwikkeling, dus Bakkerspedia ook.

De digitale databank wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Bakkerspedia is kosteloos te raadplegen via www.bakkerspedia.nl.

Meer nieuws

Uitblinkers | Marc Janissen: “We wilden onze klanten fan maken”

Na de overname in 2013 is de uitdaging voor Bakkerij Boender om de goede naam verder uit te bouwen. De productkwaliteit was goed, maar moest nog beter worden en dat gold ook voor de klantbeleving. “We wilden onze klanten echt fan maken van Bakkerij Boender”, vertelt Marc Janissen (56), bedrijfsleider van de bakkerij. “Daarom volgen onze verkopers de training ‘Verkopen met succes’.”

Betere gesprekken met klanten

“We hebben pas twee van de vier trainingsdagen gehad, maar onze winkelmedewerkers passen veel van wat ze geleerd hebben al toe in de winkel”, zegt Marc over de praktijkgerichtheid van de training. “Zo laten we klanten nu actiever proeven. Wij zetten altijd een schaal neer met bijvoorbeeld een lekkere cake die klanten mogen proeven. Maar die schaal boden we tot voor de training niet actief aan de klant aan. Nu doen we dat wel en passen we diverse doorvraagtechnieken toe, die we tijdens de training hebben geleerd. Daardoor is het voor de verkopers makkelijker om een praatje met de klant aan te knopen. We vragen de klant wat hij van de cake vindt en geven suggesties waar hij lekker bij smaakt. Zo komt al gauw een gesprek op gang. Natuurlijk is het doel van zo’n gesprek dat de klant een extra aankoop doet. Maar ook het contact dat soepeler verloopt is heel waardevol. Het zorgt ervoor dat de klant zijn bezoek aan ons als prettig ervaart. Een minimale voorwaarde om er voor te zorgen dat de klant terug komt”

Mystery Guest
Bakkerij Boender maakt ook gebruik van de mogelijkheid om een Mystery Guest langs te laten komen. Dat leverde een uitgebreid verslag met foto’s op. “Daaruit bleek dat onze presentatie van de producten vaak wel beter kon. Fijn hoor, zo’n eerlijke blik van buitenaf. Wij zien de winkel elke dag en kijken daar natuurlijk heel anders tegenaan. Het heeft ons weer wat scherper gemaakt.”

Eerlijke feedback van medewerkers
En wat Marc ook scherper heeft gemaakt, is het medewerkerstevredenheidsformulier dat extra bij de training toegevoegd is. “We vroegen onze medewerkers wel eens hoe ze het werk bij ons ervaren. Maar je merkt toch dat de antwoorden afwijken als medewerkers hun feedback anoniem mogen geven. Het onderzoek heeft nieuwe inzichten opgeleverd waar wij als werkgever meteen mee aan de slag kunnen. Kortom; met de training ‘Verkopen met succes’ worden eigenlijk alle kanten van de organisatie aangepakt.”

Word beter in je vak met de training Toppraktijk

Ben je ondernemer of broodbakker en wil je meer weten over grondstoffen, kneden, rijzen, bakken, structuur en smaak? Wil je jezelf ontwikkelen en kennis opdoen over de productie van grootbrood? Dan is de training Toppraktijk van FoodBase iets voor jou.

Een training voor ondernemers en broodbakkers uit het ambacht én de industrie. Kwaliteit en verdieping vormen de rode draad in deze training, want er is altijd mogelijkheid tot verbetering.

Meester Boulanger Peter Bienefelt
Meester Boulanger Peter Bienefelt is vier trainingsdagen gastheer en verzorgt tevens twee dagdelen training. Naast training over de werking van grondstoffen delen verschillende toppers - Kees Goos, Hans Som, Peter Bienefelt en Ivo Vliegendehond – hun ervaring, kennis en kunde en passie tijdens deze trainingen.

Praktijkgerichte trainingen
Alle trainingssessies staan in het teken van de praktijk. Zowel tijdens het bakken ter plekke als op basis van vooraf gedane bakproeven wordt er gekeken naar waar het in de praktijk in het proces fout kan gaan en hoe je dit kunt oplossen.

Ruimte voor ontwikkeling
We werken in kleine groepen van maximaal 12 deelnemers, zodat er veel ruimte is voor vragen en eigen ontwikkeling. Alleen op die manier kun je je goed ontwikkelen en jouw kennis naar een hoger niveau tillen!

Meer weten?
Wil je meer weten over de training Toppraktijk of je direct inschrijven? Mail trainingen@foodbase.nl 

Wat vinden deelnemers van de training Toppraktijk?

Elf deelnemers volgden de training Toppraktijk bij FoodBase. Een training van vier dagen waarin kennis, bewustwording en keuzes maken in het bakproces centraal staan. De deelnemers vertellen over hun ervaringen met deze training.

Albert de Jong (Bakker Albert): “Deze training verdien ik terug”

De training ging van start met presentaties van Meneba en Koopmans. Zij bespraken de verschillen in kwaliteit van meel en bloem en de effecten hiervan op de kwaliteit van brood. Ze maakten dit zichtbaar door met de groep bakproeven te bekijken en te bespreken. Het middagprogramma was voor Sonneveld en Zeelandia. Kwaliteit van verschillende soorten BVM’s, maar ook enzymen en emulgatoren kwamen hier aan de orde. Ook zij lieten de deelnemers aan de hand van bakproeven de verschillende effecten zien.

Berry Doeleman (Bakkerij Sjaak Doeleman): “Super training. Veel geleerd. Mooie combinatie van theorie en praktijk”
Onder leiding van Ivo Vliegendehond en Peter Bienefelt zijn de deelnemers op dag 2 op basis van een standaard receptuur aan de slag gegaan. Variabelen zaten in deze dag in het gebruik van de hoeveelheid gist, de duur van de kneedtijd of rijstijd en de temperatuur van water of deeg. De dag eindigde met het vergelijken van de broden en het beoordelen van verschillen en effecten. Hans Som en Kees Goos hebben op dag drie het gebruik van desem, voordeeg en (dubbele) bolrijs behandeld, zowel theoretisch als praktisch. Ook hiermee zijn deelnemers zelf aan de slag gegaan. Dag twee en drie waren gericht op zelf doen, uitproberen en heel veel vragen stellen en advies krijgen van de ervaren trainers. Peter Bienefelt (Meester Boulanger) was alle dagen aanwezig om de combinatie tussen theorie en praktijk te maken.

Rik van Amersfoort (Bakkersland Hedel BV): “Ik heb het geleerde meteen uitgeprobeerd in ons bedrijf”
De laatste dag hebben deelnemers zelf bepaald welke topbroden zij wilden bakken. Daarbij is veel gevarieerd met percentages desem, vet, zout, water en combinaties van verschillende bloem en meelsoorten en het gebruik van verschillende BVM’s. Natuurlijk ook hier de gezamenlijke beoordeling van de effecten op malsheid, bakaard, kruimstructuur en andere zaken. Vier drukke en leerzame dagen die smaken naar meer. Deze training komt in maart 2018 zeker terug!

Volg FoodBase op Facebook