Zo verbetert Hoogvliet communicatie en productkwaliteit

Foto van Hoogvliet: Gerald en Ron die met een collega een product keuren

In de hypermoderne bakkerij in Bleiswijk produceert en verwerkt Hoogvliet met vakmanschap en ambacht per uur ruim 24.000 broodjes en 7.000 broden. Om de productkwaliteit hoog te houden is er geïnvesteerd in trainingen. “Een belangrijk onderdeel van ons beleid is productkwaliteit en de trainingen Operator en Leiddinggeven paste bij onze bakkerij.” aldus Gerald bakkerij manager bij Hoogvliet.

Productkwaliteit verhogen en communicatie verbeteren

“Ik wilde dat er beter naar productkwaliteit werd gekeken door de bakkerij medewerkers. Ook was er veel onderlinge frustratie over communicatie. Het verbeteren van communicatie kwam er daarom al heel snel bij als subdoel. Als je 10 bakkers hebt, heb je 10 meningen en bij ons zat er ook verschil in opleidingsniveau. Mensen begrepen elkaar gewoon niet. We zochten naar een manier om bij een probleem samen tot een oplossing te komen. Waarin niemand de wijsheid in pacht heeft, maar je met elkaar de productkwaliteit bepaalt. Naar mijn mening begint dat met opleiden en trainen, want daarmee zet je de kaders en heeft iedereen hetzelfde basisniveau. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker.”, vertelt Gerald.

Afgestemd op onze wensen en behoeften

“Voorafgaand aan de training hebben we met de trainer gekeken wat voor Hoogvliet belangrijk was en daar de training op afgestemd. Ik raad ook iedereen aan om dit te doen, want als je kijkt naar de training Operator wordt er erg veel aangeboden. Ook na elke training had ik een korte evaluatie met de trainer.”, vertelt Gerald.

Gelijk toepassen op de werkvloer

De training Operator bestaat uit 10 dagdelen op het bedrijf en een online leeromgeving. Bij Hoogvliet werd de training op 10 dinsdagochtenden gepland van 8 tot 11. “Dit was een strakke planning, want om 11 uur moest de productie starten.”, zegt Gerald.

Ron van Dongen productontwikkelaar en oud teamleider in de bakkerij volgde zowel de training operator als leiddinggeven en deelt zijn ervaringen. “Het leuke was dat wat we ’s ochtends leerden gelijk later op de dag in de bakkerij zagen terugkeren.” Zelf volgde hij ook de training Leiddinggeven. Hierdoor ben ik ook echt op een andere manier gaan kijken naar de mensen op de vloer en vooral hoe je een gesprek aangaat met mensen op de vloer. Het is nu de uitdaging om dat vast te houden, maar gelukkig is er tijdens de training ook aandacht geweest voor hoe we na de training verder kunnen gaan”, vertelt Ron.

Betere samenwerking

“Ik merk dat iedereen door de training is gaan inzien dat je dingen samen moet doen. Terwijl eerst iedereen zijn eigen ding deed. We hopen dat vast te kunnen houden.”, vertelt Ron. Gerald zegt hierover “Het meest waardevol uit de training is toch wel de verbetering in communicatie en teambuilding. Het gevoel om samen een team sterker te maken.”

Een aanrader voor iedere industriële bakkerij?

“Kijk natuurlijk wel of trainen bij je bakkerij of bedrijfscultuur past! Dan zou ik ze zeker aanraden, aldus Gerald. De training heeft bij ons niet alleen gezorgd voor een gelijk kennisniveau, maar ook betere samenwerking”.

De trainingen Operator en Leiddinggeven

Neem voor meer informatie over de bovenstaande trainingen vrijblijvend contact op met Hester Braam Accountmanager bij FoodBase. Mail h.braam@foodBase.nl of bel 06-82828012. Of kijk op onze website www.training.foodbase.nl

De trainingen Operator en Leiddinggeven bij Hoogvliet zijn verzorgt door FoodBase, onderdeel van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. Met ingang van 1 september a.s. gaat NBA verder onder de naam FoodBase, dochteronderneming van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. De trainingen, trainers, contactpersonen en subsidiemogelijkheden blijven vooralsnog hetzelfde als voorheen. Vragen over deze naamsverandering? Mail trainingen@foodbase.nl.

Meer nieuws

Zo maak je nog mooiere productfoto’s!

