Bakkersbrein al bijna 25.000 keer gespeeld

Bakkersbrein is dé app waarmee het kennisniveau van verkoop- en productiemedewerkers wordt getest en verbeterd. Dat Bakkersbrein populair is blijkt wel uit de speelcijfers: de app is sinds september 2018 alweer bijna 25.000 keer gespeeld.

Bakkersbrein is een quiz waarbij in 10 categorieën steeds 10 vragen in zo kort mogelijke tijd beantwoord moeten worden. Het gaat om vragen over brood, banket, chocolade, maar ook onderwerpen als hygiëne en allergenen komen aan bod.

Unieke code per bedrijf
Elke bedrijf krijgt een eigen code waardoor ondernemers geïnformeerd kunnen worden over de onderwerpen die bij hun medewerkers goed gaan en welke onderwerpen nog extra aandacht verdienen.

Eigen categorieën
Naast de 10 bestaande categorieën kunnen bedrijven ook een bedrijfsspecifieke categorie aan Bakkersbrein toevoegen met zelfbedachte vragen. Denk dan aan vragen over bijvoorbeeld huisregels, specifieke producten en werkwijzen in het bedrijf.

Bakkersbrein downloaden
De app is gratis te downloaden in zowel de App Store (IOS) als in de Google Play Store (Android). Heb je geen campagnecode ontvangen of ben je de campagnecode kwijt? Vraag deze dan op bij Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via info@ambachtelijkebakkerij.nu

Vragen?
Ook voor meer informatie of vragen over het aanmaken van een bedrijfsspecifieke pagina kun je terecht bij de SAB via bovenstaande mailadressen.

Meer nieuws

Uitblinkers | Eline Hannen: “Ik kan nu eerlijke en winstgevende verkooprijzen bepalen”

Als winkel-accountmanager van Bakkerij Hannen in Herten doet Eline Hannen (24) van alles: helpen op de werkvloer, het team coachen, een webshop opzetten én de winkeleigenaar – tevens haar vader – helpen met het bepalen van de verkoopprijzen. Met dat laatste kon ze nog wel wat hulp gebruiken. Want hoe bedenk je eigenlijk een goede, eerlijke verkoopprijs die ook nog winst oplevert? Eline leerde het tijdens de training Bewust calculeren en margerijk verkopen bij FoodBase. In dit interview vertelt ze erover.

Bakkerij Hannen is niet alleen een bakkerij, maar ook een mooie winkel met brood, banket, chocolade, vleeswaren en salades. Er werkt 40 man personeel: van bakkers, inpakkers en broodsnijders tot bezorgers en verkoopmedewerkers. “Omdat onze winkel naast een grote supermarkt zit, die vers en kwalitatief goed brood en vleeswaren steeds goedkoper aanbiedt, wilde ik me eens goed verdiepen in verkoopprijzen. Daarom volg ik nu samen met mijn vader de training Bewust calculeren en margerijk verkopen.

Kostprijs berekenen
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, waarvan Eline er nu 2 heeft gehad. “De eerste training gingen we in op het berekenen van de kostprijs”, vertelt Eline. “In het begin vond ik het best lastig, al die cijfertjes. Maar na veel oefenen, ook thuis na de training, had ik het ineens onder de knie!”

Verkopen
“De tweede bijeenkomst ging over verkopen. Hoe maak je iets aantrekkelijk voor de consument? En wat is jouw rol daarin? Zo leerde ik dat je in plaats van ‘6 witte bollen voor 2 euro’ beter kunt zeggen: ‘6 witte bollen halen, 4 betalen’. En dat je voor een kerststol beter € 9,99 kan vragen dan € 10,50. Dat klinkt aantrekkelijker, waardoor je er waarschijnlijk meer van verkoopt en je winst onder aan de streep hoger is.”

Challenge
Om erachter te komen of bovengenoemde tactiek echt werkt, gingen de cursisten een challenge met elkaar aan. “We moesten allemaal een actie bedenken die we ook echt tijdelijk in de winkel zouden doorvoeren. Wij besloten om 2 zakken witte bolletjes – 20 bolletjes – voor 5 euro te verkopen. Als klanten dan met 1 zak bij de kassa kwamen, probeerde ik er nog een zak bij te verkopen. En vaak lukte dat dan ook, dat is zo leuk! Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we de resultaten bespreken, ik ben benieuwd of het bij anderen ook zo goed is gegaan.”

