Trainster | Margret Grippeling: “Ik geef leidinggevenden in de bakkerij en winkels tips om hun medewerkers aan te sturen en te motiveren”

Wie de training Leidinggeven op de werkvloer of de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek volgt, maakt kennis met Margret Grippeling, één van de trainsters van FoodBase. Wat doet Margret precies als trainster? Wat zijn de belangrijkste vragen van leidinggevenden in de bakkerijbranche? En wat zijn de resultaten na het volgen van haar trainingen? Margret vertelt er alles over in dit interview.

Aan ervaring geen gebrek: Margret werkt al meer dan 25 jaar als trainster, waarvan inmiddels al 4 jaar voor de FoodBase. Met succes!

Leidinggeven op de werkvloer
Leidinggeven is een vak apart. “Daarom geef ik leidinggevenden meer inzicht in hoe zij hun medewerkers nog beter kunnen aansturen”, vertelt Margret. “Daarbij maak ik gebruik van de situaties en vragen van cursisten zelf om de training zo praktisch mogelijk te maken en persoonlijke vragen aan te laten sluiten. De meest voorkomende leervragen gaan over verantwoordelijkheid uit handen durven geven, het leren omgaan met telaatkomers, niet met maar over elkaar praten, medewerkers die niet lijken te horen wat de leidinggevende vraagt, onzekerheid over of ze hem/haar nog wel aardig vinden en hoe om te gaan met stress. Op die leervragen speel ik in.” De training duurt vier dagdelen en kan op open inschrijving of in-company gevolgd worden. En zowel medewerkers van de ambachtelijke als de industriële bakkerij kunnen hieraan deelnemen.

Oefenen met een acteur
Tijdens de training maakt Margret cursisten altijd bewust van hun eigen kwaliteiten en valkuilen. “Waar ben je goed in? Wat helpt je om een bepaalde eigenschap – zoals snel ongeduldig of gestrest zijn – te doorbreken? En hoe kun je je medewerkers op een andere manier aanspreken dan je nu doet? Om antwoord op deze vragen te krijgen, werk ik samen met een acteur. Die neemt de rol aan van een medewerker. Laatst was er een leidinggevende die niet begreep waarom haar medewerkers niet naar haar luisterden. De acteur verplaatste zich op dat moment in een van haar medewerkers. Door verschillende soorten vragen te stellen, samen te vatten wat de ander zegt en goed naar de ander te kijken, leerde de cursist hoe je zo’n gesprek ook kunt voeren en waar je invloed op kunt uitoefenen.”

Een goed gesprek
In de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek gaat Margret aan de slag met het voorbereiden en uitvoeren van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. “Hoe voer je gesprekken met je medewerkers? Op zo’n manier dat je oprechte interesse toont en gericht op hun ontwikkeling binnen de bakkerij? Hiermee gaan we aan de slag tijdens de één dagdeel durende workshop.”

Leuke reacties en goede resultaten
“De liefde voor het bakkersvak, dat vind ik het mooiste om te zien tijdens het geven van deze trainingen en workshops. En natuurlijk de reacties achteraf. Ik hoor vaak als ik leidinggevenden weer ontmoet of via de accountmanagers van FoodBase dat het leidinggeven of voeren van functioneringsgesprekken nu veel beter gaat. Dat ze met een andere bril naar zichzelf kijken en begrijpen waarom ze eerder tegen bepaalde dingen aanliepen en het met de tips en inzichten uit de training nu wel goed gaat. Dat is geweldig om te horen en geeft mij weer motivatie om voorlopig nog mooie trainingen en workshops voor FoodBase te blijven verzorgen.”

Meer nieuws

Nieuw: introductietraining voor nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij

Als er nieuwe medewerkers aan de slag gaan in de bakkerij is het belangrijk dat ze dit goed voorbereid en veilig doen. Daar bieden wij sinds kort de (online) introductietraining voor nieuwe medewerkers in de industriële bakkerij aan. Het uitgangspunt bij deze training? We doen het veilig of we doen het niet!

Hygiëne en veiligheid

In de online training voor nieuwe medewerkers leren zij wat ze wel en niet moeten doen en waar ze op moeten letten tijdens hun werk in de industriële bakkerij. De focus ligt hierbij op hygiëne, voedselveiligheid, machineveiligheid en persoonlijke veiligheid. De training wordt aangeboden als online training of als combinatie van online leren en 1 dagdeel training (incompany) op de werkvloer.

