Download Bakkersbrein!

Bakkersbrein is dé kennis- en spel-app voor verkoop- en productiemedewerkers uit de bakkerijbranche. Ieder level in de app bestaat uit 10 categorieën met elk 10 vragen. Naast de bestaande categorieën is het mogelijk om een elfde categorie toe te voegen. Hierin kun je vragen over jouw eigen bedrijf toevoegen. Huisreglementen zijn vaak net zo belangrijk als andere theorievragen. Zo kun je dus op een leuke manier ook die kennis vergroten.

Bakkersbrein is gratis te downloaden in de AppStore (iOS) en de Google Playstore (Android).

Vragen?
Heb je vragen, opmerkingen of wil je je ideeën met ons delen? Neem dan contact met ons op via info@ambachtelijkebakkerij.nu

Meer nieuws

Uitblinkers | Inge Brenninkmeier: “Drie van de tien klanten namen een extra pakje boterkoek mee”

De tien winkels van Bakkerij Nollen zien er altijd tiptop verzorgd uit. Daar zorgt styliste Inge Brenninkmeier (45) al jaren met veel plezier voor, uiteraard samen met de leidinggevenden en de winkelmedewerkers. De extra verkoop kon alleen nog wel een boost gebruiken. Daarom hebben alle medewerkers de training Actief verkopen bij FoodBase gevolgd. En dat is nu goed merkbaar bij Bakkerij Nollen.

Inge is verantwoordelijk voor de uitstraling van de winkels, maar ook voor het faciliteren en enthousiasmeren van de leidinggevenden. Ze zegt: “Mijn werkplaats is op het hoofdkantoor in Hengevelde, maar ik bezoek elke dag twee van onze winkels. Om te kijken hoe het gaat, of de omzet wordt gehaald en of de winkel en producten er attractief bij liggen. En als het druk is? Dan spring ik graag even bij als verkoopster.”

Waarom een training?
De winkeldames van Bakkerij Nollen waren al heel goed in het verkopen van brood. “Maar we verkopen meer dan brood”, vertelt Inge. “Het is zo leuk om er een paar extra koeken, gebakjes of chocolade bij te verkopen. En neem onze kaneelcake. Die ziet er zo mooi en heerlijk uit. Als je klanten die één keer laat proeven, nemen ze gelijk een hele cake mee. Omdat die extra verkoop in alle winkels eigenlijk een beetje ontbrak, ben ik met Vincent, de eigenaar van Bakkerij Nollen, op het idee gekomen om de winkeldames een training Actief verkopen te laten volgen.”

Actief verkopen
Bakkerij Nollen heeft al meermaals de FoodBase ingeschakeld. “Elke keer als we weer een club nieuwe collega’s hebben, mogen zij de training Actief verkopen volgen. Zo ligt iedereen in de winkel op één lijn, ook de nieuwe collega’s. Bij de laatste groep hebben 12 winkelmedewerkers de training gevolgd en afgerond. Die bestond uit twee bijeenkomsten en vond plaats bij ons in de conferentieruimte van de centrale bakkerij.”

Producten laten zien en proeven
“Tijdens de training worden winkeldames echt bewust van hun werk bij de bakkerij. Wat ben je aan het doen? Hoe zet je de klant centraal? Wat verkoop je? Alleen brood of ook andere producten? Ze krijgen goede tips en leren aan de hand van rollenspellen dat het belangrijk is om producten echt goed te laten zien en proeven. Pas dan worden klanten bewust van al het lekkers dat we maken en verkopen. En minstens zo belangrijk: blijven lachen. Met een chagrijnig gezicht verkoop je niks extra’s, dus die lach is goud waard. Iedereen vond de training heel praktisch en leerzaam.”

Veranderingen in de winkel
Iedere keer als er een groep medewerkers de training heeft gevolgd, zie je dat terug in de winkel. “Er staat nu standaard een proefschaal bij de kassa. Laatst hadden een aantal winkeldames een heerlijke boterkoek in stukjes gesneden. Ze probeerden elke klant even te laten proeven. En dat werkte, want 3 van de 10 klanten nam een pakje boterkoek mee. Dat was echt extra omzet die we anders niet hadden gehad.”

Reacties van klanten
Klanten van Bakkerij Nollen vinden het leuk dat ze steeds iets mogen proeven. “’Wat leuk en gezellig is het hier’, zeggen ze regelmatig, en ‘Wat smaakt dat goed’. En dat is fijn, want dat die actieve verkoophouding ook nog voor blije en terugkerende klanten zorgt, daar doen we het natuurlijk allemaal voor.”

Vergroot je kennis met de app Bakkersbrein

Maken jouw bakkerijmedewerkers al gebruik van de Bakkersbrein? Deze gratis quizapp is leuk en leerzaam om te spelen voor zowel verkoopmedewerkers als productiemedewerkers. Nederlands Bakkerij Centrum en Stichting Ambachtelijke Bakkerij hebben deze app samen ontwikkeld zodat bakkerijmedewerkers hun kennis over het werk in de bakkerij kunnen testen en vergroten. Bakkersbrein is gratis te downloaden in de App Store (IOS) en de Play Store (Android).

