Uitblinkers | Inge Brenninkmeier: “Drie van de tien klanten namen een extra pakje boterkoek mee”

De tien winkels van Bakkerij Nollen zien er altijd tiptop verzorgd uit. Daar zorgt styliste Inge Brenninkmeier (45) al jaren met veel plezier voor, uiteraard samen met de leidinggevenden en de winkelmedewerkers. De extra verkoop kon alleen nog wel een boost gebruiken. Daarom hebben alle medewerkers de training Actief verkopen bij FoodBase gevolgd. En dat is nu goed merkbaar bij Bakkerij Nollen.

Inge is verantwoordelijk voor de uitstraling van de winkels, maar ook voor het faciliteren en enthousiasmeren van de leidinggevenden. Ze zegt: “Mijn werkplaats is op het hoofdkantoor in Hengevelde, maar ik bezoek elke dag twee van onze winkels. Om te kijken hoe het gaat, of de omzet wordt gehaald en of de winkel en producten er attractief bij liggen. En als het druk is? Dan spring ik graag even bij als verkoopster.”

Waarom een training?
De winkeldames van Bakkerij Nollen waren al heel goed in het verkopen van brood. “Maar we verkopen meer dan brood”, vertelt Inge. “Het is zo leuk om er een paar extra koeken, gebakjes of chocolade bij te verkopen. En neem onze kaneelcake. Die ziet er zo mooi en heerlijk uit. Als je klanten die één keer laat proeven, nemen ze gelijk een hele cake mee. Omdat die extra verkoop in alle winkels eigenlijk een beetje ontbrak, ben ik met Vincent, de eigenaar van Bakkerij Nollen, op het idee gekomen om de winkeldames een training Actief verkopen te laten volgen.”

Actief verkopen
Bakkerij Nollen heeft al meermaals de FoodBase ingeschakeld. “Elke keer als we weer een club nieuwe collega’s hebben, mogen zij de training Actief verkopen volgen. Zo ligt iedereen in de winkel op één lijn, ook de nieuwe collega’s. Bij de laatste groep hebben 12 winkelmedewerkers de training gevolgd en afgerond. Die bestond uit twee bijeenkomsten en vond plaats bij ons in de conferentieruimte van de centrale bakkerij.”

Producten laten zien en proeven
“Tijdens de training worden winkeldames echt bewust van hun werk bij de bakkerij. Wat ben je aan het doen? Hoe zet je de klant centraal? Wat verkoop je? Alleen brood of ook andere producten? Ze krijgen goede tips en leren aan de hand van rollenspellen dat het belangrijk is om producten echt goed te laten zien en proeven. Pas dan worden klanten bewust van al het lekkers dat we maken en verkopen. En minstens zo belangrijk: blijven lachen. Met een chagrijnig gezicht verkoop je niks extra’s, dus die lach is goud waard. Iedereen vond de training heel praktisch en leerzaam.”

Veranderingen in de winkel
Iedere keer als er een groep medewerkers de training heeft gevolgd, zie je dat terug in de winkel. “Er staat nu standaard een proefschaal bij de kassa. Laatst hadden een aantal winkeldames een heerlijke boterkoek in stukjes gesneden. Ze probeerden elke klant even te laten proeven. En dat werkte, want 3 van de 10 klanten nam een pakje boterkoek mee. Dat was echt extra omzet die we anders niet hadden gehad.”

Reacties van klanten
Klanten van Bakkerij Nollen vinden het leuk dat ze steeds iets mogen proeven. “’Wat leuk en gezellig is het hier’, zeggen ze regelmatig, en ‘Wat smaakt dat goed’. En dat is fijn, want dat die actieve verkoophouding ook nog voor blije en terugkerende klanten zorgt, daar doen we het natuurlijk allemaal voor.”

Meer nieuws

Wat vinden deelnemers van de training Toppraktijk?

Elf deelnemers volgden de training Toppraktijk bij FoodBase. Een training van vier dagen waarin kennis, bewustwording en keuzes maken in het bakproces centraal staan. De deelnemers vertellen over hun ervaringen met deze training.

Albert de Jong (Bakker Albert): “Deze training verdien ik terug”

De training ging van start met presentaties van Meneba en Koopmans. Zij bespraken de verschillen in kwaliteit van meel en bloem en de effecten hiervan op de kwaliteit van brood. Ze maakten dit zichtbaar door met de groep bakproeven te bekijken en te bespreken. Het middagprogramma was voor Sonneveld en Zeelandia. Kwaliteit van verschillende soorten BVM’s, maar ook enzymen en emulgatoren kwamen hier aan de orde. Ook zij lieten de deelnemers aan de hand van bakproeven de verschillende effecten zien.

