Zo verbetert Hoogvliet communicatie en productkwaliteit

Foto van Hoogvliet: Gerald en Ron die met een collega een product keuren

In de hypermoderne bakkerij in Bleiswijk produceert en verwerkt Hoogvliet met vakmanschap en ambacht per uur ruim 24.000 broodjes en 7.000 broden. Om de productkwaliteit hoog te houden is er geïnvesteerd in trainingen. “Een belangrijk onderdeel van ons beleid is productkwaliteit en de trainingen Operator en Leiddinggeven paste bij onze bakkerij.” aldus Gerald bakkerij manager bij Hoogvliet.

Productkwaliteit verhogen en communicatie verbeteren

“Ik wilde dat er beter naar productkwaliteit werd gekeken door de bakkerij medewerkers. Ook was er veel onderlinge frustratie over communicatie. Het verbeteren van communicatie kwam er daarom al heel snel bij als subdoel. Als je 10 bakkers hebt, heb je 10 meningen en bij ons zat er ook verschil in opleidingsniveau. Mensen begrepen elkaar gewoon niet. We zochten naar een manier om bij een probleem samen tot een oplossing te komen. Waarin niemand de wijsheid in pacht heeft, maar je met elkaar de productkwaliteit bepaalt. Naar mijn mening begint dat met opleiden en trainen, want daarmee zet je de kaders en heeft iedereen hetzelfde basisniveau. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker.”, vertelt Gerald.

Afgestemd op onze wensen en behoeften

“Voorafgaand aan de training hebben we met de trainer gekeken wat voor Hoogvliet belangrijk was en daar de training op afgestemd. Ik raad ook iedereen aan om dit te doen, want als je kijkt naar de training Operator wordt er erg veel aangeboden. Ook na elke training had ik een korte evaluatie met de trainer.”, vertelt Gerald.

Gelijk toepassen op de werkvloer

De training Operator bestaat uit 10 dagdelen op het bedrijf en een online leeromgeving. Bij Hoogvliet werd de training op 10 dinsdagochtenden gepland van 8 tot 11. “Dit was een strakke planning, want om 11 uur moest de productie starten.”, zegt Gerald.

Ron van Dongen productontwikkelaar en oud teamleider in de bakkerij volgde zowel de training operator als leiddinggeven en deelt zijn ervaringen. “Het leuke was dat wat we ’s ochtends leerden gelijk later op de dag in de bakkerij zagen terugkeren.” Zelf volgde hij ook de training Leiddinggeven. Hierdoor ben ik ook echt op een andere manier gaan kijken naar de mensen op de vloer en vooral hoe je een gesprek aangaat met mensen op de vloer. Het is nu de uitdaging om dat vast te houden, maar gelukkig is er tijdens de training ook aandacht geweest voor hoe we na de training verder kunnen gaan”, vertelt Ron.

Betere samenwerking

“Ik merk dat iedereen door de training is gaan inzien dat je dingen samen moet doen. Terwijl eerst iedereen zijn eigen ding deed. We hopen dat vast te kunnen houden.”, vertelt Ron. Gerald zegt hierover “Het meest waardevol uit de training is toch wel de verbetering in communicatie en teambuilding. Het gevoel om samen een team sterker te maken.”

Een aanrader voor iedere industriële bakkerij?

“Kijk natuurlijk wel of trainen bij je bakkerij of bedrijfscultuur past! Dan zou ik ze zeker aanraden, aldus Gerald. De training heeft bij ons niet alleen gezorgd voor een gelijk kennisniveau, maar ook betere samenwerking”.

De trainingen Operator en Leiddinggeven

Neem voor meer informatie over de bovenstaande trainingen vrijblijvend contact op met Hester Braam Accountmanager bij FoodBase. Mail h.braam@foodBase.nl of bel 06-82828012. Of kijk op onze website www.training.foodbase.nl

De trainingen Operator en Leiddinggeven bij Hoogvliet zijn verzorgt door FoodBase, onderdeel van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. Met ingang van 1 september a.s. gaat NBA verder onder de naam FoodBase, dochteronderneming van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. De trainingen, trainers, contactpersonen en subsidiemogelijkheden blijven vooralsnog hetzelfde als voorheen. Vragen over deze naamsverandering? Mail trainingen@foodbase.nl.

Meer nieuws

Zoek vaktechnische kennis op in Bakkerspedia

Ben je op zoek naar informatie over het verschil in bindkracht van gelatine? Weet je niet zeker wat er met gianduja wordt bedoeld? Vragen je klanten naar het verschil in voedingswaarde tussen spelt en tarwe? Wil je weten welke factoren retrogradatie kunnen beïnvloeden? Of gewoon hoe je voorkomt dat je eiwit schift? Het antwoord op deze en nog veel meer vragen vind je op Bakkerspedia.nl.

Bakkerspedia is dé eigentijdse en interactieve databank van de industriële en ambachtelijke bakkerij waar vaktechnische kennis kan worden gehaald, gebracht en gedeeld. De databank levert een bijdrage aan het behoud en de kennisontwikkeling van theoretische vaktechniek. Bakkerspedia maakt het voor zowel vakvolwassen beroepsbeoefenaren als voor leerlingen in de bakkerijsector mogelijk gedurende hun carrière relevante vaktechnische kennisbronnen te raadplegen.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen?
Stel jouw vraag of vragen dan in Bakkerspedia. Dan schrijven wij zo snel mogelijk een nieuw artikel waarin we natuurlijk antwoord geven op jouw vraag. Op deze manier houden we de kennisbank altijd relevant en up-to-date.

