Hoe zorg je voor betrokken medewerkers bij een verandertraject?

Voeding is meer dan ooit gelinkt aan een moderne en bewuste ‘lifestyle’, dat verder gaat dan alleen consumeren. Consumenten willen weten hoe voeding gemaakt wordt, wat het met ons lichaam doet en waar de grondstoffen vandaan komen die in onze producten zitten. “Dit vraagt om een andere aanpak dan, pak hem beet, 20 jaar terug”, volgens Carolien Hurkx, projectmanager trainingen. “Een verkoopmedewerker is nu ook naast verkoper, allergenenvoorlichter, praktijkopleider, enz. Dat roept de vraag op: hoe zorg ik dat medewerkers betrokken zijn bij de continue veranderingen binnen ons bedrijf? Een vraag waar je niet zomaar een antwoord op hebt. Want alleen je medewerker naar een training sturen is niet voldoende.” In dit artikel vertelt Carolien Hurkx wat wel werkt tijdens een verandertraject.

Het betrekken van medewerkers creëert draagvlak

Je vergroot betrokkenheid van medewerkers door iedereen mee te laten praten. Dit begint met het informeren van medewerkers. Informeren is voornamelijk eenrichtingsverkeer en daarom een voorwaarde om medewerkers mee te laten praten. Het doet niet direct een beroep op medewerkers en zorgt ook niet automatisch voor betrokkenheid. Daarvoor moet je medewerkers uitnodigen om vragen te stellen of te reageren. Doe dit op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een-op-eengesprek, teambijeenkomst of een enquête. Medewerkers kunnen op deze manier hun vragen en reactie kwijt, maar hebben ze nog geen daadwerkelijke invloed op de verandering. Wel is de betrokkenheid het hoogst als je zichtbaar wat doet met de inbreng van medewerkers. Bijvoorbeeld door deel te nemen in een projectgroep of een idee van iemand uit te werken in het verbeterplan.

Laat medewerkers zelf een voorstel maken

Het beste draagvlak voor een verandering heb je bij een voorstel wat je zelf bedenkt. Dat geldt dus ook voor medewerkers. Wanneer zij zelf een idee hebben, dit uitwerken en ook uitvoeren is er grote mate van betrokkenheid en eigenaarschap. Het grootste nadeel van dit initiëren is dat er maar een kleine groep medewerkers meedoet. De rest kan het gevoel krijgen dat het opgelegd is, dat werkt averechts op draagvlak en betrokkenheid. Bedenk dus goed of deze aanpak binnen jouw bedrijf past.

Training helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen

Training is een belangrijk onderdeel in een verandertraject en zorgt voor meer betrokkenheid. Met training zet je kaders en trek je het kennisniveau binnen je bedrijf recht te trekken, waardoor uiteindelijk de communicatie makkelijker verloopt en je team sterker is. In principe kan iedere training hieraan bijdragen. Bedenk daarom van tevoren wat de doelen van jouw bedrijf zijn en kijk op basis daarvan welke training hierbij past. Voor het ene bedrijf kan dit een training leidinggeven zijn en bij een ander bedrijf past een training gastvrijheid weer beter.

Hulp nodig?

Heb je advies nodig? Of wil je meer informatie over onze trainingen? Onze accountmanagers helpen je hier graag mee. Mail: info@foodbase.nl of bel: 0317-471234 voor een vrijblijvend gesprek.

Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste artikelen? Volg ons op LinkedIn of Facebook.

Meer nieuws

Trainer | Pieter de Haas: “Wie herkent de meeste gevaren op de werkvloer?”

FoodBase is een nieuwe trainer rijker: Pieter de Haas verzorgt sinds een paar maanden de training ‘Veiligheidsbewustzijn’. “In deze training brengen we op een leuke en competitieve manier de risico’s in kaart die bakkers en bakkerijmedewerkers tijdens hun werk lopen.” Een praktijkgerichte training waar zij én het management direct mee aan de slag kunnen. Hoe een training bij Pieter eruitziet? Hij vertelt erover in dit interview.

Veiligheidsbewustzijn

Veiligheid is het grootste belang op de werkvloer. “Daarom verzorg ik de training ‘Veiligheidsbewustzijn’”, vertelt Pieter. “In de bakkerij gaat het om veiligheid, productie en kwaliteit. In de dagelijkse gang van zaken staat productie doorgaans op nummer 1, maar we moeten toe naar een situatie waarin veiligheid op nummer 1 staat. Met deze training hoop ik dat te realiseren.”

Welke risico’s?
Deze tijd - waarin alles groter en sneller moet en waarin bakkerijmedewerkers met veel nieuwe apparatuur werken - brengt nieuwe risico’s met zich mee. “Denk aan snijwonden, valpartijen, brandwonden en uitglijdgevaren, maar ook aan een stapel kratten die bovenop iemand valt of een aanrijding met een heftruck. Bakkerijmedewerkers hebben een hoog plichtsgevoel. ‘De productie moet door.’ Maar ondertussen rennen ze soms letterlijk over de werkvloer omdat machines bijvoorbeeld te snel draaien. Dan bestaat het risico dat ze een keer vallen en uit de running zijn. Erg vervelend en bovendien onnodig.”

