Hoe zorg je voor betrokken medewerkers bij een verandertraject?

Voeding is meer dan ooit gelinkt aan een moderne en bewuste ‘lifestyle’, dat verder gaat dan alleen consumeren. Consumenten willen weten hoe voeding gemaakt wordt, wat het met ons lichaam doet en waar de grondstoffen vandaan komen die in onze producten zitten. “Dit vraagt om een andere aanpak dan, pak hem beet, 20 jaar terug”, volgens Carolien Hurkx, projectmanager trainingen. “Een verkoopmedewerker is nu ook naast verkoper, allergenenvoorlichter, praktijkopleider, enz. Dat roept de vraag op: hoe zorg ik dat medewerkers betrokken zijn bij de continue veranderingen binnen ons bedrijf? Een vraag waar je niet zomaar een antwoord op hebt. Want alleen je medewerker naar een training sturen is niet voldoende.” In dit artikel vertelt Carolien Hurkx wat wel werkt tijdens een verandertraject.

Het betrekken van medewerkers creëert draagvlak

Je vergroot betrokkenheid van medewerkers door iedereen mee te laten praten. Dit begint met het informeren van medewerkers. Informeren is voornamelijk eenrichtingsverkeer en daarom een voorwaarde om medewerkers mee te laten praten. Het doet niet direct een beroep op medewerkers en zorgt ook niet automatisch voor betrokkenheid. Daarvoor moet je medewerkers uitnodigen om vragen te stellen of te reageren. Doe dit op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een-op-eengesprek, teambijeenkomst of een enquête. Medewerkers kunnen op deze manier hun vragen en reactie kwijt, maar hebben ze nog geen daadwerkelijke invloed op de verandering. Wel is de betrokkenheid het hoogst als je zichtbaar wat doet met de inbreng van medewerkers. Bijvoorbeeld door deel te nemen in een projectgroep of een idee van iemand uit te werken in het verbeterplan.

Laat medewerkers zelf een voorstel maken

Het beste draagvlak voor een verandering heb je bij een voorstel wat je zelf bedenkt. Dat geldt dus ook voor medewerkers. Wanneer zij zelf een idee hebben, dit uitwerken en ook uitvoeren is er grote mate van betrokkenheid en eigenaarschap. Het grootste nadeel van dit initiëren is dat er maar een kleine groep medewerkers meedoet. De rest kan het gevoel krijgen dat het opgelegd is, dat werkt averechts op draagvlak en betrokkenheid. Bedenk dus goed of deze aanpak binnen jouw bedrijf past.

Training helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen

Training is een belangrijk onderdeel in een verandertraject en zorgt voor meer betrokkenheid. Met training zet je kaders en trek je het kennisniveau binnen je bedrijf recht te trekken, waardoor uiteindelijk de communicatie makkelijker verloopt en je team sterker is. In principe kan iedere training hieraan bijdragen. Bedenk daarom van tevoren wat de doelen van jouw bedrijf zijn en kijk op basis daarvan welke training hierbij past. Voor het ene bedrijf kan dit een training leidinggeven zijn en bij een ander bedrijf past een training gastvrijheid weer beter.

Hulp nodig?

Heb je advies nodig? Of wil je meer informatie over onze trainingen? Onze accountmanagers helpen je hier graag mee. Mail: info@foodbase.nl of bel: 0317-471234 voor een vrijblijvend gesprek.

Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste artikelen? Volg ons op LinkedIn of Facebook.

Meer nieuws

Uitblinkers | Judith Barendse: “Onze klanten worden nu echt goed geinformeerd”

Judith Barendse (45) werkt al ruim 20 jaar als PR- en communicatiemedewerker bij Meesterbakker Roodenrijs. Ze zit op het hoofdkantoor in Rijswijk, maar weet wat er bij de winkelmedewerkers van de 19 Roodenrijs-winkels speelt. Daarom heeft ze voor ruim 80 winkeldames de training Productkennis voor verkoopmedewerkers bij FoodBase georganiseerd. Judith vertelt waarom die extra productkennis in de winkel zo belangrijk is.

Van welk graan wordt desembrood gemaakt? Kan ik dit gebakje eten met mijn glutenintolerantie? En hoeveel zout zit er in dit croissantje? De medewerkers van bakkerij Roodenrijs krijgen steeds specifiekere vragen van klanten. “Het idee om een training Productkennis te volgen kwam dan ook van onze medewerkers”, vertelt Judith. “Zij misten soms net even de kennis die nodig was om klanten écht goed te informeren en adviseren. Om die reden hebben we de FoodBase ingeschakeld.”

