Uitblinkers | Inge Brenninkmeier: “Drie van de tien klanten namen een extra pakje boterkoek mee”
De tien winkels van Bakkerij Nollen zien er altijd tiptop verzorgd uit. Daar zorgt styliste Inge Brenninkmeier (45) al jaren met veel plezier voor, uiteraard samen met de leidinggevenden en de winkelmedewerkers. De extra verkoop kon alleen nog wel een boost gebruiken. Daarom hebben alle medewerkers de training Actief verkopen bij FoodBase gevolgd. En dat is nu goed merkbaar bij Bakkerij Nollen.
Inge is verantwoordelijk voor de uitstraling van de winkels, maar ook voor het faciliteren en enthousiasmeren van de leidinggevenden. Ze zegt: “Mijn werkplaats is op het hoofdkantoor in Hengevelde, maar ik bezoek elke dag twee van onze winkels. Om te kijken hoe het gaat, of de omzet wordt gehaald en of de winkel en producten er attractief bij liggen. En als het druk is? Dan spring ik graag even bij als verkoopster.”
Waarom een training?
De winkeldames van Bakkerij Nollen waren al heel goed in het verkopen van brood. “Maar we verkopen meer dan brood”, vertelt Inge. “Het is zo leuk om er een paar extra koeken, gebakjes of chocolade bij te verkopen. En neem onze kaneelcake. Die ziet er zo mooi en heerlijk uit. Als je klanten die één keer laat proeven, nemen ze gelijk een hele cake mee. Omdat die extra verkoop in alle winkels eigenlijk een beetje ontbrak, ben ik met Vincent, de eigenaar van Bakkerij Nollen, op het idee gekomen om de winkeldames een training Actief verkopen te laten volgen.”
Actief verkopen
Bakkerij Nollen heeft al meermaals de FoodBase ingeschakeld. “Elke keer als we weer een club nieuwe collega’s hebben, mogen zij de training Actief verkopen volgen. Zo ligt iedereen in de winkel op één lijn, ook de nieuwe collega’s. Bij de laatste groep hebben 12 winkelmedewerkers de training gevolgd en afgerond. Die bestond uit twee bijeenkomsten en vond plaats bij ons in de conferentieruimte van de centrale bakkerij.”
Producten laten zien en proeven
“Tijdens de training worden winkeldames echt bewust van hun werk bij de bakkerij. Wat ben je aan het doen? Hoe zet je de klant centraal? Wat verkoop je? Alleen brood of ook andere producten? Ze krijgen goede tips en leren aan de hand van rollenspellen dat het belangrijk is om producten echt goed te laten zien en proeven. Pas dan worden klanten bewust van al het lekkers dat we maken en verkopen. En minstens zo belangrijk: blijven lachen. Met een chagrijnig gezicht verkoop je niks extra’s, dus die lach is goud waard. Iedereen vond de training heel praktisch en leerzaam.”
Veranderingen in de winkel
Iedere keer als er een groep medewerkers de training heeft gevolgd, zie je dat terug in de winkel. “Er staat nu standaard een proefschaal bij de kassa. Laatst hadden een aantal winkeldames een heerlijke boterkoek in stukjes gesneden. Ze probeerden elke klant even te laten proeven. En dat werkte, want 3 van de 10 klanten nam een pakje boterkoek mee. Dat was echt extra omzet die we anders niet hadden gehad.”
Reacties van klanten
Klanten van Bakkerij Nollen vinden het leuk dat ze steeds iets mogen proeven. “’Wat leuk en gezellig is het hier’, zeggen ze regelmatig, en ‘Wat smaakt dat goed’. En dat is fijn, want dat die actieve verkoophouding ook nog voor blije en terugkerende klanten zorgt, daar doen we het natuurlijk allemaal voor.”