Jij bent waarschijnlijk al druk bezig met jullie social media kanalen, de kwaliteit van jullie foto’s en de styling van jullie website. Het ziet er steeds beter uit, maar het kan natuurlijk altijd nóg mooier.

De belichting van jullie foto’s kan bijvoorbeeld beter en eigenlijk wil je ook dat alle foto’s in lijn zijn met de visie van de bakkerij. Maar hoe doe je dat?

Workshop Productfotografie
In de workshop Productfotografie verdieping leer je een herkenbaar beeld van de bakkerij neer te zetten in alle foto’s die je maakt. Eén beeld dat in lijn is met de visie van jouw bakkerij. Daarnaast komt de techniek van het fotograferen met een spiegelreflexcamera en het fotograferen met kunstlicht ruim aan bod.

Stijl en sfeer
Je krijgt advies van een styliste over de styling van producten in lijn met de uitstraling van jouw bedrijf. Samen kijken jullie naar sfeer en zetten jullie een stijl uit voor alle uitingen op social media, de website en advertenties. Zo zijn jouw foto’s niet alleen om je vingers bij af te likken, maar is er voor de klant ook overal herkenbaar beeld.

Fotograferen met kunstlicht
De mogelijkheden van een spiegelreflexcamera voor het fotograferen van brood- en banketproducten worden van alle kanten belicht en in de praktijk gebracht. Daarbij is specifiek veel aandacht voor fotograferen van producten met kunstlicht, omdat de meeste productfoto’s met kunstlicht gemaakt worden in de bakkerij of winkel.

Nóg mooiere foto’s leren maken?
Meld je aan voor de workshop Productfotografie verdieping!

Uitblinkers | Eline Hannen: “Ik kan nu eerlijke en winstgevende verkooprijzen bepalen”

Als winkel-accountmanager van Bakkerij Hannen in Herten doet Eline Hannen (24) van alles: helpen op de werkvloer, het team coachen, een webshop opzetten én de winkeleigenaar – tevens haar vader – helpen met het bepalen van de verkoopprijzen. Met dat laatste kon ze nog wel wat hulp gebruiken. Want hoe bedenk je eigenlijk een goede, eerlijke verkoopprijs die ook nog winst oplevert? Eline leerde het tijdens de training Bewust calculeren en margerijk verkopen bij FoodBase. In dit interview vertelt ze erover.

Bakkerij Hannen is niet alleen een bakkerij, maar ook een mooie winkel met brood, banket, chocolade, vleeswaren en salades. Er werkt 40 man personeel: van bakkers, inpakkers en broodsnijders tot bezorgers en verkoopmedewerkers. “Omdat onze winkel naast een grote supermarkt zit, die vers en kwalitatief goed brood en vleeswaren steeds goedkoper aanbiedt, wilde ik me eens goed verdiepen in verkoopprijzen. Daarom volg ik nu samen met mijn vader de training Bewust calculeren en margerijk verkopen.

Kostprijs berekenen
De training bestaat uit 3 bijeenkomsten, waarvan Eline er nu 2 heeft gehad. “De eerste training gingen we in op het berekenen van de kostprijs”, vertelt Eline. “In het begin vond ik het best lastig, al die cijfertjes. Maar na veel oefenen, ook thuis na de training, had ik het ineens onder de knie!”

Verkopen
“De tweede bijeenkomst ging over verkopen. Hoe maak je iets aantrekkelijk voor de consument? En wat is jouw rol daarin? Zo leerde ik dat je in plaats van ‘6 witte bollen voor 2 euro’ beter kunt zeggen: ‘6 witte bollen halen, 4 betalen’. En dat je voor een kerststol beter € 9,99 kan vragen dan € 10,50. Dat klinkt aantrekkelijker, waardoor je er waarschijnlijk meer van verkoopt en je winst onder aan de streep hoger is.”

Challenge
Om erachter te komen of bovengenoemde tactiek echt werkt, gingen de cursisten een challenge met elkaar aan. “We moesten allemaal een actie bedenken die we ook echt tijdelijk in de winkel zouden doorvoeren. Wij besloten om 2 zakken witte bolletjes – 20 bolletjes – voor 5 euro te verkopen. Als klanten dan met 1 zak bij de kassa kwamen, probeerde ik er nog een zak bij te verkopen. En vaak lukte dat dan ook, dat is zo leuk! Tijdens de laatste bijeenkomst gaan we de resultaten bespreken, ik ben benieuwd of het bij anderen ook zo goed is gegaan.”

