Zo verbetert Hoogvliet communicatie én productkwaliteit

Foto van Hoogvliet: Gerald en Ron die met een collega een product keuren

In de hypermoderne bakkerij in Bleiswijk produceert en verwerkt Hoogvliet met vakmanschap en ambacht per uur ruim 24.000 broodjes en 7.000 broden. Om de productkwaliteit hoog te houden is er geïnvesteerd in trainingen. “Een belangrijk onderdeel van ons beleid is productkwaliteit en de trainingen Operator en Leiddinggeven paste bij onze bakkerij.” aldus Gerald bakkerij manager bij Hoogvliet.

Productkwaliteit verhogen en communicatie verbeteren

“Ik wilde dat er beter naar productkwaliteit werd gekeken door de bakkerij medewerkers. Ook was er veel onderlinge frustratie over communicatie. Het verbeteren van communicatie kwam er daarom al heel snel bij als subdoel. Als je 10 bakkers hebt, heb je 10 meningen en bij ons zat er ook verschil in opleidingsniveau. Mensen begrepen elkaar gewoon niet. We zochten naar een manier om bij een probleem samen tot een oplossing te komen. Waarin niemand de wijsheid in pacht heeft, maar je met elkaar de productkwaliteit bepaalt. Naar mijn mening begint dat met opleiden en trainen, want daarmee zet je de kaders en heeft iedereen hetzelfde basisniveau. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker.”, vertelt Gerald.

Afgestemd op onze wensen en behoeften

“Voorafgaand aan de training hebben we met de trainer gekeken wat voor Hoogvliet belangrijk was en daar de training op afgestemd. Ik raad ook iedereen aan om dit te doen, want als je kijkt naar de training Operator wordt er erg veel aangeboden. Ook na elke training had ik een korte evaluatie met de trainer.”, vertelt Gerald.

Gelijk toepassen op de werkvloer

De training Operator bestaat uit 10 dagdelen op het bedrijf en een online leeromgeving. Bij Hoogvliet werd de training op 10 dinsdagochtenden gepland van 8 tot 11. “Dit was een strakke planning, want om 11 uur moest de productie starten.”, zegt Gerald.

Ron van Dongen productontwikkelaar en oud teamleider in de bakkerij volgde zowel de training operator als leiddinggeven en deelt zijn ervaringen. “Het leuke was dat wat we ’s ochtends leerden gelijk later op de dag in de bakkerij zagen terugkeren.” Zelf volgde hij ook de training Leiddinggeven. Hierdoor ben ik ook echt op een andere manier gaan kijken naar de mensen op de vloer en vooral hoe je een gesprek aangaat met mensen op de vloer. Het is nu de uitdaging om dat vast te houden, maar gelukkig is er tijdens de training ook aandacht geweest voor hoe we na de training verder kunnen gaan”, vertelt Ron.

Betere samenwerking

“Ik merk dat iedereen door de training is gaan inzien dat je dingen samen moet doen. Terwijl eerst iedereen zijn eigen ding deed. We hopen dat vast te kunnen houden.”, vertelt Ron. Gerald zegt hierover “Het meest waardevol uit de training is toch wel de verbetering in communicatie en teambuilding. Het gevoel om samen een team sterker te maken.”

Een aanrader voor iedere industriële bakkerij?

“Kijk natuurlijk wel of trainen bij je bakkerij of bedrijfscultuur past! Dan zou ik ze zeker aanraden, aldus Gerald. De training heeft bij ons niet alleen gezorgd voor een gelijk kennisniveau, maar ook betere samenwerking”.

De trainingen Operator en Leiddinggeven

Neem voor meer informatie over de bovenstaande trainingen vrijblijvend contact op met Hester Braam Accountmanager bij FoodBase. Mail h.braam@foodBase.nl of bel 06-82828012. Of kijk op onze website www.training.foodbase.nl

De trainingen Operator en Leiddinggeven bij Hoogvliet zijn verzorgt door FoodBase, onderdeel van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. Met ingang van 1 september a.s. gaat NBA verder onder de naam FoodBase, dochteronderneming van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. De trainingen, trainers, contactpersonen en subsidiemogelijkheden blijven vooralsnog hetzelfde als voorheen. Vragen over deze naamsverandering? Mail trainingen@foodbase.nl.

Meer nieuws

Tweede NOW-regeling: om- en bijscholing verplicht

Bedrijven die gebruik maken van de tweede NOW-regeling zijn verplicht om zich in te spannen voor om- en bijscholing van hun werknemers. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat werknemers voldoende opgeleid zijn om hun huidige baan te behouden of om ander werk te vinden. Goed idee, maar hoe pak je dit als ondernemer aan? FoodBase helpt je graag.

