Uitblinkers | Inge Brenninkmeier: “Drie van de tien klanten namen een extra pakje boterkoek mee”

De tien winkels van Bakkerij Nollen zien er altijd tiptop verzorgd uit. Daar zorgt styliste Inge Brenninkmeier (45) al jaren met veel plezier voor, uiteraard samen met de leidinggevenden en de winkelmedewerkers. De extra verkoop kon alleen nog wel een boost gebruiken. Daarom hebben alle medewerkers de training Actief verkopen bij FoodBase gevolgd. En dat is nu goed merkbaar bij Bakkerij Nollen.

Inge is verantwoordelijk voor de uitstraling van de winkels, maar ook voor het faciliteren en enthousiasmeren van de leidinggevenden. Ze zegt: “Mijn werkplaats is op het hoofdkantoor in Hengevelde, maar ik bezoek elke dag twee van onze winkels. Om te kijken hoe het gaat, of de omzet wordt gehaald en of de winkel en producten er attractief bij liggen. En als het druk is? Dan spring ik graag even bij als verkoopster.”

Waarom een training?
De winkeldames van Bakkerij Nollen waren al heel goed in het verkopen van brood. “Maar we verkopen meer dan brood”, vertelt Inge. “Het is zo leuk om er een paar extra koeken, gebakjes of chocolade bij te verkopen. En neem onze kaneelcake. Die ziet er zo mooi en heerlijk uit. Als je klanten die één keer laat proeven, nemen ze gelijk een hele cake mee. Omdat die extra verkoop in alle winkels eigenlijk een beetje ontbrak, ben ik met Vincent, de eigenaar van Bakkerij Nollen, op het idee gekomen om de winkeldames een training Actief verkopen te laten volgen.”

Actief verkopen
Bakkerij Nollen heeft al meermaals de FoodBase ingeschakeld. “Elke keer als we weer een club nieuwe collega’s hebben, mogen zij de training Actief verkopen volgen. Zo ligt iedereen in de winkel op één lijn, ook de nieuwe collega’s. Bij de laatste groep hebben 12 winkelmedewerkers de training gevolgd en afgerond. Die bestond uit twee bijeenkomsten en vond plaats bij ons in de conferentieruimte van de centrale bakkerij.”

Producten laten zien en proeven
“Tijdens de training worden winkeldames echt bewust van hun werk bij de bakkerij. Wat ben je aan het doen? Hoe zet je de klant centraal? Wat verkoop je? Alleen brood of ook andere producten? Ze krijgen goede tips en leren aan de hand van rollenspellen dat het belangrijk is om producten echt goed te laten zien en proeven. Pas dan worden klanten bewust van al het lekkers dat we maken en verkopen. En minstens zo belangrijk: blijven lachen. Met een chagrijnig gezicht verkoop je niks extra’s, dus die lach is goud waard. Iedereen vond de training heel praktisch en leerzaam.”

Veranderingen in de winkel
Iedere keer als er een groep medewerkers de training heeft gevolgd, zie je dat terug in de winkel. “Er staat nu standaard een proefschaal bij de kassa. Laatst hadden een aantal winkeldames een heerlijke boterkoek in stukjes gesneden. Ze probeerden elke klant even te laten proeven. En dat werkte, want 3 van de 10 klanten nam een pakje boterkoek mee. Dat was echt extra omzet die we anders niet hadden gehad.”

Reacties van klanten
Klanten van Bakkerij Nollen vinden het leuk dat ze steeds iets mogen proeven. “’Wat leuk en gezellig is het hier’, zeggen ze regelmatig, en ‘Wat smaakt dat goed’. En dat is fijn, want dat die actieve verkoophouding ook nog voor blije en terugkerende klanten zorgt, daar doen we het natuurlijk allemaal voor.”

Meer nieuws

Persoonlijke opleidingsvoucher

Een leven lang leren loont! Daarom is er voor medewerkers in de bakkerijsector de persoonlijke opleidingsvoucher. De voucher biedt een vergoeding voor een opleiding, training of cursus. Meer informatie hierover vind je op de website van Bakbekwaam.

Uitblinkers | Micha Gesing: “Ik kan nu écht mooie foto’s maken van onze bakkerijproducten!”

Aantrekkelijke – en uiteraard lekkere – bakkerijproducten maken is één ding, maar hoe breng je ze mooi in beeld? Om dit te leren, volgde Micha Gesing (37) – productieleider banket van Bakkerij Nollen in Hengevelde – de training Productfotografie bij FoodBase. Met succes!

Productfotografie een vak apart
Micha vertelt hoe hij voor de training foto’s maakte van banketproducten in de bakkerij: “Voorheen maakte ik foto’s voor Facebook en Instagram met mijn mobiele telefoon, maar het resultaat was niet altijd je-van-het. De foto’s waren vaak donker, onscherp of niet sfeervol. Toen de aankondiging van de training voorbij kwam, heb ik me dus meteen ingeschreven. Productfotografie is een vak apart en ik wilde graag leren hoe ik onze producten goed tot hun recht kan laten komen. Om betere foto’s te maken, had ik wel al een nieuwe camera gekocht, maar ik gebruikte alleen de automatische stand. Zonde natuurlijk, want er is veel meer uit te halen. De training kwam precies op het goede moment.”