Van theorie naar praktijk
Naast de challenge hebben Eline en haar vader ook al echte prijswijzigingen bij bakkerij Hannen doorgevoerd. Ze vertelt: “We hebben nu onze boerencake van iets meer dan € 7 naar € 6,99 aangepast. Of we daardoor ook echt meer boerencakes gaan verkopen, zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik heb er alle vertrouwen in!”

Uitblinkers | Inge Brenninkmeier: “Drie van de tien klanten namen een extra pakje boterkoek mee”

De tien winkels van Bakkerij Nollen zien er altijd tiptop verzorgd uit. Daar zorgt styliste Inge Brenninkmeier (45) al jaren met veel plezier voor, uiteraard samen met de leidinggevenden en de winkelmedewerkers. De extra verkoop kon alleen nog wel een boost gebruiken. Daarom hebben alle medewerkers de training Actief verkopen bij FoodBase gevolgd. En dat is nu goed merkbaar bij Bakkerij Nollen.

Inge is verantwoordelijk voor de uitstraling van de winkels, maar ook voor het faciliteren en enthousiasmeren van de leidinggevenden. Ze zegt: “Mijn werkplaats is op het hoofdkantoor in Hengevelde, maar ik bezoek elke dag twee van onze winkels. Om te kijken hoe het gaat, of de omzet wordt gehaald en of de winkel en producten er attractief bij liggen. En als het druk is? Dan spring ik graag even bij als verkoopster.”

Waarom een training?
De winkeldames van Bakkerij Nollen waren al heel goed in het verkopen van brood. “Maar we verkopen meer dan brood”, vertelt Inge. “Het is zo leuk om er een paar extra koeken, gebakjes of chocolade bij te verkopen. En neem onze kaneelcake. Die ziet er zo mooi en heerlijk uit. Als je klanten die één keer laat proeven, nemen ze gelijk een hele cake mee. Omdat die extra verkoop in alle winkels eigenlijk een beetje ontbrak, ben ik met Vincent, de eigenaar van Bakkerij Nollen, op het idee gekomen om de winkeldames een training Actief verkopen te laten volgen.”

Actief verkopen
Bakkerij Nollen heeft al meermaals de FoodBase ingeschakeld. “Elke keer als we weer een club nieuwe collega’s hebben, mogen zij de training Actief verkopen volgen. Zo ligt iedereen in de winkel op één lijn, ook de nieuwe collega’s. Bij de laatste groep hebben 12 winkelmedewerkers de training gevolgd en afgerond. Die bestond uit twee bijeenkomsten en vond plaats bij ons in de conferentieruimte van de centrale bakkerij.”

Producten laten zien en proeven
“Tijdens de training worden winkeldames echt bewust van hun werk bij de bakkerij. Wat ben je aan het doen? Hoe zet je de klant centraal? Wat verkoop je? Alleen brood of ook andere producten? Ze krijgen goede tips en leren aan de hand van rollenspellen dat het belangrijk is om producten echt goed te laten zien en proeven. Pas dan worden klanten bewust van al het lekkers dat we maken en verkopen. En minstens zo belangrijk: blijven lachen. Met een chagrijnig gezicht verkoop je niks extra’s, dus die lach is goud waard. Iedereen vond de training heel praktisch en leerzaam.”

Veranderingen in de winkel
Iedere keer als er een groep medewerkers de training heeft gevolgd, zie je dat terug in de winkel. “Er staat nu standaard een proefschaal bij de kassa. Laatst hadden een aantal winkeldames een heerlijke boterkoek in stukjes gesneden. Ze probeerden elke klant even te laten proeven. En dat werkte, want 3 van de 10 klanten nam een pakje boterkoek mee. Dat was echt extra omzet die we anders niet hadden gehad.”

Reacties van klanten
Klanten van Bakkerij Nollen vinden het leuk dat ze steeds iets mogen proeven. “’Wat leuk en gezellig is het hier’, zeggen ze regelmatig, en ‘Wat smaakt dat goed’. En dat is fijn, want dat die actieve verkoophouding ook nog voor blije en terugkerende klanten zorgt, daar doen we het natuurlijk allemaal voor.”

Volg FoodBase op Facebook