Berry Doeleman (Bakkerij Sjaak Doeleman): “Super training. Veel geleerd. Mooie combinatie van theorie en praktijk”
Onder leiding van Ivo Vliegendehond en Peter Bienefelt zijn de deelnemers op dag 2 op basis van een standaard receptuur aan de slag gegaan. Variabelen zaten in deze dag in het gebruik van de hoeveelheid gist, de duur van de kneedtijd of rijstijd en de temperatuur van water of deeg. De dag eindigde met het vergelijken van de broden en het beoordelen van verschillen en effecten. Hans Som en Kees Goos hebben op dag drie het gebruik van desem, voordeeg en (dubbele) bolrijs behandeld, zowel theoretisch als praktisch. Ook hiermee zijn deelnemers zelf aan de slag gegaan. Dag twee en drie waren gericht op zelf doen, uitproberen en heel veel vragen stellen en advies krijgen van de ervaren trainers. Peter Bienefelt (Meester Boulanger) was alle dagen aanwezig om de combinatie tussen theorie en praktijk te maken.

Rik van Amersfoort (Bakkersland Hedel BV): “Ik heb het geleerde meteen uitgeprobeerd in ons bedrijf”
De laatste dag hebben deelnemers zelf bepaald welke topbroden zij wilden bakken. Daarbij is veel gevarieerd met percentages desem, vet, zout, water en combinaties van verschillende bloem en meelsoorten en het gebruik van verschillende BVM’s. Natuurlijk ook hier de gezamenlijke beoordeling van de effecten op malsheid, bakaard, kruimstructuur en andere zaken. Vier drukke en leerzame dagen die smaken naar meer. Deze training komt in maart 2018 zeker terug!

Uitblinkers | Gerben van den Hudding: “Ik kan mijn collega’s nu écht goed motiveren”

Gerben van den Hudding (27) werkt sinds een klein jaar als bedrijfsleider bij bakkerij Koot in Barneveld. Naast leidinggeven werkt hij ook veel mee in de productie. Gerben noemt zichzelf dan ook wel de ‘meebakkende bedrijfsleider’. Om nóg beter te worden in leidinggeven, volgde Gerben twee trainingen bij FoodBase: ‘Leidinggeven op de werkvloer’ en ‘Praktijkbegeleider’. “Daar merk ik nu veel van in de bakkerij.” Wat Gerben precies heeft geleerd? Lees het interview!

Leidinggeven op de werkvloer

De training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ is een combinatie van online leren en vier inspirerende trainingsbijeenkomsten. “We gingen na een voorstelronde direct aan de slag met de punten waar we op de werkvloer tegenaan liepen, zoals conflicten en het motiveren van medewerkers”, vertelt Gerben. “Die situaties gingen we vervolgens uitvergroten en oefenen. Met elkaar, maar ook met een acteur die tijdens de derde trainingsbijeenkomst langs kwam. Grappig om erachter te komen dat je dingen soms heel onbewust doet of zegt. Toen ik erover na ging denken, zei ik dingen ineens anders. Door veel te oefenen en dankzij de tips van onze trainster veranderde langzaam mijn manier van communiceren. Ik kan mijn collega’s nu écht goed motiveren.”

Praktijkbegeleider
Tegelijkertijd met de training ‘Leidinggeven’ volgde Gerben de training ‘Praktijkbegeleider’. “Om BBL- en BOL-leerlingen te mogen begeleiden, moet je het diploma ‘Praktijkbegeleider’ halen. Omdat wij met stagiaires werken, was het dus noodzakelijk dat ik deze training zou volgen. De training bestond voornamelijk uit theorie, maar ik heb er wel veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat het heel goed is om samen met een stagiair of BBL’er doelen op te stellen en bepaalde zaken regelmatig terug te koppelen.”

Van theorie naar praktijk
Die kennis past Gerben nu gelijk toe in de praktijk. “We hebben bij bakkerij Koot sinds kort een nieuwe collega die nog geen ervaring heeft met werken in de bakkerij. Ik ben eerst met haar gaan zitten om een aantal doelen op te stellen. Als ze die straks heeft behaald en die taken zelfstandig kan uitvoeren, ga ik weer met haar zitten om te evalueren en nieuwe doelen op te stellen.”

Meer FoodBase trainingen
Deze twee trainingen smaken Gerben naar meer. “Volgend jaar wil ik graag de training ‘Bewust calculeren en margerijk verkopen’ bij FoodBase volgen. Het is echt goed om af en toe wat nieuws te leren en mezelf te verbeteren in mijn werk.”

Download Bakkersbrein!

Bakkersbrein is dé kennis- en spel-app voor verkoop- en productiemedewerkers uit de bakkerijbranche. Ieder level in de app bestaat uit 10 categorieën met elk 10 vragen. Naast de bestaande categorieën is het mogelijk om een elfde categorie toe te voegen. Hierin kun je vragen over jouw eigen bedrijf toevoegen. Huisreglementen zijn vaak net zo belangrijk als andere theorievragen. Zo kun je dus op een leuke manier ook die kennis vergroten.

Bakkersbrein is gratis te downloaden in de AppStore (iOS) en de Google Playstore (Android).

Vragen?
Heb je vragen, opmerkingen of wil je je ideeën met ons delen? Neem dan contact met ons op via info@ambachtelijkebakkerij.nu

Volg FoodBase op Facebook