Hoe zorg je voor betrokken medewerkers bij een verandertraject?

Voeding is meer dan ooit gelinkt aan een moderne en bewuste ‘lifestyle’, dat verder gaat dan alleen consumeren. Consumenten willen weten hoe voeding gemaakt wordt, wat het met ons lichaam doet en waar de grondstoffen vandaan komen die in onze producten zitten. “Dit vraagt om een andere aanpak dan, pak hem beet, 20 jaar terug”, volgens Carolien Hurkx, projectmanager trainingen. “Een verkoopmedewerker is nu ook naast verkoper, allergenenvoorlichter, praktijkopleider, enz. Dat roept de vraag op: hoe zorg ik dat medewerkers betrokken zijn bij de continue veranderingen binnen ons bedrijf? Een vraag waar je niet zomaar een antwoord op hebt. Want alleen je medewerker naar een training sturen is niet voldoende.” In dit artikel vertelt Carolien Hurkx wat wel werkt tijdens een verandertraject.

Het betrekken van medewerkers creëert draagvlak

Je vergroot betrokkenheid van medewerkers door iedereen mee te laten praten. Dit begint met het informeren van medewerkers. Informeren is voornamelijk eenrichtingsverkeer en daarom een voorwaarde om medewerkers mee te laten praten. Het doet niet direct een beroep op medewerkers en zorgt ook niet automatisch voor betrokkenheid. Daarvoor moet je medewerkers uitnodigen om vragen te stellen of te reageren. Doe dit op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een-op-eengesprek, teambijeenkomst of een enquête. Medewerkers kunnen op deze manier hun vragen en reactie kwijt, maar hebben ze nog geen daadwerkelijke invloed op de verandering. Wel is de betrokkenheid het hoogst als je zichtbaar wat doet met de inbreng van medewerkers. Bijvoorbeeld door deel te nemen in een projectgroep of een idee van iemand uit te werken in het verbeterplan.

Laat medewerkers zelf een voorstel maken

Het beste draagvlak voor een verandering heb je bij een voorstel wat je zelf bedenkt. Dat geldt dus ook voor medewerkers. Wanneer zij zelf een idee hebben, dit uitwerken en ook uitvoeren is er grote mate van betrokkenheid en eigenaarschap. Het grootste nadeel van dit initiëren is dat er maar een kleine groep medewerkers meedoet. De rest kan het gevoel krijgen dat het opgelegd is, dat werkt averechts op draagvlak en betrokkenheid. Bedenk dus goed of deze aanpak binnen jouw bedrijf past.

Training helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen

Training is een belangrijk onderdeel in een verandertraject en zorgt voor meer betrokkenheid. Met training zet je kaders en trek je het kennisniveau binnen je bedrijf recht te trekken, waardoor uiteindelijk de communicatie makkelijker verloopt en je team sterker is. In principe kan iedere training hieraan bijdragen. Bedenk daarom van tevoren wat de doelen van jouw bedrijf zijn en kijk op basis daarvan welke training hierbij past. Voor het ene bedrijf kan dit een training leidinggeven zijn en bij een ander bedrijf past een training gastvrijheid weer beter.

Hulp nodig?

Heb je advies nodig? Of wil je meer informatie over onze trainingen? Onze accountmanagers helpen je hier graag mee. Mail: info@foodbase.nl of bel: 0317-471234 voor een vrijblijvend gesprek.

Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste artikelen? Volg ons op LinkedIn of Facebook.

Meer nieuws

Hoe zorg je voor betrokken medewerkers bij een verandertraject?

Voeding is meer dan ooit gelinkt aan een moderne en bewuste ‘lifestyle’, dat verder gaat dan alleen consumeren. Consumenten willen weten hoe voeding gemaakt wordt, wat het met ons lichaam doet en waar de grondstoffen vandaan komen die in onze producten zitten. “Dit vraagt om een andere aanpak dan, pak hem beet, 20 jaar terug”, volgens Carolien Hurkx, projectmanager trainingen. “Een verkoopmedewerker is nu ook naast verkoper, allergenenvoorlichter, praktijkopleider, enz. Dat roept de vraag op: hoe zorg ik dat medewerkers betrokken zijn bij de continue veranderingen binnen ons bedrijf? Een vraag waar je niet zomaar een antwoord op hebt. Want alleen je medewerker naar een training sturen is niet voldoende.” In dit artikel vertelt Carolien Hurkx wat wel werkt tijdens een verandertraject.