Eerste dag in de bakkerij
In het online programma worden deelnemers meegenomen in een eerste dag in de industriële bakkerij. Vanaf het moment van binnenkomst tot het moment van vertrek zien en horen deelnemers wat ze wel en niet moeten doen. Zo worden ze zich bewust van hun rol en de verantwoordelijkheid naar de consument, de collega’s en het bedrijf. Maar zeker ook van de verantwoordelijkheid voor hun eigen veiligheid en gezondheid. Het online programma is een laagdrempelige manier om goed voorbereid de werkvloer op te gaan en wordt afgesloten met een test.

Training op de werkvloer
Het dagdeel training op de werkvloer zorgt ervoor dat de onderdelen uit de online leeromgeving op de eigen werkplek nogmaals benadrukt worden. Daarnaast lopen de deelnemers met de trainer de processtappen langs van binnenkomst en grondstoffen tot het eindproduct.

Uitblinkers | Inge Brenninkmeier: “Drie van de tien klanten namen een extra pakje boterkoek mee”

De tien winkels van Bakkerij Nollen zien er altijd tiptop verzorgd uit. Daar zorgt styliste Inge Brenninkmeier (45) al jaren met veel plezier voor, uiteraard samen met de leidinggevenden en de winkelmedewerkers. De extra verkoop kon alleen nog wel een boost gebruiken. Daarom hebben alle medewerkers de training Actief verkopen bij FoodBase gevolgd. En dat is nu goed merkbaar bij Bakkerij Nollen.

Inge is verantwoordelijk voor de uitstraling van de winkels, maar ook voor het faciliteren en enthousiasmeren van de leidinggevenden. Ze zegt: “Mijn werkplaats is op het hoofdkantoor in Hengevelde, maar ik bezoek elke dag twee van onze winkels. Om te kijken hoe het gaat, of de omzet wordt gehaald en of de winkel en producten er attractief bij liggen. En als het druk is? Dan spring ik graag even bij als verkoopster.”

Waarom een training?
De winkeldames van Bakkerij Nollen waren al heel goed in het verkopen van brood. “Maar we verkopen meer dan brood”, vertelt Inge. “Het is zo leuk om er een paar extra koeken, gebakjes of chocolade bij te verkopen. En neem onze kaneelcake. Die ziet er zo mooi en heerlijk uit. Als je klanten die één keer laat proeven, nemen ze gelijk een hele cake mee. Omdat die extra verkoop in alle winkels eigenlijk een beetje ontbrak, ben ik met Vincent, de eigenaar van Bakkerij Nollen, op het idee gekomen om de winkeldames een training Actief verkopen te laten volgen.”

Actief verkopen
Bakkerij Nollen heeft al meermaals de FoodBase ingeschakeld. “Elke keer als we weer een club nieuwe collega’s hebben, mogen zij de training Actief verkopen volgen. Zo ligt iedereen in de winkel op één lijn, ook de nieuwe collega’s. Bij de laatste groep hebben 12 winkelmedewerkers de training gevolgd en afgerond. Die bestond uit twee bijeenkomsten en vond plaats bij ons in de conferentieruimte van de centrale bakkerij.”

Producten laten zien en proeven
“Tijdens de training worden winkeldames echt bewust van hun werk bij de bakkerij. Wat ben je aan het doen? Hoe zet je de klant centraal? Wat verkoop je? Alleen brood of ook andere producten? Ze krijgen goede tips en leren aan de hand van rollenspellen dat het belangrijk is om producten echt goed te laten zien en proeven. Pas dan worden klanten bewust van al het lekkers dat we maken en verkopen. En minstens zo belangrijk: blijven lachen. Met een chagrijnig gezicht verkoop je niks extra’s, dus die lach is goud waard. Iedereen vond de training heel praktisch en leerzaam.”

Veranderingen in de winkel
Iedere keer als er een groep medewerkers de training heeft gevolgd, zie je dat terug in de winkel. “Er staat nu standaard een proefschaal bij de kassa. Laatst hadden een aantal winkeldames een heerlijke boterkoek in stukjes gesneden. Ze probeerden elke klant even te laten proeven. En dat werkte, want 3 van de 10 klanten nam een pakje boterkoek mee. Dat was echt extra omzet die we anders niet hadden gehad.”