Nieuwsgierig naar Bakkerspedia?
Log kosteloos in via www.bakkerspedia.nl en bekijk de meer dan 1.200 artikelen.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf.

Uitblinkers | Annelies Bothof- van Neerbos: “Ik maak nu voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan”

Annelies Bothof- van Neerbos werkt sinds een jaar bij Bakkerij Jan Pieter Duin in Tiel. Daarvoor werkte ze in de zorg. “Dat is wel heel iets anders”, vertelt ze. Het werk veranderde al helemaal toen Annelies doorgroeide en leidinggevende werd van de bakkerij. “Ik miste vooral iets in mijn communicatie naar mijn collega’s.” Daarom begon ze de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’.

Juiste communicatie

“Als je leidinggeeft, is het belangrijk om duidelijk te zijn”, ervaart Annelies. “Je moet helder kunnen aangeven hoe je wilt dat iets gebeurt. En als iemand zijn werk niet goed uitvoert, moet je dat op een juiste manier communiceren. Bij mij gebeurde het nogal eens dat als het druk was en ik wat stress had, een opmerking of vraag er wat botter uitkwam dan bedoeld.”

De training
In de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ gaat Annelies daarmee aan de slag. “Je spreekt veel met andere cursisten en alleen al het feit dat je niet de enige bent die tegen bepaalde dingen aanloopt in het leidinggeven, is heel fijn. Maar je merkt ook dat iedereen andere valkuilen heeft. Tijdens de training hebben we bijvoorbeeld geleerd dat als je boos of teleurgesteld bent omdat een medewerker iets verkeerd doet, je dat niet moet weglachen en niet bang moet zijn om je echte emoties te tonen. We kregen handvatten om medewerkers serieus te nemen en ongemakkelijke situaties in de winkel te voorkomen. Handig!”

Ontwikkeling van medewerkers
In Bakkerij Jan Pieter Duin is het op het moment wat hectisch, omdat er een kracht te weinig is. “Daardoor is het lastig om nu actief aan de slag te gaan met wat ik geleerd heb. Maar volgende week krijgen we een nieuwe medewerker en dan heb ik daar meer ruimte voor. In het nieuwe jaar wil ik gesprekken met medewerkers inplannen, om te praten over hun kennis, vaardigheden en houding. Maar ook over wat hun leerdoelen en ambities zijn. Aan de hand daarvan maak ik voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan.”

Nieuw: training voor praktijkbegeleiders van Boulanger-studenten (niveau 4)

FoodBase heeft een driedaagse training ontwikkeld om praktijkbegeleiders in leerbedrijven te ondersteunen. Op deze manier wil de FoodBase zorgen voor een goede aansluiting tussen praktijk en opleiding, nu vijf mbo-opleidingen dit najaar beginnen met de specialistenopleiding MBO Boulanger niveau 4.

Vijf mbo-scholen starten in het schooljaar 2020/2021 met de nieuwe opleiding MBO Boulanger niveau 4. Dat betekent dat studenten van deze opleidingen een leerbedrijf nodig hebben om het specialisme in de praktijk te ontwikkelen en toe te passen. Een supermooie kans voor leerbedrijven en hun praktijkbegeleiders.

Driedaagse training met Peter Bienefelt
Om praktijkbegeleiders hierbij te ondersteunen heeft de FoodBase een driedaagse training ontwikkeld in samenwerking met trainer en Meester Boulanger Peter Bienefelt. De training is een combinatie van theorie en veel praktijk.

Meerwaarde voor jouw bedrijf
Bakkersbedrijven kunnen profiteren van de kennisontwikkeling die deze opleiding met zich meebrengt en de uitstroom van studenten op een hoger niveau met een duidelijk specialisme.
Deze studenten kunnen met hun nieuwe ideeën veel waarde hebben voor een leerbedrijf, maar zij vragen natuurlijk ook iets van de bedrijven. Een leerplek waar ze worden uitgedaagd om hun kennis creatief in te zetten en verder te ontwikkelen, innovaties toe te passen en een eigen visie te vormen op hun vak.

Verrijking van kennis en inzichten
Tijdens deze training kijk je op een andere manier naar het broodbakproces. De training biedt ruimte voor nieuwe ideeën en inzichten. Er wordt dieper ingegaan op de werking van grondstoffen en de manier waarop je hiermee kunt sturen, het bakken met desem, viennoiserie en de innovaties in binnen- en buitenland. Een mooie ondersteuning bij het begeleiden van de niveau 4 Boulanger-student, maar ook zeker een verrijking van eigen kennis en inzichten.

Data en inschrijven
De training ‘Praktijkbegeleiders MBO niveau 4 Boulanger’ staat op 24, 31 augustus en 1 september gepland in Wageningen. De training wordt geheel gesubsidieerd vanuit het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Het leerbedrijf ontvangt alleen een btw-factuur.

Volg FoodBase op Facebook