Het betrekken van medewerkers creëert draagvlak

Je vergroot betrokkenheid van medewerkers door iedereen mee te laten praten. Dit begint met het informeren van medewerkers. Informeren is voornamelijk eenrichtingsverkeer en daarom een voorwaarde om medewerkers mee te laten praten. Het doet niet direct een beroep op medewerkers en zorgt ook niet automatisch voor betrokkenheid. Daarvoor moet je medewerkers uitnodigen om vragen te stellen of te reageren. Doe dit op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een-op-eengesprek, teambijeenkomst of een enquête. Medewerkers kunnen op deze manier hun vragen en reactie kwijt, maar hebben ze nog geen daadwerkelijke invloed op de verandering. Wel is de betrokkenheid het hoogst als je zichtbaar wat doet met de inbreng van medewerkers. Bijvoorbeeld door deel te nemen in een projectgroep of een idee van iemand uit te werken in het verbeterplan.

Laat medewerkers zelf een voorstel maken

Het beste draagvlak voor een verandering heb je bij een voorstel wat je zelf bedenkt. Dat geldt dus ook voor medewerkers. Wanneer zij zelf een idee hebben, dit uitwerken en ook uitvoeren is er grote mate van betrokkenheid en eigenaarschap. Het grootste nadeel van dit initiëren is dat er maar een kleine groep medewerkers meedoet. De rest kan het gevoel krijgen dat het opgelegd is, dat werkt averechts op draagvlak en betrokkenheid. Bedenk dus goed of deze aanpak binnen jouw bedrijf past.

Training helpt om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen

Training is een belangrijk onderdeel in een verandertraject en zorgt voor meer betrokkenheid. Met training zet je kaders en trek je het kennisniveau binnen je bedrijf recht te trekken, waardoor uiteindelijk de communicatie makkelijker verloopt en je team sterker is. In principe kan iedere training hieraan bijdragen. Bedenk daarom van tevoren wat de doelen van jouw bedrijf zijn en kijk op basis daarvan welke training hierbij past. Voor het ene bedrijf kan dit een training leidinggeven zijn en bij een ander bedrijf past een training gastvrijheid weer beter.

Hulp nodig?

Heb je advies nodig? Of wil je meer informatie over onze trainingen? Onze accountmanagers helpen je hier graag mee. Mail: info@foodbase.nl of bel: 0317-471234 voor een vrijblijvend gesprek.

Als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste artikelen? Volg ons op LinkedIn of Facebook.

Zo verbetert Hoogvliet communicatie en productkwaliteit

Foto van Hoogvliet: Gerald en Ron die met een collega een product keuren

In de hypermoderne bakkerij in Bleiswijk produceert en verwerkt Hoogvliet met vakmanschap en ambacht per uur ruim 24.000 broodjes en 7.000 broden. Om de productkwaliteit hoog te houden is er geïnvesteerd in trainingen. “Een belangrijk onderdeel van ons beleid is productkwaliteit en de trainingen Operator en Leiddinggeven paste bij onze bakkerij.” aldus Gerald bakkerij manager bij Hoogvliet.

Productkwaliteit verhogen en communicatie verbeteren

“Ik wilde dat er beter naar productkwaliteit werd gekeken door de bakkerij medewerkers. Ook was er veel onderlinge frustratie over communicatie. Het verbeteren van communicatie kwam er daarom al heel snel bij als subdoel. Als je 10 bakkers hebt, heb je 10 meningen en bij ons zat er ook verschil in opleidingsniveau. Mensen begrepen elkaar gewoon niet. We zochten naar een manier om bij een probleem samen tot een oplossing te komen. Waarin niemand de wijsheid in pacht heeft, maar je met elkaar de productkwaliteit bepaalt. Naar mijn mening begint dat met opleiden en trainen, want daarmee zet je de kaders en heeft iedereen hetzelfde basisniveau. Hierdoor verloopt de communicatie makkelijker.”, vertelt Gerald.

Afgestemd op onze wensen en behoeften

“Voorafgaand aan de training hebben we met de trainer gekeken wat voor Hoogvliet belangrijk was en daar de training op afgestemd. Ik raad ook iedereen aan om dit te doen, want als je kijkt naar de training Operator wordt er erg veel aangeboden. Ook na elke training had ik een korte evaluatie met de trainer.”, vertelt Gerald.

Gelijk toepassen op de werkvloer

De training Operator bestaat uit 10 dagdelen op het bedrijf en een online leeromgeving. Bij Hoogvliet werd de training op 10 dinsdagochtenden gepland van 8 tot 11. “Dit was een strakke planning, want om 11 uur moest de productie starten.”, zegt Gerald.

Ron van Dongen productontwikkelaar en oud teamleider in de bakkerij volgde zowel de training operator als leiddinggeven en deelt zijn ervaringen. “Het leuke was dat wat we ’s ochtends leerden gelijk later op de dag in de bakkerij zagen terugkeren.” Zelf volgde hij ook de training Leiddinggeven. Hierdoor ben ik ook echt op een andere manier gaan kijken naar de mensen op de vloer en vooral hoe je een gesprek aangaat met mensen op de vloer. Het is nu de uitdaging om dat vast te houden, maar gelukkig is er tijdens de training ook aandacht geweest voor hoe we na de training verder kunnen gaan”, vertelt Ron.

