Bakkersbrein al bijna 25.000 keer gespeeld

Bakkersbrein is dé app waarmee het kennisniveau van verkoop- en productiemedewerkers wordt getest en verbeterd. Dat Bakkersbrein populair is blijkt wel uit de speelcijfers: de app is sinds september 2018 alweer bijna 25.000 keer gespeeld.

Bakkersbrein is een quiz waarbij in 10 categorieën steeds 10 vragen in zo kort mogelijke tijd beantwoord moeten worden. Het gaat om vragen over brood, banket, chocolade, maar ook onderwerpen als hygiëne en allergenen komen aan bod.

Unieke code per bedrijf
Elke bedrijf krijgt een eigen code waardoor ondernemers geïnformeerd kunnen worden over de onderwerpen die bij hun medewerkers goed gaan en welke onderwerpen nog extra aandacht verdienen.

Eigen categorieën
Naast de 10 bestaande categorieën kunnen bedrijven ook een bedrijfsspecifieke categorie aan Bakkersbrein toevoegen met zelfbedachte vragen. Denk dan aan vragen over bijvoorbeeld huisregels, specifieke producten en werkwijzen in het bedrijf.

Bakkersbrein downloaden
De app is gratis te downloaden in zowel de App Store (IOS) als in de Google Play Store (Android). Heb je geen campagnecode ontvangen of ben je de campagnecode kwijt? Vraag deze dan op bij Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via info@ambachtelijkebakkerij.nu

Vragen?
Ook voor meer informatie of vragen over het aanmaken van een bedrijfsspecifieke pagina kun je terecht bij de SAB via bovenstaande mailadressen.

Meer nieuws

Uitblinkers | Inge Brenninkmeier: “Drie van de tien klanten namen een extra pakje boterkoek mee”

De tien winkels van Bakkerij Nollen zien er altijd tiptop verzorgd uit. Daar zorgt styliste Inge Brenninkmeier (45) al jaren met veel plezier voor, uiteraard samen met de leidinggevenden en de winkelmedewerkers. De extra verkoop kon alleen nog wel een boost gebruiken. Daarom hebben alle medewerkers de training Actief verkopen bij FoodBase gevolgd. En dat is nu goed merkbaar bij Bakkerij Nollen.

Inge is verantwoordelijk voor de uitstraling van de winkels, maar ook voor het faciliteren en enthousiasmeren van de leidinggevenden. Ze zegt: “Mijn werkplaats is op het hoofdkantoor in Hengevelde, maar ik bezoek elke dag twee van onze winkels. Om te kijken hoe het gaat, of de omzet wordt gehaald en of de winkel en producten er attractief bij liggen. En als het druk is? Dan spring ik graag even bij als verkoopster.”

Waarom een training?
De winkeldames van Bakkerij Nollen waren al heel goed in het verkopen van brood. “Maar we verkopen meer dan brood”, vertelt Inge. “Het is zo leuk om er een paar extra koeken, gebakjes of chocolade bij te verkopen. En neem onze kaneelcake. Die ziet er zo mooi en heerlijk uit. Als je klanten die één keer laat proeven, nemen ze gelijk een hele cake mee. Omdat die extra verkoop in alle winkels eigenlijk een beetje ontbrak, ben ik met Vincent, de eigenaar van Bakkerij Nollen, op het idee gekomen om de winkeldames een training Actief verkopen te laten volgen.”

Actief verkopen
Bakkerij Nollen heeft al meermaals de FoodBase ingeschakeld. “Elke keer als we weer een club nieuwe collega’s hebben, mogen zij de training Actief verkopen volgen. Zo ligt iedereen in de winkel op één lijn, ook de nieuwe collega’s. Bij de laatste groep hebben 12 winkelmedewerkers de training gevolgd en afgerond. Die bestond uit twee bijeenkomsten en vond plaats bij ons in de conferentieruimte van de centrale bakkerij.”

Producten laten zien en proeven
“Tijdens de training worden winkeldames echt bewust van hun werk bij de bakkerij. Wat ben je aan het doen? Hoe zet je de klant centraal? Wat verkoop je? Alleen brood of ook andere producten? Ze krijgen goede tips en leren aan de hand van rollenspellen dat het belangrijk is om producten echt goed te laten zien en proeven. Pas dan worden klanten bewust van al het lekkers dat we maken en verkopen. En minstens zo belangrijk: blijven lachen. Met een chagrijnig gezicht verkoop je niks extra’s, dus die lach is goud waard. Iedereen vond de training heel praktisch en leerzaam.”

Veranderingen in de winkel
Iedere keer als er een groep medewerkers de training heeft gevolgd, zie je dat terug in de winkel. “Er staat nu standaard een proefschaal bij de kassa. Laatst hadden een aantal winkeldames een heerlijke boterkoek in stukjes gesneden. Ze probeerden elke klant even te laten proeven. En dat werkte, want 3 van de 10 klanten nam een pakje boterkoek mee. Dat was echt extra omzet die we anders niet hadden gehad.”