Reacties van klanten
Klanten van Bakkerij Nollen vinden het leuk dat ze steeds iets mogen proeven. “’Wat leuk en gezellig is het hier’, zeggen ze regelmatig, en ‘Wat smaakt dat goed’. En dat is fijn, want dat die actieve verkoophouding ook nog voor blije en terugkerende klanten zorgt, daar doen we het natuurlijk allemaal voor.”

Trainster | Margret Grippeling: “Ik geef leidinggevenden in de bakkerij en winkels tips om hun medewerkers aan te sturen en te motiveren”

Wie de training Leidinggeven op de werkvloer of de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek volgt, maakt kennis met Margret Grippeling, één van de trainsters van FoodBase. Wat doet Margret precies als trainster? Wat zijn de belangrijkste vragen van leidinggevenden in de bakkerijbranche? En wat zijn de resultaten na het volgen van haar trainingen? Margret vertelt er alles over in dit interview.

Aan ervaring geen gebrek: Margret werkt al meer dan 25 jaar als trainster, waarvan inmiddels al 4 jaar voor de FoodBase. Met succes!

Leidinggeven op de werkvloer
Leidinggeven is een vak apart. “Daarom geef ik leidinggevenden meer inzicht in hoe zij hun medewerkers nog beter kunnen aansturen”, vertelt Margret. “Daarbij maak ik gebruik van de situaties en vragen van cursisten zelf om de training zo praktisch mogelijk te maken en persoonlijke vragen aan te laten sluiten. De meest voorkomende leervragen gaan over verantwoordelijkheid uit handen durven geven, het leren omgaan met telaatkomers, niet met maar over elkaar praten, medewerkers die niet lijken te horen wat de leidinggevende vraagt, onzekerheid over of ze hem/haar nog wel aardig vinden en hoe om te gaan met stress. Op die leervragen speel ik in.” De training duurt vier dagdelen en kan op open inschrijving of in-company gevolgd worden. En zowel medewerkers van de ambachtelijke als de industriële bakkerij kunnen hieraan deelnemen.

Oefenen met een acteur
Tijdens de training maakt Margret cursisten altijd bewust van hun eigen kwaliteiten en valkuilen. “Waar ben je goed in? Wat helpt je om een bepaalde eigenschap – zoals snel ongeduldig of gestrest zijn – te doorbreken? En hoe kun je je medewerkers op een andere manier aanspreken dan je nu doet? Om antwoord op deze vragen te krijgen, werk ik samen met een acteur. Die neemt de rol aan van een medewerker. Laatst was er een leidinggevende die niet begreep waarom haar medewerkers niet naar haar luisterden. De acteur verplaatste zich op dat moment in een van haar medewerkers. Door verschillende soorten vragen te stellen, samen te vatten wat de ander zegt en goed naar de ander te kijken, leerde de cursist hoe je zo’n gesprek ook kunt voeren en waar je invloed op kunt uitoefenen.”

Een goed gesprek
In de workshop Functionering- en beoordelingsgesprek gaat Margret aan de slag met het voorbereiden en uitvoeren van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. “Hoe voer je gesprekken met je medewerkers? Op zo’n manier dat je oprechte interesse toont en gericht op hun ontwikkeling binnen de bakkerij? Hiermee gaan we aan de slag tijdens de één dagdeel durende workshop.”

Leuke reacties en goede resultaten
“De liefde voor het bakkersvak, dat vind ik het mooiste om te zien tijdens het geven van deze trainingen en workshops. En natuurlijk de reacties achteraf. Ik hoor vaak als ik leidinggevenden weer ontmoet of via de accountmanagers van FoodBase dat het leidinggeven of voeren van functioneringsgesprekken nu veel beter gaat. Dat ze met een andere bril naar zichzelf kijken en begrijpen waarom ze eerder tegen bepaalde dingen aanliepen en het met de tips en inzichten uit de training nu wel goed gaat. Dat is geweldig om te horen en geeft mij weer motivatie om voorlopig nog mooie trainingen en workshops voor FoodBase te blijven verzorgen.”

Volg FoodBase op Facebook