Betere samenwerking

“Ik merk dat iedereen door de training is gaan inzien dat je dingen samen moet doen. Terwijl eerst iedereen zijn eigen ding deed. We hopen dat vast te kunnen houden.”, vertelt Ron. Gerald zegt hierover “Het meest waardevol uit de training is toch wel de verbetering in communicatie en teambuilding. Het gevoel om samen een team sterker te maken.”

Een aanrader voor iedere industriële bakkerij?

“Kijk natuurlijk wel of trainen bij je bakkerij of bedrijfscultuur past! Dan zou ik ze zeker aanraden, aldus Gerald. De training heeft bij ons niet alleen gezorgd voor een gelijk kennisniveau, maar ook betere samenwerking”.

De trainingen Operator en Leiddinggeven

Neem voor meer informatie over de bovenstaande trainingen vrijblijvend contact op met Hester Braam Accountmanager bij FoodBase. Mail h.braam@foodBase.nl of bel 06-82828012. Of kijk op onze website www.training.foodbase.nl

De trainingen Operator en Leiddinggeven bij Hoogvliet zijn verzorgt door FoodBase, onderdeel van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. Met ingang van 1 september a.s. gaat NBA verder onder de naam FoodBase, dochteronderneming van de Stichting Nederlands Bakkerij Centrum. De trainingen, trainers, contactpersonen en subsidiemogelijkheden blijven vooralsnog hetzelfde als voorheen. Vragen over deze naamsverandering? Mail trainingen@foodbase.nl.

Uitblinkers | Johan Jan Vliegendehond: “Dankzij het ondernemerstraject kan ik straks de bakkerij van mijn vader overnemen”

Johan Jan Vliegendehond (23) werkt sinds 3 jaar bij Bakkerij Vliegendehond in Wolvega, de bakkerij van zijn vader. Eerst als manusje van alles, maar sinds 2 jaar als broodbakker. Ooit hoopt hij de bakkerij van zijn vader over te nemen. Om dat succesvol te kunnen doen, volgt Johan het ondernemerstraject voor jonge ondernemers bij FoodBase. “Als ik straks overleg heb met boekhouders, is het wel handig dat ik weet waar ik het over heb.” Naast financiën gaat Johan tijdens dit traject nog veel meer leren. Hij vertelt erover in dit interview.

Van marketing tot leidinggeven

Het anderhalf jaar durende ondernemerstraject bestaat uit 31 bijeenkomsten waarin de volgende onderdelen worden behandeld: promotie en social media, marketing, financieel management, personeelsmanagement en leidinggeven. “Ik heb nu 5 bijeenkomsten gehad die allemaal over promotie en marketing gingen”, vertelt Johan Jan. “Vragen over hoe je je vestiging goed onder de aandacht kunt brengen en hoe je jouw klanten het best kunt benaderen - bijvoorbeeld via social media - kwamen hierin aan bod. Heel interessant!”

Op bezoek bij andere bakkerijen
De trainingsbijeenkomsten vinden steeds in een andere bakkerij van een andere cursist plaats. “Het is erg leuk om al die bakkerijen te zien en te kijken hoe het er daar aan toegaat. Behalve van de trainer, leer je daardoor ook veel van elkaar.”

Online leeromgeving en huiswerk
Naast de bijeenkomsten hebben alle cursisten toegang tot de online leeromgeving van FoodBase. Hierin staan video’s, foto’s, extra info, voorbeelden en opdrachten. “We krijgen ook altijd een thuiswerkopdracht mee voor de volgende les. Dit zijn leuke opdrachten die aansluiten op de leerstof, maar ze zijn soms ook best pittig. Gelukkig wordt alles goed uitgelegd. Ik ben er thuis gemiddeld zo’n half uur à drie kwartier per keer mee bezig.”

Beter in financiën
Wat Johan Jan nog hoopt te leren tijdens dit traject? “Ik hoop dat ik meer te weten kom over het financiële management van het bedrijf, zoals het opstellen van kostprijsberekeningen, een balans, winst- en verliesrekening en exploitatiebegrotingen. Dat is voor mij het belangrijkste. Maar ook bij het onderdeel leidinggeven en personeelsmanagement hoop ik wat extra handvatten te krijgen. Eén ding weet ik zeker: na het volgen van dit ondernemerstraject ben ik goed voorbereid op het ondernemerschap en kan ik de bakkerij van mijn vader overnemen.”

Volg FoodBase op Facebook