Reacties van klanten
Klanten van Bakkerij Nollen vinden het leuk dat ze steeds iets mogen proeven. “’Wat leuk en gezellig is het hier’, zeggen ze regelmatig, en ‘Wat smaakt dat goed’. En dat is fijn, want dat die actieve verkoophouding ook nog voor blije en terugkerende klanten zorgt, daar doen we het natuurlijk allemaal voor.”

Trainer | Peter Bienefelt: “Om het beste brood te bakken, bakken we eerst het slechtste brood”

Peter Bienefelt is behalve World Master Baker en Meester Boulanger ook trainer bij FoodBase. Tijdens de trainingen ‘Toppraktijk’ en ‘Broodkeuren’ leert hij bakkers en bakkerijmedewerkers met liefde de fijne kneepjes van het vak. “In de wereld van veel aanbod, retailers en lagere prijsgroepen, moeten bakkers echt het verschil maken.” Hoe? In dit interview vertelt de meesterboulanger hoe de trainingen die hij geeft daarbij kunnen helpen.

Broodkeuren

Om bakkers voor te bereiden op de broodbeoordeling van FoodBase is de training ‘Broodkeuren’ in het leven geroepen. “We kijken hier heel goed naar het broodproduct”, vertelt Peter. “Van het kneden en het rijzen tot de korstkleur en bakgeur. Daarnaast bereid ik bakkers voor op hoe het NBC te werk gaat. Wat keuren ze? Hoe keuren ze? Waarom keuren ze zo? En nog belangrijker: als er problemen zijn (kwaliteitsissues), hoe kun je die dan oplossen? Het doel is om bij een volgende keuring van een 7 een 8 te maken.”

Toppraktijk
“Niemand kan zeggen wat het beste brood is”, zegt Peter. “Dat is voor iedereen anders. Wat we wel kunnen doen, is alles op het gebied van receptuur, werkwijze en bakken eerst eens flink fout doen om te zien hoe je in elk geval níet het beste brood bakt. Daar word je scherp van en zo leer je snel welke ingrediënten je juist wel en niet moet gebruiken.” Tijdens de training 'Toppraktijk' gaat Peter verder in op de verschillende broodverbetermiddelen, bloem- en meelsoorten, processen, het oplossen van fouten en de juiste balans in het proces. “Het belangrijkste is dat we balans in het geheel brengen.”

Theorie gelijk in de praktijk brengen
De trainingen van FoodBase zijn altijd een combinatie van theorie en praktijk. “Bij ‘Toppraktijk’ krijgen cursisten vooral de eerste dag veel theorie, maar daarna gaan we aan de slag. Dan word ik ook ondersteund door Ivo Vliegendehond, een bakker die al veel mooie prijzen heeft gewonnen, en andere senior ambachtelijke en industriële bakker: Hans Som en Kees Goos. Op-en-top vakmannen die de cursisten laten zien en ervaren hoe ze met het juiste proces, de juiste grondstoffen en werkwijze het beste brood kunnen bakken.”

Training op maat
Peter heeft de trainingen samen met de FoodBase en andere experts ontwikkeld. “Maar hoe ik een training geef, verschilt per groep. Soms heb ik een heel enthousiaste groep, maar soms ook een wat rustigere. Dan moet ik de cursisten iets meer prikkelen en wakker schudden, maar dat vind ik juist leuk en uitdagend om te doen. Wat alle cursisten wel gemeen hebben, is dat ze enorm groeien in kennis en echt beter worden in hun vak. En dat blijft toch het allermooist om te zien.”

Trainingen op locatie: we mogen weer!

Vanaf 1 juni mag FoodBase weer trainingen op locatie verzorgen. Uiteraard nemen we de nodige maatregelen om te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM, maar wat zijn onze trainers én cursisten blij dat het weer kan: trainingen geven en volgen op locatie of in de bedrijven.

Echt contact verademing

De eerste trainingen hebben weer plaatsgevonden en hoewel we al redelijk gewend waren aan contact en trainingen via een beeldscherm, was het echt een verademing om weer live trainingen te kunnen verzorgen. Eindelijk weer echt contact, ook al is dit op anderhalve meter afstand.

Nieuwe planning
We zijn druk bezig om alle trainingen die vanwege de coronamaatregelen niet door konden gaan opnieuw in te plannen. En daarnaast komen er ook weer nieuwe trainingen aan. Voorlopig bieden we onze trainingen nog zowel op locatie en in de bedrijven als online aan. Hou onze website goed in de gaten of neem contact met ons op als je vragen hebt.

Volg FoodBase op Facebook