Camera instellen en sfeer creëren
“De training duurde een dagdeel en er deden zo’n twaalf deelnemers mee. Er was genoeg tijd en ruimte voor individuele vragen en de juiste begeleiding, dat was prettig. Ik heb er veel van geleerd, bijvoorbeeld hoe ik mijn camera moet instellen en welke opties er allemaal op zitten. Maar ook hoe je het beste kunt fotograferen bij verschillende lichtinvallen en hoe je sfeer creëert door accessoires bij producten te plaatsen. Als de sfeer en het licht goed zijn, kun je eigenlijk met elke camera een goede foto maken. Mijn foto’s zijn nu mooier, scherper en lichter. De training heeft echt effect gehad. Ik krijg veel complimenten op mijn foto’s en de likes op Facebook stromen binnen.”

Les van een beroepsfotografe
“Je kunt via Facebook en e-mail in contact blijven met de trainers. Als je nog iets wilt weten, kun je dus heel makkelijk een vraag stellen. Ideaal!” Of Micha de training aan anderen zou aanraden? “Absoluut! Inhoudelijk zat alles goed in elkaar en de leerstof was goed afgestemd op de doelgroep. De training werd gegeven door een beroepsfotografe en een styliste. Beiden hadden duidelijk verstand van zaken en wisten de materie goed over te brengen, op een manier waar je echt wat aan hebt.”

Trainer | Pieter de Haas: “Wie herkent de meeste gevaren op de werkvloer?”

FoodBase is een nieuwe trainer rijker: Pieter de Haas verzorgt sinds een paar maanden de training ‘Veiligheidsbewustzijn’. “In deze training brengen we op een leuke en competitieve manier de risico’s in kaart die bakkers en bakkerijmedewerkers tijdens hun werk lopen.” Een praktijkgerichte training waar zij én het management direct mee aan de slag kunnen. Hoe een training bij Pieter eruitziet? Hij vertelt erover in dit interview.

Veiligheidsbewustzijn

Veiligheid is het grootste belang op de werkvloer. “Daarom verzorg ik de training ‘Veiligheidsbewustzijn’”, vertelt Pieter. “In de bakkerij gaat het om veiligheid, productie en kwaliteit. In de dagelijkse gang van zaken staat productie doorgaans op nummer 1, maar we moeten toe naar een situatie waarin veiligheid op nummer 1 staat. Met deze training hoop ik dat te realiseren.”

Welke risico’s?
Deze tijd - waarin alles groter en sneller moet en waarin bakkerijmedewerkers met veel nieuwe apparatuur werken - brengt nieuwe risico’s met zich mee. “Denk aan snijwonden, valpartijen, brandwonden en uitglijdgevaren, maar ook aan een stapel kratten die bovenop iemand valt of een aanrijding met een heftruck. Bakkerijmedewerkers hebben een hoog plichtsgevoel. ‘De productie moet door.’ Maar ondertussen rennen ze soms letterlijk over de werkvloer omdat machines bijvoorbeeld te snel draaien. Dan bestaat het risico dat ze een keer vallen en uit de running zijn. Erg vervelend en bovendien onnodig.”

Niet voor je werkgever, maar voor jezelf
“Daarom kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van gevaren op de werkvloer. Je doet de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ dan ook niet alleen voor je werkgever, maar voor jezelf en voor je partner en/of familie. Zodat jij elke dag weer zonder verwondingen thuiskomt. Zodra cursisten dit beseffen, zijn ze gelijk heel gemotiveerd.”

Rondje over de werkvloer
Pieter gaat voor de training altijd naar de betreffende bakkerij toe. “Daar vraag ik medewerkers om tweetallen te maken - bijvoorbeeld iemand van de ovenafdeling en iemand van de inpakafdeling - die vervolgens bij elkaars afdeling op bezoek gaan. We maken er dan een soort wedstrijd van: wie kan de meeste gevaren herkennen? Dat werkt goed. Behalve een betere gevaarherkenning hoor ik achteraf ook vaak dat medewerkers na de training makkelijker met elkaar samenwerken.”

Van de werkvloer naar het management
De klachten en risico’s die cursisten opsporen zet Pieter na de training in een handig overzicht voor het management - dat doorgaans niet elke dag op de werkvloer aanwezig is. “Bij de bakkerijen waar ik tot nu toe ben geweest, is het management direct aan de slag gegaan met de verbeterpunten die we rapporteerden.”

Over Pieter de Haas
Pieter is van oorsprong docent ‘Sport en Bewegen’ en heeft een achtergrond in veiligheid. Zo volgde hij de opleiding ‘Werken en redden op hoogte’, heeft hij veel ervaring met de gevaren van (berg)beklimmen, turnen en judo en heeft hij 20 jaar bij de vrijwillige brandweer gewerkt. Deze ervaringen gebruikt hij nu o.a. bij het geven van de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Volg FoodBase op Facebook