Praktische training met eigen producten
Bijna alle fulltimers, parttimers en weekendhulpen van Meesterbakker Roodenrijs hebben de training Productkennis voor verkoopmedewerkers gevolgd. “Deze bestond uit twee bijeenkomsten: eentje in de winkel zelf en eentje in onze bakkerij. Heel fijn dat dit gewoon bij ons op de vloer kon. Zo konden we gemakkelijk onze eigen brood- en banketproducten erbij pakken, zodat de trainer daar direct over kon vertellen.”

Voelen en proeven
“Onze medewerkers wisten natuurlijk wel dat gebak uit koek en vruchtjes bestaat, maar tijdens de training hebben ze ook echt gezien hoe en waarvan de bodem en vulling worden gemaakt. Om dat nog duidelijker te maken, mochten ze verschillende gebakjes en broden voelen en proeven. Voor de een was het allemaal nieuw, voor de ander was het herhaling, maar alle winkeldames vonden het twee leuke en leerzame bijeenkomsten.”

Online training
De FoodBase biedt naast twee bijeenkomsten ook een online trainingsprogramma aan én adviseert om de app Bakkersbrein te gebruiken. “De online trainingen sluiten aan op de bijeenkomsten en die hebben onze medewerkers goed afgerond. Bakkersbrein is een leuke quizapp die de winkeldames nu gebruiken om up-to-date te blijven. Echt een aanrader voor iedereen die in de bakkerijbranche werkzaam is.”

Kennis in de praktijk brengen
Na het afronden van de training is het bij Meesterbakker Roodenrijs feest als klanten een specifieke vraag over gluten, suikers, zout of granen stellen. “Iedereen heeft nu de kennis om vragen over ingrediënten, allergieën en voedselintoleranties te beantwoorden. Dat resulteert in vrolijke en zelfverzekerde winkeldames. En minstens zo belangrijk: klanten gaan tevreden, met een glimlach en vol vertrouwen de winkel weer uit.”

Tweede NOW-regeling: om- en bijscholing verplicht

Bedrijven die gebruik maken van de tweede NOW-regeling zijn verplicht om zich in te spannen voor om- en bijscholing van hun werknemers. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat werknemers voldoende opgeleid zijn om hun huidige baan te behouden of om ander werk te vinden. Goed idee, maar hoe pak je dit als ondernemer aan? FoodBase helpt je graag.

Goed voor medewerkers en bedrijf

De verplichte om- en bijscholing is niet alleen goed voor je medewerkers, maar ook voor het bedrijf. Het is wel belangrijk om van tevoren goed na te denken over waar medewerkers zich in kunnen ontwikkelen en wat de bakkerij de komende jaren nodig heeft. En natuurlijk over hoe je dit organiseert nu de gevolgen de coronabeperkingen nog steeds voelbaar zijn.

FoodBase helpt ondernemers
Samen met bakkerijen die van de tweede NOW-regeling gebruikmaken, kijkt de FoodBase naar de mogelijkheden om medewerkers om- of bij te scholen. Dit kan met behulp van onze bestaande trainingen of workshops, maar we verzorgen ook trainingen op maat. Meer weten? We bespreken graag de mogelijkheden. Neem contact met ons op!

Test en vergroot je kennis met de quizapp Bakkersbrein

Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) heeft samen met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij de app Bakkersbrein ontwikkeld, speciaal voor bakkerijmedewerkers. Met deze quizapp test en vergroot je je kennis over je werk in de bakkerij. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Bakkersbrein is er voor verkoopmedewerkers en productiemedewerkers. Verkoopmedewerkers beantwoorden vragen over producten, ingrediënten, allergenen, hygiëne en natuurlijk de klant. Productiemedewerkers hebben hun eigen level met allerlei vragen over de bakkerij en de productieruimte. Hoe is je kennis van processen? Wat weet je van apparatuur? En hoe bewaar je diverse ingrediënten? Test en vergroot je kennis met Bakkersbrein!

Elke maand nieuwe vragen
Naast de algemene vragen verschijnen er elke maand nieuwe vragen in de quizapp. Deze maandcategorie bestaat uit seizoensgebonden of op de actualiteit gebaseerde vragen. Heb jij de vragen van deze maand al beantwoord?

Voeg ook bedrijfsspecifieke vragen toe
Het leuke van Bakkersbrein is dat elk bedrijf ook zelf kosteloos een elfde categorie kan toevoegen. De tien vragen in deze categorie gaan specifiek over jullie eigen bedrijf. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan over hoe jullie omgaan met ziekmeldingen, wie je moet bellen als de NVWA ineens op de stoep staat of in welke verpakking jullie specialiteit moet worden verpakt.

Download Bakkersbrein en speel gratis mee
Wil jij ook met Bakkersbrein meespelen? Download de app, gebruik jullie eigen campagnecode en speel mee. We zijn benieuwd naar jouw resultaten! Zowel het gebruik van Bakkersbrein als het toevoegen van een extra, gepersonaliseerde categorie is geheel kosteloos.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Volg FoodBase op Facebook