Geef je mening over de NBA

In november bestaat de Nationale Bakkerij Academie 5 jaar. Reden om terug te kijken op alle activiteiten, trainingen en workshops die we in de afgelopen vijf jaar hebben verzorgd. En dat doen we niet alleen, maar samen met ondernemers en deelnemers. Met jou dus!

Om het rendement van onze trainingen te onderzoeken, versturen we binnenkort een korte, digitale enquête naar deelnemers en ondernemers. Heeft onze training verbetering opgeleverd in de bakkerij? Functioneren individuele deelnemers beter na het volgen van een training? Hoe tevreden ben je over de inhoud en kwaliteit van onze trainingen? Met de antwoorden op deze vragen kunnen wij onze trainingen in de toekomst nog beter maken.

Binnenkort ontvang je deze enquête in je mailbox. We zouden het heel fijn vinden als je even de tijd neemt om deze in te vullen. Alvast bedankt!

Meer nieuws

Uitblinkers | Marc Janissen: “We wilden onze klanten fan maken”

Na de overname in 2013 is de uitdaging voor Bakkerij Boender om de goede naam verder uit te bouwen. De productkwaliteit was goed, maar moest nog beter worden en dat gold ook voor de klantbeleving. “We wilden onze klanten echt fan maken van Bakkerij Boender”, vertelt Marc Janissen (56), bedrijfsleider van de bakkerij. “Daarom volgen onze verkopers de training ‘Verkopen met succes’.”

Betere gesprekken met klanten

“We hebben pas twee van de vier trainingsdagen gehad, maar onze winkelmedewerkers passen veel van wat ze geleerd hebben al toe in de winkel”, zegt Marc over de praktijkgerichtheid van de training. “Zo laten we klanten nu actiever proeven. Wij zetten altijd een schaal neer met bijvoorbeeld een lekkere cake die klanten mogen proeven. Maar die schaal boden we tot voor de training niet actief aan de klant aan. Nu doen we dat wel en passen we diverse doorvraagtechnieken toe, die we tijdens de training hebben geleerd. Daardoor is het voor de verkopers makkelijker om een praatje met de klant aan te knopen. We vragen de klant wat hij van de cake vindt en geven suggesties waar hij lekker bij smaakt. Zo komt al gauw een gesprek op gang. Natuurlijk is het doel van zo’n gesprek dat de klant een extra aankoop doet. Maar ook het contact dat soepeler verloopt is heel waardevol. Het zorgt ervoor dat de klant zijn bezoek aan ons als prettig ervaart. Een minimale voorwaarde om er voor te zorgen dat de klant terug komt”

Mystery Guest
Bakkerij Boender maakt ook gebruik van de mogelijkheid om een Mystery Guest langs te laten komen. Dat leverde een uitgebreid verslag met foto’s op. “Daaruit bleek dat onze presentatie van de producten vaak wel beter kon. Fijn hoor, zo’n eerlijke blik van buitenaf. Wij zien de winkel elke dag en kijken daar natuurlijk heel anders tegenaan. Het heeft ons weer wat scherper gemaakt.”

Eerlijke feedback van medewerkers
En wat Marc ook scherper heeft gemaakt, is het medewerkerstevredenheidsformulier dat extra bij de training toegevoegd is. “We vroegen onze medewerkers wel eens hoe ze het werk bij ons ervaren. Maar je merkt toch dat de antwoorden afwijken als medewerkers hun feedback anoniem mogen geven. Het onderzoek heeft nieuwe inzichten opgeleverd waar wij als werkgever meteen mee aan de slag kunnen. Kortom; met de training ‘Verkopen met succes’ worden eigenlijk alle kanten van de organisatie aangepakt.”

Nieuw: training voor praktijkbegeleiders van Boulanger-studenten (niveau 4)

FoodBase heeft een driedaagse training ontwikkeld om praktijkbegeleiders in leerbedrijven te ondersteunen. Op deze manier wil de FoodBase zorgen voor een goede aansluiting tussen praktijk en opleiding, nu vijf mbo-opleidingen dit najaar beginnen met de specialistenopleiding MBO Boulanger niveau 4.