Elke maand nieuwe vragen

Bakkersbrein voegt elke maand een maandcategorie met 10 vragen toe. Vragen die betrekking hebben op producten, feestdagen, grondstoffen of specifieke thema’s die (alleen) die maand relevant zijn. Iedere speler van Bakkersbrein krijgt op de 1e dag van de maand een pushbericht om hem of haar eraan te herinneren dat de nieuwe maandcategorie klaar staat om te spelen.

Bedrijfsspecifieke vragen
Ook vragen die alleen betrekking hebben op jouw bedrijf, een streekproduct of jouw huisregels hebben een plek in Bakkersbrein. Als bakkerij kun je dit soort bedrijfsspecifieke vragen aanleveren bij Bakkersbrein. Wij maken hier vervolgens een extra categorie van die alleen zichtbaar is voor de spelers uit jouw bedrijf.

Onderlinge competitie
Steeds meer bedrijven gebruiken Bakkersbrein om een kleine competitie tussen filialen en/of medewerkers te organiseren. Leren wordt op deze manier nog leuker. Wil jij dit ook? Laat het ons dan weten, wij ondersteunen bakkers graag bij de organisatie van een onderlinge competitie.

Nog geen campagnecode?
De unieke campagnecode per bedrijf voor Bakkersbrein kun je opvragen bij de Stichting Ambachtelijke Bakkerij  via:
- Sandra Pluim (Stichting Ambachtelijke Bakkerij): 06-49390198 of info@ambachtelijkebakkerij.nu
 

Heb jij al kennisgemaakt met Bakkerspedia?

Bakkerspedia is de eigentijdse, interactieve databank van de bakkerij waar kennis kan worden gehaald, gebracht, gedeeld en ontwikkeld. Het online platform bevat inmiddels ruim 400 kennisartikelen die leesbaar, begrijpelijk en actueel zijn. Met deze kennisbank blijft kennis uit de theorie en de praktijk behouden voor de bakkerijbranche.

In 2015 is tijdens het themaprogramma ‘Kennis is toekomst’ van de NBOV geconcludeerd dat er geen manier was om de huidige vakkennis in de sector te waarborgen. Een praktisch middel om de kennis uit de dagelijkse praktijk door te geven aan volgende generaties vakgenoten ontbrak. Met Bakkerspedia kan deze kennis vanaf nu met elkaar worden gedeeld.

Lancering Bakkerspedia
Op 28 maart jongstleden is Bakkerspedia geïntroduceerd aan de branche door de NBA en de NBOV. Bij deze lancering stonden er iets meer dan 350 kennisartikelen online, maar deze hoeveelheid groeit wekelijks. Datzelfde geldt voor het aantal gebruikers. De dag na de presentatie waren er 116 gebruikers actief. Inmiddels is dat aantal opgelopen naar 249 gebruikers. Bakkerspedia wordt het meest gebruikt door ondernemers, werknemers en hobby-bakkers.

Behoud van kennisontwikkeling
De kennisbank levert een bijdrage aan het behoud en de kennisontwikkeling van vaktechniek. Dit gebeurt door het verzamelen van kennis uit theorie én praktijk en dat samen te vatten in kennisartikelen. Deze artikelen bevatten tussen de 50 en 200 woorden en geven antwoord op een kennisvraag, bijvoorbeeld: ‘Hoe kan ik zanddeeg het beste bewaren?’ en ‘Wat zijn de kenmerken van een goede desem?’.

Registratie
Om de kennisartikelen te kunnen raadplegen, moeten gebruikers eerst een account aanmaken en vervolgens inloggen. Iedereen kan zo’n gratis account aanmaken. Het account is nodig om te kunnen communiceren met de kennisbeheerders van Bakkerspedia, maar ook om een lijstje favoriete artikelen bij te kunnen houden of een abonnement te nemen op een bepaald artikel. Op het moment dat er dan een wijziging in het artikel plaatsvindt, ontvangt de gebruiker hiervan een melding.

Feedback
Bakkerspedia is in ontwikkeling en de bedoeling is dat het aantal artikelen flink gaat groeien. Dit kan alleen als gebruikers meedenken en feedback geven op bestaande artikelen of een verzoek indienen voor een nieuw artikel. Gebruikers die informatie missen in de databank worden uitgenodigd dit kenbaar te maken, zodat de kennisbeheerders hierover nieuwe artikelen kunnen schrijven.

Kennismanagers
Bakkerspedia is op zoek naar kennismanagers, die kunnen worden benaderd voor input voor nieuwe artikelen of ter verbetering van de kwaliteit van de bestaande kennisartikelen. Meer informatie hierover kan worden ingewonnen bij Carla Zwierstra: Carla.Zwierstra@nba-opleiding.nl.

De digitale databank is toegankelijk voor alle branchegenoten en wordt mede mogelijk gemaakt door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Bakkerspedia is te raadplegen via www.bakkerspedia.nl.

Volg FoodBase op Facebook