Goed voor medewerkers en bedrijf

De verplichte om- en bijscholing is niet alleen goed voor je medewerkers, maar ook voor het bedrijf. Het is wel belangrijk om van tevoren goed na te denken over waar medewerkers zich in kunnen ontwikkelen en wat de bakkerij de komende jaren nodig heeft. En natuurlijk over hoe je dit organiseert nu de gevolgen de coronabeperkingen nog steeds voelbaar zijn.

FoodBase helpt ondernemers
Samen met bakkerijen die van de tweede NOW-regeling gebruikmaken, kijkt de FoodBase naar de mogelijkheden om medewerkers om- of bij te scholen. Dit kan met behulp van onze bestaande trainingen of workshops, maar we verzorgen ook trainingen op maat. Meer weten? We bespreken graag de mogelijkheden. Neem contact met ons op!

Onboardingprogramma voor nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij

Als er nieuwe medewerkers aan de slag gaan in de bakkerij is het belangrijk dat ze dit goed voorbereid en veilig doen. Daarom bieden wij de online introductietraining voor nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij aan. Het uitgangspunt bij deze training? We doen het veilig of we doen het niet!

De training ‘Nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij’ wordt aangeboden als een combinatie van online leren en een dagdeel training op de werkvloer óf compleet als online training. Een laagdrempelige manier om goed voorbereid de werkvloer op te gaan.

Hygiëne en veiligheid
Tijdens de training leren nieuwe bakkerijmedewerkers wat ze wel en niet moeten doen en waar ze op moeten letten tijdens hun werk in de industriële bakkerij. De focus ligt hierbij op hygiëne, voedselveiligheid, machineveiligheid en persoonlijke veiligheid.

Eerste werkdag in de bakkerij
De deelnemers worden meegenomen in een eerste werkdag in de industriële bakkerij. Vanaf het moment van binnenkomst tot het moment van vertrek zien en horen deelnemers wat ze wel en niet moeten doen en worden ze zich bewust van hun rol en verantwoordelijkheid naar de consument, de collega’s en het bedrijf. Maar zeker ook de verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid en gezondheid.

Uitblinkers | Manon Dekkers: “De training Actief verkopen was persoonlijk en leerzaam, maar vooral ontzettend leuk”

Eerlijk gezegd zag Manon Dekkers, verkoopster van Chocolaterie Pierre in Hillegom, best een beetje op tegen de training Actief verkopen van FoodBase. Maar achteraf is ze vol lof: “Het was persoonlijk, gezellig en ik heb er veel van geleerd.”

“Samen met elf andere collega’s werd ik ’s avonds verwacht voor de eerste verkooptraining. Eigenlijk hadden we er niet zo’n zin in; we hadden de hele dag al gewerkt en waren best moe. Maar het werd juist een ontzettend leuke avond! De training was meer een teamuitje dan dat we het gevoel hadden dat we op school zaten. De leerstof werd luchtig gebracht en was makkelijk om in je op te nemen. Ook de sfeer was goed; de trainster was erg vlot en enthousiast. Bovendien luisterde ze goed naar onze persoonlijke wensen. De tijd vloog om!”

Tips om meer te verkopen
“Aan het begin van de avond had ik aangegeven dat ik beter wilde worden in bijverkoop en graag wilde weten hoe ik het beste met afstandelijke klanten kan omgaan. Ik kreeg praktische tips – die ik inmiddels regelmatig toepas – en goede handvatten om meer producten te verkopen. Daar heb ik nu veel aan in de winkel. Inmiddels probeer ik altijd een gesprekje aan te knopen. En ik merk dat de meeste klanten dat best gezellig vinden.”

Gezellig praatje
Tijdens de training hebben Manon en haar collega’s ook rollenspellen gedaan om gesprekken met klanten te oefenen. “Hoe reageer je op iemand die ongeïnteresseerd overkomt? Wat kun je in zo’n geval het beste doen en wat juist niet? Die rollenspellen waren erg nuttig. Ik heb geleerd om de juiste vragen op het juiste moment te stellen en hoe je het best een gezellig praatje kunt aanknopen. Bovendien werkte de training als een soort teambuilding; we weten nu ook beter hoe wel elkaar kunnen helpen als we er niet uitkomen met een klant.”

Verkoopwedstrijd
“Aan het eind van de eerste avond kreeg iedereen een verkooptarget mee voor de week erna. Zo’n target wil je dan ook echt halen; tussen de collega’s onderling ontstond er echt een soort wedstrijd. Als een collega het al had gehaald, ging je zelf nóg wat harder lopen om het ook te halen. Hartstikke leuk! Ik kan de training Actief verkopen echt aanraden. Je leert wat jíj wilt en je werkt aan je persoonlijke groei. Ik was eerder best onzeker, maar sta nu met veel meer zelfvertrouwen in de winkel.”

Volg FoodBase op Facebook