Persoonlijke opleidingsvoucher

Een leven lang leren loont! Daarom is er voor medewerkers in de bakkerijsector de persoonlijke opleidingsvoucher. De voucher biedt een vergoeding voor een opleiding, training of cursus. Meer informatie hierover vind je op de website van Bakbekwaam.

Meer nieuws

Training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’

Leidinggevenden spelen een belangrijke rol bij het creëren van een respectvolle cultuur in het bedrijf door alert te zijn op signalen die kunnen wijzen naar conflicten over ongewenst gedrag en het bespreken van de situatie met betrokkenen en het management. Dit klinkt mooi, maar is zeker niet altijd eenvoudig. Hoe herken je ongewenst gedrag? Hoe spreek je medewerkers hierop aan? En vooral, hoe zorg je er met elkaar voor dat werk een prettige en veilige plek is voor iedereen?

Tijdens de training ‘Preventie psychosociale arbeidsbelasting’ krijgen leidinggevenden handvaten voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen, wat zij kunnen doen om medewerkers hier zo goed mogelijk tegen te beschermen en welk beleid van de eigen organisatie ze hierbij kunnen gebruiken. Ook komt aan de orde welk beleid de overheid minimaal verwacht.

Bewustwording en herkenning
De teamleiders en productiemanagers van Bakkerij Goedhart in Kerkrade hebben de training al gevolgd. In het ochtendprogramma zijn de vormen en gevolgen van ongewenste omgangsvormen besproken. Vooral de effecten die deze op een individuele medewerker kunnen hebben, worden nog wel eens onderschat. In dit deel van het programma was er ook aandacht voor het herkennen van ongewenste omgangsvormen – zoals pesten, discriminatie en seksuele intimidatie – en het aanspreken van medewerkers op hun gedrag. Bij dat laatste gaat het vooral over luisteren, het in kaart brengen van het probleem en het zoeken naar een oplossing. Feedback geven en grenzen stellen waren ook onderdeel hiervan.

Gespreksvormen oefenen
‘s Middags was er een acteur aanwezig voor het oefenen en analyseren van verschillende vormen van gesprekken. Een mooie manier om te kijken naar het effect van de aanpak van het gesprek en elkaar daarbij te adviseren. De acteur zat geweldig in zijn rol en was dus een prima “medewerker” om mee te oefenen.

Jef Clement, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Winst van vandaag is de bewustwording; wat is pestgedrag en hoe ga je ermee om?”

Peter Rosenboom, teamleider Bakkerij Goedhart Kerkrade:
“Dit was een leerzame trainingsdag. Je kijkt weer vanuit een breder perspectief. Het oefenen van de verschillende gesprekken komt zeker in meerdere situaties van pas.”

Vergroot je kennis met de app Bakkersbrein

Maken jouw bakkerijmedewerkers al gebruik van de Bakkersbrein? Deze gratis quizapp is leuk en leerzaam om te spelen voor zowel verkoopmedewerkers als productiemedewerkers. Nederlands Bakkerij Centrum en Stichting Ambachtelijke Bakkerij hebben deze app samen ontwikkeld zodat bakkerijmedewerkers hun kennis over het werk in de bakkerij kunnen testen en vergroten. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Elke maand nieuwe vragen

Bakkersbrein voegt elke maand een maandcategorie met 10 vragen toe. Vragen die betrekking hebben op producten, feestdagen, grondstoffen of specifieke thema’s die (alleen) die maand relevant zijn. Iedere speler van Bakkersbrein krijgt op de 1e dag van de maand een pushbericht om hem of haar eraan te herinneren dat de nieuwe maandcategorie klaar staat om te spelen.

Bedrijfsspecifieke vragen
Ook vragen die alleen betrekking hebben op jouw bedrijf, een streekproduct of jouw huisregels hebben een plek in Bakkersbrein. Als bakkerij kun je dit soort bedrijfsspecifieke vragen aanleveren bij Bakkersbrein. Wij maken hier vervolgens een extra categorie van die alleen zichtbaar is voor de spelers uit jouw bedrijf.

Onderlinge competitie
Steeds meer bedrijven gebruiken Bakkersbrein om een kleine competitie tussen filialen en/of medewerkers te organiseren. Leren wordt op deze manier nog leuker. Wil jij dit ook? Laat het ons dan weten, wij ondersteunen bakkers graag bij de organisatie van een onderlinge competitie.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via:
- Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): 06-49390198 of info@ambachtelijkebakkerij.nu
 

Valt er nog wat te leren? Jazeker!

Resultaten online onderzoek ‘Investeren in leren’

De ontwikkelingen in de bakkerijbranche gaan razendsnel. Wat doen ondernemers en medewerkers eigenlijk om op de hoogte te blijven? Investeren zij juist wel of niet in ontwikkeling? Om dit te onderzoeken voerden de ‘sociale partners van de bakkerijsector’ eind 2018 een online onderzoek uit, in samenwerking met Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Bakery Institute.

In totaal vulden 195 werknemers en 77 werkgevers uit de ambachtelijke en de industriële bakkerij het online onderzoek in.

De bakkerijbranche wil zich ontwikkelen!
- 2 op de 3 werkgevers wil méér doen aan personeelsontwikkeling
- 90% van de werknemers vindt het belangrijk om zich in hun vak te ontwikkelen
- 47% maakt zelf ontwikkelingsplannen

Leren van collega’s is belangrijk
- 70% leert van collega’s, 31% bezoekt een ander bakkersbedrijf en 22% bekijkt inspiratie/instructievideo's

Training? Graag direct toepasbaar en inspirerend!
In de keuze voor een training vinden werknemers verschillende kenmerken belangrijk:
- ⅔ werknemers wil trainingen die direct toepasbaar zijn en die inspireren door nieuwe kennis en methoden
- 39% wil graag dat training is toegespitst op het eigen bedrijf
- 41% wil graag een aanbieder met een frisse blik

Werknemers motiveren? Graag trainen onder werktijd en meer waardering en persoonlijke aandacht.
- 47% wil trainingen graag onder werktijd
- 34% wil graag meer persoonlijke aandacht
- 31% wil meer studiemateriaal aangeboden krijgen

De 3 grootste problemen voor personeelsontwikkeling volgens werkgevers:
1. Krappe arbeidsmarkt, het is moeilijk om goed personeel te vinden
2. Te laag niveau bakkerijopleidingen
3. Lange termijn planning komt er niet van

Uit het onderzoek zijn nog veel meer interessante resultaten gekomen. Deze gaan de sociale partners van de bakkerijsector inzetten om ontwikkeling van de sector te stimuleren. De bakkerij hoeft daar natuurlijk niet op te wachten, de resultaten zijn hopelijk concreet en prikkelend genoeg om er zelf in het eigen bedrijf mee aan de slag te gaan.

Volg FoodBase op Facebook