Niet voor je werkgever, maar voor jezelf
“Daarom kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om je bewust te zijn van gevaren op de werkvloer. Je doet de training ‘Veiligheidsbewustzijn’ dan ook niet alleen voor je werkgever, maar voor jezelf en voor je partner en/of familie. Zodat jij elke dag weer zonder verwondingen thuiskomt. Zodra cursisten dit beseffen, zijn ze gelijk heel gemotiveerd.”

Rondje over de werkvloer
Pieter gaat voor de training altijd naar de betreffende bakkerij toe. “Daar vraag ik medewerkers om tweetallen te maken - bijvoorbeeld iemand van de ovenafdeling en iemand van de inpakafdeling - die vervolgens bij elkaars afdeling op bezoek gaan. We maken er dan een soort wedstrijd van: wie kan de meeste gevaren herkennen? Dat werkt goed. Behalve een betere gevaarherkenning hoor ik achteraf ook vaak dat medewerkers na de training makkelijker met elkaar samenwerken.”

Van de werkvloer naar het management
De klachten en risico’s die cursisten opsporen zet Pieter na de training in een handig overzicht voor het management - dat doorgaans niet elke dag op de werkvloer aanwezig is. “Bij de bakkerijen waar ik tot nu toe ben geweest, is het management direct aan de slag gegaan met de verbeterpunten die we rapporteerden.”

Over Pieter de Haas
Pieter is van oorsprong docent ‘Sport en Bewegen’ en heeft een achtergrond in veiligheid. Zo volgde hij de opleiding ‘Werken en redden op hoogte’, heeft hij veel ervaring met de gevaren van (berg)beklimmen, turnen en judo en heeft hij 20 jaar bij de vrijwillige brandweer gewerkt. Deze ervaringen gebruikt hij nu o.a. bij het geven van de training ‘Veiligheidsbewustzijn’.

Uitblinkers | Gerben van den Hudding: “Ik kan mijn collega’s nu echt goed motiveren”

Gerben van den Hudding (27) werkt sinds een klein jaar als bedrijfsleider bij bakkerij Koot in Barneveld. Naast leidinggeven werkt hij ook veel mee in de productie. Gerben noemt zichzelf dan ook wel de ‘meebakkende bedrijfsleider’. Om nóg beter te worden in leidinggeven, volgde Gerben twee trainingen bij FoodBase: ‘Leidinggeven op de werkvloer’ en ‘Praktijkbegeleider’. “Daar merk ik nu veel van in de bakkerij.” Wat Gerben precies heeft geleerd? Lees het interview!

Leidinggeven op de werkvloer

De training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ is een combinatie van online leren en vier inspirerende trainingsbijeenkomsten. “We gingen na een voorstelronde direct aan de slag met de punten waar we op de werkvloer tegenaan liepen, zoals conflicten en het motiveren van medewerkers”, vertelt Gerben. “Die situaties gingen we vervolgens uitvergroten en oefenen. Met elkaar, maar ook met een acteur die tijdens de derde trainingsbijeenkomst langs kwam. Grappig om erachter te komen dat je dingen soms heel onbewust doet of zegt. Toen ik erover na ging denken, zei ik dingen ineens anders. Door veel te oefenen en dankzij de tips van onze trainster veranderde langzaam mijn manier van communiceren. Ik kan mijn collega’s nu écht goed motiveren.”

Praktijkbegeleider
Tegelijkertijd met de training ‘Leidinggeven’ volgde Gerben de training ‘Praktijkbegeleider’. “Om BBL- en BOL-leerlingen te mogen begeleiden, moet je het diploma ‘Praktijkbegeleider’ halen. Omdat wij met stagiaires werken, was het dus noodzakelijk dat ik deze training zou volgen. De training bestond voornamelijk uit theorie, maar ik heb er wel veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat het heel goed is om samen met een stagiair of BBL’er doelen op te stellen en bepaalde zaken regelmatig terug te koppelen.”

Van theorie naar praktijk
Die kennis past Gerben nu gelijk toe in de praktijk. “We hebben bij bakkerij Koot sinds kort een nieuwe collega die nog geen ervaring heeft met werken in de bakkerij. Ik ben eerst met haar gaan zitten om een aantal doelen op te stellen. Als ze die straks heeft behaald en die taken zelfstandig kan uitvoeren, ga ik weer met haar zitten om te evalueren en nieuwe doelen op te stellen.”

Meer FoodBase trainingen
Deze twee trainingen smaken Gerben naar meer. “Volgend jaar wil ik graag de training ‘Bewust calculeren en margerijk verkopen’ bij FoodBase volgen. Het is echt goed om af en toe wat nieuws te leren en mezelf te verbeteren in mijn werk.”

Download Bakkersbrein!

Bakkersbrein is dé kennis- en spel-app voor verkoop- en productiemedewerkers uit de bakkerijbranche. Ieder level in de app bestaat uit 10 categorieën met elk 10 vragen. Naast de bestaande categorieën is het mogelijk om een elfde categorie toe te voegen. Hierin kun je vragen over jouw eigen bedrijf toevoegen. Huisreglementen zijn vaak net zo belangrijk als andere theorievragen. Zo kun je dus op een leuke manier ook die kennis vergroten.

Bakkersbrein is gratis te downloaden in de AppStore (iOS) en de Google Playstore (Android).

Vragen?
Heb je vragen, opmerkingen of wil je je ideeën met ons delen? Neem dan contact met ons op via info@ambachtelijkebakkerij.nu

Volg FoodBase op Facebook