Vijf mbo-scholen starten in het schooljaar 2020/2021 met de nieuwe opleiding MBO Boulanger niveau 4. Dat betekent dat studenten van deze opleidingen een leerbedrijf nodig hebben om het specialisme in de praktijk te ontwikkelen en toe te passen. Een supermooie kans voor leerbedrijven en hun praktijkbegeleiders.

Driedaagse training met Peter Bienefelt
Om praktijkbegeleiders hierbij te ondersteunen heeft de FoodBase een driedaagse training ontwikkeld in samenwerking met trainer en Meester Boulanger Peter Bienefelt. De training is een combinatie van theorie en veel praktijk.

Meerwaarde voor jouw bedrijf
Bakkersbedrijven kunnen profiteren van de kennisontwikkeling die deze opleiding met zich meebrengt en de uitstroom van studenten op een hoger niveau met een duidelijk specialisme.
Deze studenten kunnen met hun nieuwe ideeën veel waarde hebben voor een leerbedrijf, maar zij vragen natuurlijk ook iets van de bedrijven. Een leerplek waar ze worden uitgedaagd om hun kennis creatief in te zetten en verder te ontwikkelen, innovaties toe te passen en een eigen visie te vormen op hun vak.

Verrijking van kennis en inzichten
Tijdens deze training kijk je op een andere manier naar het broodbakproces. De training biedt ruimte voor nieuwe ideeën en inzichten. Er wordt dieper ingegaan op de werking van grondstoffen en de manier waarop je hiermee kunt sturen, het bakken met desem, viennoiserie en de innovaties in binnen- en buitenland. Een mooie ondersteuning bij het begeleiden van de niveau 4 Boulanger-student, maar ook zeker een verrijking van eigen kennis en inzichten.

Data en inschrijven
De training ‘Praktijkbegeleiders MBO niveau 4 Boulanger’ staat op 24, 31 augustus en 1 september gepland in Wageningen. De training wordt geheel gesubsidieerd vanuit het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Het leerbedrijf ontvangt alleen een btw-factuur.

Uitblinkers | Annelies Bothof- van Neerbos: “Ik maak nu voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan”

Annelies Bothof- van Neerbos werkt sinds een jaar bij Bakkerij Jan Pieter Duin in Tiel. Daarvoor werkte ze in de zorg. “Dat is wel heel iets anders”, vertelt ze. Het werk veranderde al helemaal toen Annelies doorgroeide en leidinggevende werd van de bakkerij. “Ik miste vooral iets in mijn communicatie naar mijn collega’s.” Daarom begon ze de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’.

Juiste communicatie

“Als je leidinggeeft, is het belangrijk om duidelijk te zijn”, ervaart Annelies. “Je moet helder kunnen aangeven hoe je wilt dat iets gebeurt. En als iemand zijn werk niet goed uitvoert, moet je dat op een juiste manier communiceren. Bij mij gebeurde het nogal eens dat als het druk was en ik wat stress had, een opmerking of vraag er wat botter uitkwam dan bedoeld.”

De training
In de training ‘Leidinggeven op de werkvloer’ gaat Annelies daarmee aan de slag. “Je spreekt veel met andere cursisten en alleen al het feit dat je niet de enige bent die tegen bepaalde dingen aanloopt in het leidinggeven, is heel fijn. Maar je merkt ook dat iedereen andere valkuilen heeft. Tijdens de training hebben we bijvoorbeeld geleerd dat als je boos of teleurgesteld bent omdat een medewerker iets verkeerd doet, je dat niet moet weglachen en niet bang moet zijn om je echte emoties te tonen. We kregen handvatten om medewerkers serieus te nemen en ongemakkelijke situaties in de winkel te voorkomen. Handig!”

Ontwikkeling van medewerkers
In Bakkerij Jan Pieter Duin is het op het moment wat hectisch, omdat er een kracht te weinig is. “Daardoor is het lastig om nu actief aan de slag te gaan met wat ik geleerd heb. Maar volgende week krijgen we een nieuwe medewerker en dan heb ik daar meer ruimte voor. In het nieuwe jaar wil ik gesprekken met medewerkers inplannen, om te praten over hun kennis, vaardigheden en houding. Maar ook over wat hun leerdoelen en ambities zijn. Aan de hand daarvan maak ik voor iedere medewerker een persoonlijk ontwikkelplan.”

Volg FoodBase op Facebook