Van theorie naar praktijk
Naast de challenge hebben Eline en haar vader ook al echte prijswijzigingen bij bakkerij Hannen doorgevoerd. Ze vertelt: “We hebben nu onze boerencake van iets meer dan € 7 naar € 6,99 aangepast. Of we daardoor ook echt meer boerencakes gaan verkopen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik heb er alle vertrouwen in!”

Zoek vaktechnische kennis op in Bakkerspedia

Ben je op zoek naar informatie over het verschil in bindkracht van gelatine? Weet je niet zeker wat er met gianduja wordt bedoeld? Vragen je klanten naar het verschil in voedingswaarde tussen spelt en tarwe? Wil je weten welke factoren retrogradatie kunnen beïnvloeden? Of gewoon hoe je voorkomt dat je eiwit schift? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je op Bakkerspedia.nl.

Bakkerspedia is dé eigentijdse en interactieve databank van de industriële en ambachtelijke bakkerij waar vaktechnische kennis kan worden gehaald, gebracht en gedeeld. De databank levert een bijdrage aan het behoud en de kennisontwikkeling van theoretische vaktechniek. Bakkerspedia maakt het voor zowel vakvolwassen beroepsbeoefenaren als voor leerlingen in de bakkerijsector mogelijk gedurende hun carrière relevante vaktechnische kennisbronnen te raadplegen.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?
Stel jouw vraag of vragen dan in Bakkerspedia. Dan schrijven wij zo snel mogelijk een nieuw artikel waarin we natuurlijk antwoord geven op jouw vraag. Op deze manier houden we de kennisbank altijd relevant en up-to-date.

Nieuwsgierig naar Bakkerspedia?
Log kosteloos in via www.bakkerspedia.nl en bekijk de meer dan 1.200 artikelen.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf.

Uitblinkers | Johan Jan Vliegendehond: “Dankzij het ondernemerstraject kan ik straks de bakkerij van mijn vader overnemen”

Johan Jan Vliegendehond (23) werkt sinds 3 jaar bij Bakkerij Vliegendehond in Wolvega, de bakkerij van zijn vader. Eerst als manusje van alles, maar sinds 2 jaar als broodbakker. Ooit hoopt hij de bakkerij van zijn vader over te nemen. Om dat succesvol te kunnen doen, volgt Johan het ondernemerstraject voor jonge ondernemers bij FoodBase. “Als ik straks overleg heb met boekhouders, is het wel handig dat ik weet waar ik het over heb.” Naast financiën gaat Johan tijdens dit traject nog veel meer leren. Hij vertelt erover in dit interview.

Van marketing tot leidinggeven

Het anderhalf jaar durende ondernemerstraject bestaat uit 31 bijeenkomsten waarin de volgende onderdelen worden behandeld: promotie en social media, marketing, financieel management, personeelsmanagement en leidinggeven. “Ik heb nu 5 bijeenkomsten gehad die allemaal over promotie en marketing gingen”, vertelt Johan Jan. “Vragen over hoe je je vestiging goed onder de aandacht kunt brengen en hoe je jouw klanten het best kunt benaderen - bijvoorbeeld via social media - kwamen hierin aan bod. Heel interessant!”

Op bezoek bij andere bakkerijen
De trainingsbijeenkomsten vinden steeds in een andere bakkerij van een andere cursist plaats. “Het is erg leuk om al die bakkerijen te zien en te kijken hoe het er daar aan toegaat. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Online leeromgeving en huiswerk
Naast de bijeenkomsten hebben alle cursisten toegang tot de online leeromgeving van FoodBase. Hierin staan video’s, foto’s, extra info, voorbeelden en opdrachten. “We krijgen ook altijd een thuiswerkopdracht mee voor de volgende les. Dit zijn leuke opdrachten die aansluiten op de leerstof, maar ze zijn soms ook best pittig. Gelukkig wordt alles goed uitgelegd. Ik ben er thuis gemiddeld zo’n half uur à drie kwartier per keer mee bezig.”

Beter in financiën
Wat Johan Jan nog hoopt te leren tijdens dit traject? “Ik hoop dat ik meer te weten kom over het financiële management van het bedrijf, zoals het opstellen van kostprijsberekeningen, een balans, winst- en verliesrekening en exploitatiebegrotingen. Dat is voor mij het belangrijkste. Maar ook bij het onderdeel leidinggeven en personeelsmanagement hoop ik wat extra handvatten te krijgen. Eén ding weet ik zeker: na het volgen van dit ondernemerstraject ben ik goed voorbereid op het ondernemerschap en kan ik de bakkerij van mijn vader overnemen.”

Volg FoodBase op Facebook